سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخراج همه فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی هدف نهایی رژیم صهیونیستی

در‌حالی‌که مردم غزه به رفح کوچانده شده‌اند که مصر مرز خود را بسته نگه داشته است و اعلام کرده به هیچ عملیاتی برای بیرون راندن فلسطینیان از غزه کمک نخواهد کرد.

کمتر از یک روز پس از جنایت رژیم‌صهیونیستی در کشتار ۱۰۰ نمازگزار در مدرسه، تل‌آویو دستور تخلیه مناطق بیشتری از شهر غزه را صادر کرد. این دستور جدید نتانیاهو گامی در راستای تخلیه کامل این منطقه تلقی می‌شود؛ موضوعی که یکی از اهداف نهایی صهیونیست‌ها در جنگ است. رژیم‌صهیونیستی بار‌ها به بهانه‌های مختلف مانند عملیات برای مهار تونل‌های حماس، دستور تخلیه مناطق مختلفی در نوار غزه را صادر کرده است.

علی‌رغم اعلام نگرانی‌های مزورانه غرب و نهاد‌های حقوق بشری، به گفته سازمان ملل، رژیم‌صهیونیستی در حدود ۲ میلیون فلسطینی را از خانه‌های خود در غزه آواره کرده است. بررسی رفتار رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان یک استعمارگر «وطن گزین»، نسبت به مردم فلسطین در طول زمان نشان می‌دهد سیاست اشغال و تخلیه، سیاستی تثبیت شده و جزء اساسی در دکترین امنیت رژیم‌صهیونیستی است. 

دستور تخلیه، نه اولین‌بار، نه آخرین‌بار
«برای امنیت خود، فورا باید به‌سمت منطقه حفاظت شده جدید فرار کنید. منطقه‌ای که در آن هستید به‌عنوان منطقه جنگی خطرناک در نظر گرفته شده است.» ارتش رژیم‌صهیونیستی بامداد یکشنبه دستور تخلیه بخش‌هایی از شهر خان‌یونس را صادر کرد، ازجمله بخشی از منطقه انسانی محافظت شده توسط اسرائیل که ارتش گفته بود از آنجا راکت‌ها شلیک شده است. این دستور یک روز پس از حمله هوایی رژیم به مدرسه التابعین در شهر غزه صادر شد. طبق گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ نفر از کسانی که در آن پناه گرفته بودند به شهادت رسیدند. منطقه‌ای که دستور جدید تخلیه آن را پوشش می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین مناطق در جنگ ۱۰ ماهه است. این اعلامیه در شبکه اجتماعی X منتشر و از طریق پیام‌های متنی و صوتی به تلفن‌های ساکنان ارسال شده است. این نخستین‌بار نیست که رژیم‌صهیونیستی دستور تخلیه مناطقی از غزه را می‌دهد، اظهارات ضد انسانی مبنی‌بر تخلیه کامل غزه، از ابتدای حمله رژیم به نوار غزه توسط مقامات این رژیم ابراز شده است. اما طرحی به‌عنوان «طرح جامع تخلیه غزه» برای اولین‌بار در ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ توسط نخست‌وزیر این رژیم، رونمایی شد. 

پس از آنکه نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو گفت برای «پیروزی کامل» حمله زمینی به شهر جنوبی رفح در نوار غزه ضروری است، ارتش رژیم روز دوشنبه ۲۶ فوریه، طرحی را برای «تخلیه» غیرنظامیان از «مناطق درگیری» در غزه پیشنهاد داد. سازمان‌های امدادی بار‌ها نگرانی خود را از احتمال تلفات گسترده غیرنظامیان در رفح ابراز کرده‌اند، جایی که حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی -‌بیشتر آنها از مناطق دیگر رانده شده‌اند‌- در آنجا تجمع کرده‌اند. این شهر همچنین نقطه ورود کمک‌های بسیار ضروری است که از طریق کشور همسایه مصر وارد می‌شود. پس از این طرح تخلیه، رژیم بار‌ها دستور تخلیه مناطق مسکونی را صادر کرده است. 

