سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون معاضدت مرکز وکلای قوه قضاییه:

سامانه ۱۲۹ به منظور ارائه مشاوره حقوقی بزودی در کشور پوشش سراسری می‌یابد

معاون معاضدت مرکز وکلا گفت: تاکنون توانسته ایم در همه استان‌ها به جز استان خوزستان سامانه ۱۲۹ را راه اندازی کنیم.

عزالدین سلیمانی معاون معاضدت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  گفت: مرکز وکلا در حوزه وکالت معاضدتی و تسخیری، مشاوره‌های حقوقی و قضایی در واحد‌های ارشاد و معاضدت قضایی و یا واحد مرکز ارتباط مردمی موسوم به ۱۲۹ و همچنین در حوزه کارشناسی رسمی به ارائه خدمات کارشناسی معاضدتی اقدام می‌کند.

وی در مورد وکالت معاضدتی ارائه شده در مرکز وکلا گفت:به طور کلی وکالت معاضدتی وکالتی است برای کسانی که توانایی و تکمن مالی پرداخت حق الوکاله را ندارد تعیین می‌شود.

سلیمانی در مورد نحوه شناسایی افراد نیازمند برای ارائه خدمات معاضدت گفت: مراجع قضایی افرادی را که توانایی مالی برای انتخاب وکیل ندارند را معرفی می‌کند و از این طریق برای آنها وکیل تعیین می‌شود. در فرایند ارائه خدمات معاضدتی متقاضیان درخواست خود را به ادراه معاضدت و وکالت تسخیری مرکز ارائه می‌دهند، در صورتی که درخواست در جهت اخذ مشاوره حقوقی باشد، متقاضی به کارشناسان قضایی حاضر در واحد معرفی شده و مشاوره خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در صورت احراز شرایط، کارشناس قضایی موضوع را در درخواست متقاضی درج و تأیید می‌کند. در ادامه کارشناس معاضدت با بررسی برنامه‌های معاضدتی وکلای مرکز را در سامانه، وکیلی را به پرونده تخصیص می‌دهد، در ادامه موکل را به وکیل معرفی و طی نامه‌ای به دفتر وکیل، وکیل را از موضوع مطلع می‌کند.

سلیمانی در مورد وکالت تسخیری گفت: از دیگر خدمات می‌توان به وکالت تسخیری اشاره کرد، چنانچه متهم توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد از طرف دادگاه در امور کیفری برای دفاع از متهم، این وکالت به وکلا ارجاع داده می‌شود.

وی در مورد فرایند انجام وکالت تسخیری نیز گفت: به طور کلی به دو صورت درخواست وکالت تسخیری برای وکلا ارائه می‌شود، در حالت اول دادگاه به صورت مستقیم از طریق سامانه مدیریت پرونده (سمپ) عدل ایران، درخواست وکالت تسخیری را برای وکلا ارسال می‌کند.

سلیمانی گفت:در حالت دوم بدین صورت است که درخواست معرفی وکیل تسخیری طی نامه‌ای از طرف دادگاه به اداره معاضدت و وکالت تسخیری ارسال می‌شود. در ادامه پس از بررسی درخواست و برنامه معاضدتی وکلا در سامانه به منظور تخصیص وکیل برای پرونده، یک وکیل انتخاب و به موکل معرفی می‌گردد، همچنین نامه‌ای جهت اطلاع رسانی به صورت سیستمی به دادگاه ارسال می‌شود.

وی همچنین در مورد ارجاع کارشناس رسمی معاضدتی نیز گفت: در فرایند ارجاع کارشناسی، به اقتضای درخواست‌های واصله و تشخیص مقامات ذی ربط، ارجاعات کارشناسان رسمی دادگستری به صورت معاضدتی صورت می‌گیرد و در انتهای فرایند، مخاطبان حقیقی و حقوقی خدمات کارشناسی از گزارش‌های کارشناسی بهره مند می‌شوند.

