سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرماندار اردکان:

مدیران صنایع، اردکان را محل زندگی خود بدانند

سبزواری گفت:. اعتقاد دارم که مدیران صنایع باید ایمان بیاورند که اردکان محل زندگی آنهاست و صرفاً نگاه کسب درآمد به آن نداشته باشند.

حسین سبزواری فرماندار اردکان در دیدار با کامران نجف زاده خبرنگار مطرح کشوری در اردکان گفت: این شهر فضای تفریحی لازم و مناسب و در شأن مردم اردکان باشد را ندارد در این شهر باغات پسته شمال اردکان تنها ریه‌های آن حساب می‌شود که هوای آن منطقه کمی بهتر است و در این سال‌ها ساخت و تکمیل پارک کوهستان که در کوه‌های شمال شهر واقع شده با جدیت در حال انجام است که در آینده فضای زیبایی خواهد داشت و از لحاظ فضای سبز و برخی از امکانات تفریحی کمبود‌ها در این زمینه را جبران کند، اما کافی نیست و باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

وی با تشکر از برخی از اقدامات انجام شده توسط تعدادی از صنایع و معادن تصریح کرد: آنچه که مطلوب و مورد انتظار مردم و مسئولان می‌باشد صورت نگرفته است و شاهد ایجاد این فضا‌ها توسط مدیران صنایع نبودیم و تمام تلاش مجموعه فرمانداری و دیگر مسئولان ارشد شهرستان بر این بوده است که اقدامات بهتری توسط این صنایع صورت بگیرد. 

فرماندار اردکان اظهار داشت: اعتقاد دارم که مدیران صنایع باید ایمان بیاورند که اردکان محل زندگی آنهاست و صرفاً نگاه کسب درآمد به آن نداشته باشند و نسبت به حل مشکلات آن و کمک به تامین امکانات و زیرساخت‌های مختلف مورد نیاز در این شهر همکاری لازم را داشته باشند، زیرا بخشی از مصرف کننده و استفاده کننده این امکانات، نیروی کار خودشان هست.

سبزواری یادآور شد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته با توجه به اینکه اردکان با کمبود آب مواجه است و ایجاد فضای سبز آنچنانی با مشکلات متعددی همراه خواهد بود باید در کنار الزام صنایع به تعهدات خود در زمینه ایجاد فضای سبز به جاذبه‌های گردشگری و جشنواره‌ها نیز توجه کرد، ما را به عنوان ثروتمندترین شهر ایران معرفی می‌کنند، اما مردم اردکان از امکانات تفریحی و مجتمع‌های خرید بی نصیب هستند تنها تفریح آنها در شب‌های تابستان خیابان گردی با کمترین امکانات است لذا باید برخی از تعهدات صنایع را به سمت حل مشکلات این چنینی سوق داد که باعث ایجاد شور و نشاط در شهر نیز شود.

فرماندار با بیان اینکه مردم با برگزاری جشنواره‌ها شاداب می‌شوند اظهار داشت: در اردکان مهاجرپذیر که با کمبود امکانات رفاهی تفریحی روبه روست مردم به دنبال برنامه‌هایی هستند که برایشان در نظر گرفته می‌شود برگزاری جشنواره تئاتر نمونه از آن برنامه هاست که با استقبال بی نظیر مردم روبرو شد.

سبزواری با اشاره به ظرفیت شهرستان اردکان افزود: اردکان ظرفیت برگزاری جشنواره پسته به صورت کشوری را دارد چرا که دارای ۷۳ رقم پسته می‌باشد و باید با برگزاری چنین جشنواره‌هایی ظرفیت‌های شهر خود را به کشور معرفی کنیم و یا یکی از مرغوب‌ترین و بهترین نوع انار را در بخش عقدا داریم و جشنواره انار در این راستا بوده است و یا صنایع دستی نظیر زیلو، کاربافی و فرش دستباف که ثبت ملی شده اند و می‌توانند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند ولی برای معرفی خوب و کامل آن احتیاج به برنامه ریزی مناسب است که یکی از راه‌های آن برگزاری جشنواره‌ها هست.