دستور تخلیه، بدون اعلام مکانی برای کوچ
طبق قوانین بین‌الملل، مناطقی، چون مدارس، بیمارستان‌ها و خیمه‌های پناهجویان، در فهرست مناطق حفاظت شده در جنگ‌ها در نظر گرفته می‌شوند و حمله به آنها نقض آشکار حقوق بشر محسوب شده و مصداق جنایت جنگی دانسته می‌شود. با این حال رژیم‌صهیونیستی به این مناطق حفاظت شده حمله کرده و پس از کشتار، آن منطقه را ناامن دانسته و اعلام می‌کند نیرو‌های حماس از آن به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند و به همین دلیل این منطقه باید تخلیه شود. یکی از کارمندان اداره اونروا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان در ماه‌های ابتدایی حمله اسرائیل به نوار غزه گفت: «اسرائیل دستور تخلیه منطقه محافظت شده را صادر می‌کند، بدون اینکه اعلام کند آوارگان کجا بروند.» 

«هند خوداری» خبرنگار الجزیره در مصاحبه‌ای در روز یکشنبه ۲۱ مرداد گفت: «مردم احساس می‌کنند اسرائیلی‌ها با آنها مثل یک بازی شطرنج رفتار می‌کنند و آنها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌کنند و هیچ جایی امن نیست.» موج حملات اسرائیل در شرق خان‌یونس همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره ایالات‌متحده که میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به اسرائیل در طول جنگ را تصویب کرده، افزایش یافته است. 

کشتار خاموش مجروحان
براساس آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی، از زمان شروع جنگ، حملات رژیم‌صهیونیستی در غزه منجر به کشته شدن ۳۸.۹۸۳ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۹۰ هزار نفر شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند، درحالی‌که بخش بزرگی از نوار غزه به ویرانه تبدیل شده است. این علاوه‌بر آمار مفقودان غزه است که براساس بررسی‌های سازمان‌های امدادی حدود ۱۱ هزار نفر گزارش شده است. همچنین به گواهی اونروا، قریب‌به ۲ میلیون نفر از مردم غزه، از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. این آمار چیزی برابری «تمام جمعیت غزه» است. به گفته پزشکان مستقر در غزه، بهبودی بسیاری از زخمی‌ها و مجروحان در غزه، به علت کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، عملا امکان‌پذیر نیست و با اندک امکانات درمانی، پزشکان صرفا می‌توانند کمک کنند مجروح «مرگ آسان»‌تری را تجربه کند. شرایط اکثر مجروحان به‌گونه‌ای نیست که بتوانند از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر جا‌به‌جا شوند. در چنین شرایطی، ارتش رژیم دستور تخلیه ظرف ۷۲ ساعت را صادر کرده است. محتوای بیانیه‌ها و اعلامیه‌های تخلیه خطاب به مردم غزه، اعلام کشتار مجروحان ساکن در هر منطقه است. 

سیاست گرسنگی دادن 
یک هفته پس از آغاز حمله رژیم به نوار غزه، مردم غزه هشتگ «لن نغادر» به معنای «خارج نمی‌شویم» را در شبکه‌های اجتماعی ترند کردند. آنها با یادآوری تاریخ شفاهی به‌جا مانده از جنایت‌های نکبت در سال ۱۹۴۸ و پس از آن اعلام کردند؛ مرگ را به آوارگی و بی‌جا‌شدگی ترجیح می‌دهند. مردم غزه با ذکر وضعیت پناهندگان فلسطینی در کشور‌های مجاور همچون مصر، اردن، لبنان و سوریه به یکدیگر یادآوری می‌کردند که در صحرای سینا وضعی به مراتب وخیم‌تر از غزه در انتظار آنان است. طی این ۱۰ ماه، اما علی‌رغم مقاومت مردم غزه، رژیم با بستن مرز زمینی رفح روی کمک‌های بشردوستانه و با اتخاذ سیاست گرسنگی دادن، مردم غزه را مجبور به کوچ اجباری کرده است. اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم نیز هفته گذشته اعلام کرد گرسنگی دادن به مردم غزه اخلاقی و قانونی است. رژیم با همین حربه توانسته است ۸۰ هزار نفر از مردم غزه را وادار به کوچ اجباری و خروج از غزه کند. با توجه به تلفات سنگین انسانی در غزه، بیم آن می‌رود درصورت ادامه جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در غزه، این رژیم بتواند به هدف خود یعنی تخلیه کامل غزه برسد.

