سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

قرعه ساخت سریال زندگی آیت‌الله نجفی قوچانی به بهروز افخمی افتاد + فیلم

بهروز افخمی گفت: من یک سریال تلویزیونی به نام «سیاحت شرق» در دست تولید دارم، که درباره داستان زندگی آیت‌الله نجفی قوچانی از دوران مشروطیت است.

کتاب «سیاحت شرق» به قلم آیت‌الله آقا نجفی قوچانی روایتگر زندگی خودشان است و در بر گیرنده مطالب مهمی از وقایع تاریخ معاصر ایران و عراق، جنگ جهانی اول و نهضت مشروطیت است، که گوشه‌هایی از زندگی روحانیون والامقامی، چون مرحوم آخوند ملامحمد کاظم خراسانی را ترسیم کرده است.

بهروز افخمی، کارگردان سینما و تلویزیون با اعلام این خبر که یک فیلمنامه سینمایی و یک سریال تلویزیونی در دست تولید دارم، افزود: نام سریال تلویزیونی «سیاحت شرق» است، که داستان زندگی آیت‌الله نجفی قوچانی از دوران مشروطیت است. ما بنا داریم سه قسمت از سریال «سیاحت شرق» را به عنوان نمونه بسازیم، که ممکن است با هم یک فیلم سینمایی هم بشود. فیلمنامه کار سینمایی هم هنوز تکمیل نشده است.

افخمی مشکل تکراری بودن سناریوی فیلم و سریال‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را تنها معضل سریال‌سازی ایران ندانست و گفت: تمام دنیا با مشکل تکراری بودن سناریوی فیلم و سریال‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. سینما بازده نزولی پیدا کرده است؛ چراکه همه داستان‌ها گفته و همه قصه‌ها ساخته شده است. بچه‌ها تا سن ۱۵ سالگی همه فیلم‌ها را دیدند و همه داستان‌ها را یکبار تجربه کردند. به طور کلی، سینما در تمام دنیا دچار افت کیفیت شده است. مدت‌هاست تعداد فیلم‌هایی که شورانگیزند، یا می‌توانند تاثیرگذار باشند کم شده است. در قرن بیست و یکم مجموعه فیلم‌هایی که انسان می‌بیند و یادش می‌ماند، شاید به ۱۰ فیلم نرسد.

افخمی در پاسخ به این سوال که شما تغییر ذائقه مخاطبان را چقدر عامل افت کیفیت سینما می‌دانید؟ افزود: صحبت از تغییر از ذائقه نیست، بلکه صحبت از تکرار است. یعنی وقتی شما مجبور می‌شوید چند موقعیت داستانی را دوباره و دوباره تعریف کنید، داستان‌نویسی نخ‌نما و فرسوده می‌شود و با بازده نزولی همراه است. البته راه حل آسانی پیش‌رویمان نیست.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.