سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

روابط فرهنگی و علمی ایران و عمان روند صعودی دارد

دبیر همایش «معرفی فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان» گفت: روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور نسبت به گذشته روند صعودی را در پیش گرفته و همکاری‌های قابل توجهی داریم.

محمد امیر عبداللهیان دبیر همایش «معرفی فرصت‌های فرهنگی و اقتصادی ایران و عمان» گفت: این همایش با حمایت و مشارکت نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، علمی و پزشکی، زیست بوم بازار ارز و سرمایه گذاری کشور جهت ارائه توصیفی و تصویری کامل از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و شرایط کلان اقتصادی دو کشور، تقارن و تبادل اطلاعات فعالان اقتصادی و ایجاد زمینه‌های تحول در مسیر توسعه اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: معرفی قابلیت‌های نهاد‌های علمی و فرهنگی و مالی، توانمندی‌ها و دستاورد‌های بازار سرمایه، رونق اقتصادی دو کشور، افزایش ظرفیت‌ها برای رقابت بازار ارز و سرمایه فی مابین دو کشور با بازار‌های مشابه منطقه و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های کلان علمی، فرهنگی و اقتصادی، جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ارائه جدیدترین روش‌های تأمین مالی برای طرح‌های سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری از مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است.

امیر عبداللهیان افزود: این همایش فرصتی برای مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی در دست‌یابی به اطلاعات عمومی و تخصصی حوزه‌های مختلف و گوناگون بازار سرمایه کشورمان ایجاد می‌کند که طی برگزاری ملاقات‌ها و جلسات، فرصتی را در اختیار گروه‌ها و اصناف داخلی قرار خواهد داد تا به معرفی ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی خود بپردازند و از این طریق به پویایی و هم افزایی هرچه بهتر کسب و کار خود اهتمام ورزند.

وی گفت: عنصر اعتماد طی چند دهه گذشته، در مناسبات ایران و عمان منجر به فراهم کردن زمینه و زیرساخت مطمئن برای توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف و نزدیکی مواضع و رویکرد‌ها نسبت به تحولات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است. رایزنی‌های مستمر و تبادل هدف‌مند هیأت‌ها، میان دو کشور همواره در جریان است و این موضوع، روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان را متمایز از بسیاری از کشور‌های منطقه نموده است که اکنون از رشد قابل توجهی نیز برخوردار شده است.

وی با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و عمان با صادرات مواد شوینده و روغن در سال ۱۳۴۹ آغاز شد. اعلام داشت: حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و عمان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. از دلایل اصلی رشد اقتصادی ایران و عمان کمیسیون مشترک اقتصادی بین این دو کشور در طی ۲۰ سال گذشته است.

امیر عبداللهیان گفت: از گذشته روابط فرهنگی ایران و عمان از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار بوده و نقش مهمی را در حفظ دوستی و همکاری این دو کشور دارد. روابط فرهنگی ایران و عمان در ابعاد مختلفی مثل هنر، دین، زبان و ادبیات قابل بررسی است که خوشبختانه و در حال حاضر روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور نسبت به گذشته روند صعودی را در پیش گرفته و همکاری‌های قابل توجهی را در این زمینه با یکدیگر دارند.

وی در پایان گفت: این همایش توسط وزارت امور خارجه، سفارت ایران در عمان، اتاق بازرگانی و با حضور بیش از صد شرکت داخلی و خارجی و مشارکت کارشناسان، مسئولین و فعالان اقتصادی ایران و عمان، و برگزاری نشست‌های تخصصی و ۵۰۰ ملاقات تجاری و ایجاد تفاهمنامه همکاری بین شرکت‌های داخلی و خارجی، ۳۰ مهر در تهران برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.