سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل محیط زیست قم تاکید کرد؛

ضرورت راه اندازی خانه‌های محیط زیست در روستا‌های قم

مدیرکل محیط زیست قم بر ضرورت راه اندازی خانه‌های محیط زیست در روستا‌های استان و تلاش برای توسعه فرهنگ زیست محیطی در جوامع بومی و محلی تأکید کرد.

 محمدحسین بازگیر امروز در همایش «دهیاران، حافظان محیط زیست» اظهار کرد: حفظ و حراست از محیط زیست ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه کشور و تکلیف شرعی و قانونی همه مردم و مسئولان بر اساس قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات دولت و مجلس است. 

وی با بیان اینکه در استان قم ۱۰۹ روستای دارای دهیاری وجود دارد، وضعیت زیست محیطی استان را مورد توجه قرار داد و افزود: دهیاران در بهبود وضعیت و کاهش اثرات ناشی از تخریب محیط زیست و همچنین مقابله با تخلفات در این حوزه، وظایف و تکالیف بسیار مهمی برعهده دارند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه افزود: یکی از مهمترین معضلات استان، پدیده گرد و غبار است که متأسفانه در سال‌های گذشته بسیار گسترده شده و ساکنان روستا‌ها می‌توانند با کنترل چرای دام، مدیریت آب کشاورزی، کاشت نهال و تغییر الگوی کشت در مقابله با این بحران مشارکت کنند. 

وی با بیان اینکه دهیاران در جهت شناسایی و پایش منابع آلاینده زیست محیطی در روستا‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند، خاطرنشان کرد: رهاکردن و سوزاندن پسماند‌های خانگی و ضایعات کشاورزی در روستا‌های قم یکی از معضلات جدی است که باید با همراهی و همکاری دهیاران برطرف شود. 

بازگیر با بیان اینکه در استان قم حدود ۷۰۰ گونه گیاهی و ۴۰۰ گونه جانوری وجود دارد، تصریح کرد: دهیاران همچنین می‌توانند با قاچاق و شکار و صید حیات وحش مقابله کرده، حیوانات آسیب دیده را به اداره کل محیط زیست تحویل داده و هرگونه بیماری و رفتار غیرعادی در جانوران وحشی را گزارش دهند. 

وی در پایان بر ضرورت راه اندازی خانه‌های محیط زیست در تمامی روستا‌های استان و تلاش برای توسعه فرهنگ زیست محیطی در جوامع بومی و محلی تأکید کرد و گفت: دانش سنتی محیط زیست هم از جمله موضوعات بسیار مهمی است که دهیاران می‌توانند آن را جمع آوری و در اختیار این اداره کل قرار دهند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.