در‌حالی‌که مردم غزه به علت حمله زمینی رژیم به رفح کوچانده شده‌اند که مصر مرز خود را بسته نگه داشته است و اعلام کرده به هیچ عملیاتی برای بیرون راندن فلسطینیان از غزه کمک نخواهد کرد. اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد مصر همچنین محوطه‌ای دیوارکشیده در کنار غزه ساخته است که به‌نظر می‌رسد به‌منظور آماده شدن برای ورود احتمالی تعداد زیادی پناهنده انجام شده است. مصر همچنان پس از ۱۰ ماه از پذیرش پناهندگان غزه خودداری می‌کند، اما امکان دارد با افزایش فشار‌های ایالات‌متحده، مجبور به باز کردن مرز رفح شود. 

رسانه‌های غربی، بدون محکوم کردن رژیم‌صهیونیستی که عامل اصلی پناهندگی مردم غزه است به‌طور مرتب مصر را به علت بسته نگه داشتن مرزش روی فلسطینی‌های غزه مورد انتقاد قرار می‌دهند. این در حالی است که از آغاز محاصره غزه تاکنون ارتش مصر با رژیم، کمال همکاری را داشته است. 

آمریکا و نهاد‌های حقوق بشری: تخلیه، اما با برنامه
بایدن و دیگر مقامات آمریکایی تاکنون سیاست تخلیه غزه توسط رژیم را محکوم نکرده‌اند. بایدن در اظهارات خود در زمستان سال ۲۰۲۴ اعلام کرد این تخلیه باید «با برنامه» صورت گیرد. دیگر دولت‌های غربی نیز بدون محکومیت اصل سیاست کوچ اجباری، صرفا بر «با برنامه بودن» آن تاکید کرده‌اند. نهاد‌های حقوق بشری که حمایت مالی خود را عمدتا از دولت‌های غربی دریافت می‌کنند، بر نبود امکانات بهداشتی و زیستی در مرز رفح و صحرای سینا تاکید دارند. تمام این محکومیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این بیانیه‌های پی‌در‌پی هیچ ضمانت اجرایی مبنی‌بر متوقف کردن ماشین کشتار و کوچ رژیم ندارد و کمک‌های نظامی و مالی آمریکا و ناتو به رژیم‌صهیونیستی ادامه‌دار و مستمر است. 

یک میلیون شهرک‌نشین در کرانه باختری
تل‌آویو به‌دنبال اسکان یک میلیون شهرک‌نشین جدید در کرانه باختری است. درحال‌حاضر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فلسطینی و ۸۰۰ هزار صهیونیست در این منطقه حضور دارند. با اسکان شهرک‌نشینان جدید، جمعیت صهیونیست‌ها در این منطقه دو برابر خواهد شد. مرکز فلسطینی مطالعات رژیم‌صهیونیستی (مدار) اخیرا گزارش کرده کابینه راست‌گرای رژیم‌صهیونیستی تحت رهبری نتانیاهو در راستای اجرای تفاهمنامه ائتلافی که شهرک‌سازی در کرانه باختری را حق مسلم یهودیان می‌داند، کار خود را در ابتدای سال ۲۰۲۳ با اقدامات شتابان برای دستیابی به چشم‌انداز بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم، در مورد افزایش تعداد شهرک‌نشینان در کرانه باختری تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون شهرک‌نشین، آغاز کرده است. براساس این گزارش، از برجسته‌ترین این اقدامات، حل و فصل وضعیت کانون‌های شهرک‌سازی، تبدیل آن به شهرک‌های مستقل و انتقال اختیارات استفاده از «اراضی دولت» از به‌اصطلاح اداره مدنی وابسته به ارتش اشغالگر به وزارتخانه‌های مدنی تحت رهبری شهرک‌نشینان است. این خبر اهمیت بالایی دارد، زیرا اسکان یک میلیون شهرک‌نشین جدید در کرانه باختری مگر با آواره‌سازی بخشی از جمعیت فلسطینی ممکن نیست.

منبع: فرهیختگان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.