سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری کلاس‌های آموزش تغذیه با شیر مادر در یزد

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: کلاس‌های آموزش تغذیه با شیر مادر به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد.

نقیایی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شیر مادر یکی از کامل‌ترین غذا‌های موجود برای نوزاد است همچنین برای اینکه وزن نوزاد به دوبرابر حد خود برسد تغذیه انحصاری باید با شیر مادر باشد که اغلب نوزاد تا ۶ ماه ابتدایی زندگی از شیر مادر تغذیه می‌کند.

نقیایی اظهار داشت: تا ۶ ماه ابتدای زندگی نوزاد نیاز به مصرف هیچ ماده غذایی و آب حتی در روز‌های گرم سال وجود ندارد و مصرف انحصاری شیر مادر همه نیاز‌های نوزاد را برطرف می‌کند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اگر نوزادی به صورت نارس باشد شیر مادر مطابق آن نیاز‌های نوزاد نارس را برطرف می‌کند و به سرعت باعث تکامل و رشد می‌شود و به تسریع وزن گیری او نیز کمک قابل توجه می‌کند.
 
او تصریح کرد: بسیاری از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در شیر مادر وجود دارد که می‌تواند نیاز‌های نوزادان را برطرف کند تنها موردی که در شیر مادر ضعیف است و ممکن است نتواند این نیاز را برای نوزاد برطرف کند ویتامین‌های A و D است.

نقیایی ادامه داد: به دلیل خطرناک بودن اشعه نور آفتاب برای نوزادان مادران می‌توانند آن را به صورت مکمل به نوزاد بدهند و این مورد برای ویتامین A نیز صدق می‌کند همچنین ویتامین A سبب پیشگیری از بروز عفونت‌ها شامل عفونت چشمی و تنفسی و ... می‌شود.
 
رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در سیستم بهداشتی ایران افرادی که تحت مراقبت قرار می‌گیرند از ۵ روزگی این مکمل‌ها در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود که به نوزادان خود بدهند و تا پایان ۲ سالگی توصیه می‌شود این مکمل را به آنها بدهند.

 او بیان کرد: آهن موجود در شیر مادر تا ۶ ماه اول برای رشد کودک کافی است و نوزاد نیازی به مکمل ندارد، اما وقتی وزن نوزاد دو برابر می‌شود و نیاز به آهن در نوزادان از ۶ ماه به بعد افزایش می‌یابد همچنین نیاز است که در کنار شیر مادر مکمل آهن به نوزاد داده شود. 

نقیایی تصریح کرد: در همه مراکز بهداشتی درمانی مکمل آهن به صورت قطره آهن به نوزادان داده می‌شود و توصیه می‌شود مادران به این دو مکمل و مکمل آهن در این سن توجه داشته باشند بعد از اینکه وزن نوزاد دو برابر شد همچنین سن کودک به ۶ ماه رسید نیاز به تغذیه تکمیلی در کنار شیر مادر است که در طول روز به فواصل از غذای مکمل استفاده شود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شیر مادر تا پایان دو سال یک مکمل بسیار ارزشمند برای رشد کودک تلقی می‌شود همچنین بزرگداشت هفته شیر مادر به همت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شده است.

او اظهار داشت: آموزش‌ها به مادران در مورد شیر مادر داده شده است و پایش نوزادان و اندازه گیری قد و وزن آن‌ها نیز انجام شده است که کار بسیار ارزشمندی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.