سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سالانه بیش از ۱۱۰ هزار مترمربع فرش

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان اردبیل از تولید سالانه بیش از ۱۱۰ هزار مترمربع فرش در اردبیل خبر داد.

مسعود ایرانی گفت: حوزه صمت استان اردبیل همچنین دارای ظرفیت کم‌نظیری در بخش دست‌بافته‌هایی مانند فرش است و بافندگانی چیره‌دست در شهرستان‌های مختلف این استان فعال هستند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: در حال حاضر بر اساس آمار‌های رسمی حدود ۴۵ هزار نفر در بخش فرش استان فعالیت دارند که سالانه نزدیک به ۱۱۰ هزار مترمربع از حاصل دسترنج آنها روانه بازار می‌شود.

او تصریح کرد: این آمار تا حدودی کمتر از میزان اشتغال واقعی و تولید حقیقی در بخش فرش است، چرا که بسیاری از فعالان در پستوی خانه‌ها به دور از چشمان کارشناسان در حال فعالیت هستند و رقم دقیقی از میزان تولید آنها در دست نیست.

 ایرانی عنوان کرد: بافندگان استان اردبیل سالانه انواع فرش‌های طبیعی و نفیسی را در کارگاه‌های نمور و دور افتاده تولید و انواع نقشه‌های موجود در کشور را بر روی دار‌ها پیاده می‌کنند که شاید برای بسیاری قابل باور نباشد که آن تولیدات در اردبیل و به دست چنین بافندگانی رقم می‌خورد.

 او اضافه کرد: فرش‌های تولیدی در استان اردبیل همانند یک تابلوی نقاشی زیبا در کنار نمادی از فرهنگ و هنر، نشانی از اقتصاد و به عبارتی هم فال و هم تماشا است، اما به دلیل برخی بی‌مهری‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف در سال‌های گذشته این تولیدات خارج از اردبیل و گاه حتی به اسم استان‌های دیگر به مشتریان داخلی و خارجی عرضه شده است.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: در صورت توجه بیشتر به این بخش و بازگشت محوریت صادرات فرش به استان، به طور قطع شاهد تحول قابل توجهی خواهیم بود.

 او ابراز امیدواری کرد: خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه بیش از پیش صدای بافندگان و تولیدکنندگان استان اردبیل باشند که در مظلومیت و مهجوریت کار‌های بزرگی را رقم می‌زنند.

ایرانی در ادامه یکی از معضل‌های پیش روی واحد‌های تولیدی و صنعتی استان اردبیل را کمبود نیروی کار ماهر دانست و تشریح کرد: برخی مشاغل کاذب از یک سو و حاکم بودن فرهنگ کار غلط از سوی دیگر موجب شده است تا با پدیده‌ای نوظهور در بحث اشتغال و بیکاری روبه‌رو باشیم و برخی افراد با وجود فرصت‌های اشتغال حاضر به همکاری با تولیدکنندگان نباشند.

او با تاکید بر اینکه آمار درست و دقیقی از میزان بیکاران در استان اردبیل وجود ندارد، اضافه کرد: آمار‌هایی که اعلام می‌شود به هیچ وجه رسمیت ندارد و عدد‌های اعلامی مخدوش است؛ به طوری که با تحقق سرمایه‌گذاری‌های جدید در سال‌های آینده مجبور می‌شویم که از سایر استان‌ها نیروی کار جذب کنیم.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: استقرار برخی واحد‌ها و انجام برخی سرمایه‌گذاری‌ها شاید در شرایط کنونی با شبهه‌هایی همراه باشد، اما با سرمایه‌گذاری که دولت در حوزه راه انجام داده همچنین تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل در آینده نزدیک شاهد تقویت سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه خواهیم بود.

او همچنین در این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت: بحث رسانه و مطبوعات را به عنوان بخشی از حوزه اجرا می‌بینیم و به عنوان مساله‌ای تزئینی نیست؛ برای نمونه در بحث قطعی مدوام برق واحد‌های تولیدی رسانه‌های استان می‌توانند با تبیین مشکل و راه حل، کمک حال باشند.

 ایرانی افزود: اگر رسانه‌ها در کنار مسئولان اجرایی نباشند، کار‌ها پیش نمی‌ررود و از این رو دست کمک و همکاری به سوی همه رسانه‌ها و خبرنگاران دراز می‌کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.