سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کشت پاییزه در کشور از استان آذربایجان شرقی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از آغاز کشت پاییزه در کشور خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی نخستین استان کشور است که کشت پاییزه در آن آغاز می‌شود و باید با تامین به موقع همه نهاده‌ها و افزایش بهره وری، بیشترین میزان تولید را محقق کنیم.

 علیرضا مهاجر در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی کشت پاییزه آذربایجان شرقی که با حضور سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی و فرامک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی و معاونان و مدیران سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: یکی از چالش‌های اساسی در حوزه کشاورزی کوچک بودن اراضی است که باید این مسئله به بهترین شکل برطرف شده و زمینه تجمیع اراضی مهیا شود چرا که در اراضی کوچک نمی‌توان به نحو احسن از ادوات و ماشین آلات، نهاده‌های مناسب استفاده کرد و ضریب دانش را افزایش داد.

وی بر اهمیت افزایش بهره وری و تولید در اراضی زراعی تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به طرح جهش تولید در دیمزار‌ها داشتند و با حمایت ایشان بود که توانستیم با موفقیت این طرح را اجرا کرده و به رشد تولید قابل توجهی در دیمزار‌ها دست پیدا کنیم. حمایتی که رهبری از این طرح دارند مسئولیت ما در اجرای آن بیشتر می‌کند و باید تلاش کنیم تا با بهترین شکل و در بیشترین سطح طرح جهش تولید در دیمزار‌ها را اجرا کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی بیمه را یکی از مهمترین نهاده‌های حوزه کشاورزی دانست و گفت: ۷۰ درصد از حق بیمه محصولات کشاورزی را دولت پرداخت می‌کند و این یک فرصت خوب است. باید با افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی از این فرصت استفاده کرد و زمینه را مهیا کنیم تا پرداخت تعهدات کشاورزان آسیب دیده نیز به نحو احسن انجام شود.

مهاجر دلیل عدم تغذیه مناسب را دلیل کاهش کیفیت گندم دانست و گفت: یکی از مواردی که در کشت پاییزه باید مورد توجه قرار گیرد زمان، مقدار و تکرار تغذیه است چرا که این مسئله در میزان تولید و کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد. در برخی از کشور‌ها حتی تغذیه مناسب زمینه تغییرات انسانی را نیز فراهم کرده است و اگر در حوزه کشاورزی از این مسئله به خوبی استفاده کنیم به نتایج مناسبی دست پیدا می‌کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه بر تاثیر یافته‌های علمی در بهبود تولید در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: افزایش ضریب نفوذ دانش و استفاده از ارقام جدید علاوه بر افزایش میزان تولید منجر به بهبود کیفیت گندم تولیدی در کشور شده است که این یک دستاورد بزرگ است.

فرامک عزیز کریمی گفت: بهبود کیفیت گندم مسئله‌ای است که کارخانجات آرد نیز با ارسال نامه آن را تایید کرده اند و از تاثیراتی است که استفاده از رقم‌های مرغوب منجر به آن شده است.

وی با اشاره به تولید ۱۰ درصد عدس کشور در ورزقان گفت: با توجه به نقشی که ورزقان در تولید عدس کشور دارد ردیف مخصوصی را در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها به محصول عدس در این شهرستان اختصاص داده ایم که امیدواریم نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه حدود یک میلیون هکتار از آن کشت می‌شود و از این اراضی ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

اکبر کرامتی از رشد ۳۵ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تا امروز حدود ۴۱۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است که پیش بینی می‌کنیم امسال میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به ۵۳۰ هزار تن برسد.

وی کشاورزی قراردادی، جهش تولید در دیمزار‌ها و ارتقا امنیت غذایی را از مگاپروژه‌هایی دانست که همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی نیز اجرا می‌شود و گفت: آذربایجان شرقی در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها و کشاورزی قراردادی رتبه اول کشور را دارد و بیش از ۳۲۰ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفته و با ۵۵ هزار بهره بردار در این خصوص قرارداد امضا شده است.

کرامتی در پایان سخنان خود گفت: این طرح‌ها توانسته است تولید را به نحو چشمگیری افزایش دهد و امیدواریم در دولت جدید نیز اجرای آنها به صورت جدی پیگیری شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.