سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان خبر داد:

نقش پررنگ فراجا در حفاظت از ابنیه‌های تاریخی استان قابل تقدیر است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از نقش پررنگ فراجا در حفاظت از ابنیه‌ها و مشارکت با این اداره کل قدردانی کرد. 

محمدهادی طهرانی‌مقدم در دیدار با فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان ضمن تبریک این انتصاب و آرزوی موفقیت برای سردار اسحاقی اظهار کرد: سیستان وبلوچستان دارای ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی بسیارمتعددی است و ۱۶۹۳ اثر غیرمنقول را در دل خود جای داده که نقش نیرو‌های فراجا در حفظ و حراست از آنها بی بدیل و غیرقابل انکار و قابل تقدیر است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان افزود: در کنار ماموریت خطیر و مهم حفاظت از هویت و شناسنامه مردم استان توسط نیروی انتظامی، می‌توان در سایر بخش‌ها نیز ارتباط تنگاتنگ و مستحکمی برقرار کنیم.
او ادامه داد: خوشبختانه نگاه فرماندهی انتظامی استان به مباحث مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار ارزشمند است و می‌توان با تعامل دوسویه نسبت به اجرای برنامه‌های مشترک اقدام کنیم. 
به گفته طهرانی‌مقدم، یکی از بخش‌های مهمی که نیروی انتظامی می‌‎تواند با اجرایی کردن آن به رونق هنر اصیل و بومی صنایع‌دستی کمک کند تهیه هدایا و خرید مستقیم از صنعتگران سیستان وبلوچستان است که با این اقدام انگیزه خوبی برای ادامه مسیر توسط فعالان این بخش فراهم می‌شود.
او تاکید کرد: در حوزه آموزش نیرو‌های کادر و وظیفه استان نیز این آمادگی وجود دارد و می‌توان در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام دهیم.
او ادامه داد: نیرو‌های سخت کوش فراجا در استان سیستان وبلوچستان با اقدامات شبانه روزی خود امنیت استان را به خوبی تامین کرده اند و این مهم نقش ویژه‌ای در تردد و ورود گردشگر به داخل استان دارد که جای قدردانی و خداقوت دارد.

آمادگی فراجا در اجرای برنامه‌های مشترک میراث فرهنگی
فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان نیز در این دیدار اظهار کرد: آموزش فصل مشترک و محور تمامی برنامه‌ها است و باید با تعامل دوطرفه و همکاری سایر نهاد‌ها کار به گونه‌ای پیش برود که عامه مردم نسبت به اهمیت و چرایی حفظ ابنیه‌های تاریخی و باستانی کاملاً آگاه شوند.
سردار محمدرضا اسحاقی افزود: این استان به دلیل شرایط خاصی که دارد از ظرفیت‌های بی نظیری هم برخوردار می‌باشد و یکی از مهمترین این توانمندی‌ها وجود قومیت‌ها است و باید در راستای حفظ و حراست از ابنیه‌های تاریخی از ظرفیت و توان اقوام و طوائف به خوبی بهره‌مند شد و کار را با مشارکت مردم و طوائف پیش برد.
فرمانده انتظامی سیستان وبلوچستان گفت: حوزه‌های فعالیتی زیادی میان انتظامی و میراث‌فرهنگی وجود دارد که می‌توان با تمرکز بر روی آنها اقدامات شاخص و اثرگذاری داشته باشیم و این آمادگی در انتظامی سیستان وبلوچستان در برگزاری رویداد‌های مشترک وجود داشته و پای کار خواهیم بود.
او تصریح کرد: در بحث آموزش اگر بومیان مناطق، فعالان صنعت گردشگری و راهنمایان گردشگری آموزش‌های بروز و منظمی را طی کنند و از انتفاع و مزایای حضور گردشگر آگاهی کامل پیدا کنند طبیعتاً خودشان در راستای تامین امنیت پایدار استان و منطقه شان با انتظامی استان همکاری بیشتری خواهند داشت و موجبات تامین امنیت مردم پایه را فراهم می‌کند.
به گفته سردار اسحاقی، اگر فعالان حوزه گردشگری در راستای معرفی ظرفیت‌های منطقه توام با بیان امنیت موجود گام بردارند و احساس امنیت واقعی از زبان آنها بازگو شود طبیعتاً اثرگذاری دوچندانی خواهد داشت و باید به این نقطه مطلوب برسیم و مردم نیز به این دلبستگی کامل برسند چرا که معتقدیم آمد و رفت گردشگران داخلی و خارجی به استان تضمین کننده امنیت است.
او تاکید کرد: در صورت اعلام از سوی اداره کل میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان، این تمایل از سوی انتظامی وجود دارد تا نسبت به برگزاری جشنواره‌ها فرهنگی ورزشی متناسب اقدام کنیم. در خصوص خرید مستقیم از صنعتگران بومی استان نیز پذیرا هستیم و با تعامل دوطرفه مشترک قطعاً این مهم را در دستور کار قرار خواهیم بود، چون آثار و صنایع دستی فاخر صنعتگران این استان برای مردم در نقاط دیگر کشور بسیار جذابیت دارد و تمایل دارند تا این آثار زینت بخش منازل شان باشد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

قدردانی از زحمات انتظامی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان نیز درباره نقش فراجا در حوزه حراست از ابنیه‌های تاریخی گفت: طبیعتاً توان اداری و دستگاهی میراث فرهنگی بسیار محدود است و به تنهایی امکان نگهداری از ابنیه‌ها وجود ندارد.
مجتبی سعادتیان افزود: پرسنل انتظامی در استان همراهی خوبی با این اداره کل در استان و شهرستان‌ها داشته اند و خواستار تداوم و تقویت این تعامل دوسویه هست

برچسب ها: میراث فرهنگی ، فراجا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.