معاون معاضدت مرکز وکلا یکی از مهمترین اقدامات این اداره را سامانه ۱۲۹ دانست و در توضیح عملکرد آن گفت: افراد از هرکجای کشور که با این سامانه تماس بگیرند براساس تشخیص هوشمند سرور مرکزی ما به شماره‌های مربوطه وصل می‌شوند و با وکلای مستقر ما صحبت خواهند کرد و خدمات حقوقی غیرحضوری را دریافت می‌کنند. تاکنون توانسته‌ایم در همه استان‌ها به جز استان خوزستان سامانه ۱۲۹ را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در روز‌های پیش رو با تکمیل مقدمات راه اندازی سامانه ۱۲۹ را نیز در استان خوزستان تکمیل خواهیم کرد و به زودی سراسر کشور به این سامانه متصل خواهد شد.

سلیمانی گفت: همچنین درصددیم سامانه ۱۲۹ را به صورت شبانه روزی در اختیار مردم قرار دهیم. در بخشی از ارتقای این سامانه سرفصل‌ها و عناوین مهم حقوقی، کیفری، امورحسبی، خانواده و … را دسته بندی کرده و به وکلای مجرب و قضات با تجربه داده ایم تا پاسخ مفید و مختصر برای این عناوین آماده کنند.

وی گفت: از نیمه دوم سال گذشته یک واحد صلح و سازش در اداره معاضدت راه اندازی کرده ایم و آن را به تمام استان‌ها ابلاغ تا یک واحد صلح و سازش داشته باشند. این واحد نگاه ویژه به مسائل و مشکلات خانوادگی دارد و برای افرادی که جهت گرفتن وکیل معاضدتی برای طلاق مراجعه می‌کنند اعمال می‌شود. ما به صورت ابتکاری بنا را بر این گذاشته ایم که مراجعه کنندگان برای طلاق و مسائل خانواگی که وکیل نیازدارند، الزاماً باید زوجین حضور داشته باشند و یک جلسه صلح و سازش برگزار می‌کنیم. موارد زیادی بوده که با دعوت ما و حضور در جلسه صلح و سازش واقعاً مشکلات زوجین حل شده و سر زندگی برگشته اند.

سلیمانی گفت: در این جلسه سازش اگر در همین مرکز مراجعین حضور داشته باشند بنده شخصاً به همراه همکاران در جلسه صلح و سازش حضور می‌یابیم و برپایه اعتقادی که بر حفظ انسجام خانواده داریم سعی بر حل مشکلات زوجین خواهیم کرد.

سلیمانی در مورد عملکرد حوزه معاضدت در سال ۱۴۰۳گفت: مجموع پروند‌های معاضدتی انجام شده در چهار ماه ابتدایی سال ۳هزارو ۱۵۵ مورد بوده است.

وی در مورد وکلای تسخیری معرفی شده از حوزه معاضدت نیز گفت: جمع وکلای تسخیری معرفی شده در چهار ماه ابتدایی سال ۳هزارو۱۰۰مورد بوده است.

سلیمانی همچنین تعداد مشاوره‌های حقوقی در واحد‌های ارشاد و معاضدت دادگستری در ۴ماه ابتدایی سال را ۵۱۰ هزارو ۸۴۵مشاوره اعلام کرد.

وی تعداد پرونده وکالت اتفاقی در چهار ماه ابتدایی سال در حوزه معاضدت مرکز را نیز ۴۵ مورد اعلام کرد.

معاون معاضدت مرکز وکلا خطاب به نیازمندان به خدمات حقوقی گفت: عزیزانی که به لحاظ عدم تمکن مالی نیاز به گرفتن وکیل معاضدتی دارند در جریان باشند که مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه این آمادگی را دارد که به صورت کاملاً رایگان وکیل معاضدتی برای افراد نیازمند و فاقد تمکن مالی تعیین و معرفی کند.

سلیمانی گفت: قبل از مراجعه به مجموعه‌ی مرکز وکلا در سطح کشور وکمیسیون‌های معاضدت آن ابتدا به مشاورین ما که در مجتمع قضایی سطح تهران و دادگستری استان‌ها و شهرستان‌ها مستقر هستند مراجعه و مشاوره حضوری و ۱۰۰ درصد رایگان ارائه می‌دهند حضور پیدا کرده و موضوع و مسئله حقوقی و کیفری خود را مطرح کنند.

وی در ادامه گفت: پس از اینکه همکار ما تایید کرد که این مسئله قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی است به ما مراجعه داشته تا بتوانیم به صورت رایگان وکیل معاضدتی در اختیار آنها قرار دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.