رئیس شورای تامین اردکان گفت: وجود صنعت قطعاً منافع اقتصادی خوبی به همراه دارد به طوری که ما جمعیت بیکار در این شهر نداریم، نرخ بیکاری مردان صفر و نرخ بیکاری زنان تنها ۳ درصد است و در این زمینه علاوه بر اینکه نیروی ایرانی بیکار نداریم به عنوان یک شهر مهاجرپذیر نیروی کار مطرح هستیم و از سراسر کشور نیروی کار به این شهر آمده اند بلکه شاهد حضور نیرو‌های خارجی و اتباع مشغول به کار در این شهرستان نیز هستیم که حتی برخی از صنایع از مهاجرین بدون مجوز استفاده کرده اند که در پایش مستمر صنایع این موضوع نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و با صنایعی که نیروی غیرمجاز استفاده می‌کنند برخورد می‌کنیم و تلاقی نیز شده است.

سبزواری با بیان اینکه در حوزه اجتماعی این صنایع پیامد‌های منفی فراوانی را به همراه داشته است که برای شهرستان معضلاتی را به همراه داشته است از جمله افزایش آسیب‌های اجتماعی و گسترش برخی جرائم بوده ایم که در گذشته شاهد این موارد در شهرستان اردکان نبوده ایم افزود: لذا باید صنایع که باعث تغییر در بافت فرهنگی این شهر شده اند جوابگو باشند و در زمینه فرهنگی اقدامات بیشتری انجام بدهند و در زمینه مهاجرت پذیری این شهر که به علت وجود همین صنایع رخ داده است، دقت و وسواس بیشتری صورت بگیرد و مدیران صنایع نیز در این مسیر و برای کاهش معضلات اجتماعی و فرهنگی با مسئولان همکاری بیشتری داشته باشند.

وی به پیامد منفی دیگر صنایع آلودگی هوا دانست که از مطالبات جدی و به حق مردم اردکان است و واقف به این موضوع هستند، اما این که پیامد‌های منفی صنایع در حوزه اجتماعی را بیشتر بیان کردم برای آن بود که کمتر به آن توجه شده، گاهی خود شهروندان ناخواسته مروج خرده فرهنگ‌هایی می‌شوند که هیچ نسبتی با فرهنگ اردکانی ندارد و این مورد را با مدیران فرهنگی و صنایع به صورت جدی در حال دنبال کردن هستیم تا پیامد‌های منفی صنایع در حوزه فرهنگی و اجتماعی را به کمترین حالت خود برسانیم.

فرماندار اردکان در ادامه گفت: از نظر تعداد رسانه‌ها و فعالیت اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی شهرستان از پیشتازان استان است، اما از دغدغه‌های ما و مسئولان در این زمینه این بوده است که این فعالیت‌ها با اطلاع رسانی ناقص همراه نباشد که شاهد آن هستیم که گاهی اطلاع رسانی ناقص بوده و یا نداشتن سواد رسانه‌ای در میان برخی مدیران کانال‌های خبری شهرستان اردکان باعث شده است مشکلاتی ایجاد شود حتی چه بسا برخی با به دست گرفتن فضای ذهنی مردم مسیر مطالبات مردمی را نیز تغییر داده باشند یک شخص به عنوان مدیر یک کانال خبری نسبت به اطلاعاتی که برای مخاطبین خود می‌دهد مسئول است و نباید اطلاعات غیرصحیح و یا ناقص داده شود و یا این که اخلاق محوری در مخابره خبر جایگاه ویژه‌ای داشته باشد این که برسیم به جایگاهی که رسانه‌های ما بدون نگاه به منافع حزبی، گروهی و خصومت‌ها به مطالبه گری واقعی بپردازند فاصله داریم ما تعداد زیادی کانال خبری داریم، اما از این تعداد چند تا از آنها مجوز دارند؟ و یا مقدمات و ابتدائیات کار خبری را آموزش دیده اند؟ و یا تحصیلات و سواد آنها چقدر با کار خبری و اطلاع رسانی مرتبط است؟ همه این‌ها باعث می‌شود تا شاهد رسانه‌ای باشیم که بتواند مطالبه مردم را به طور صحیح بیان کند.

سبزواری یادآور شد: من به عنوان فرماندار اصلاً دنبال این نیستم که رسانه‌ها مجیز گو باشند و یا از من و مسئولان تعریف کنند، اما در انتقاد و نقد مسئولان نه من بلکه دیگر همکاران من در مجموعه شهرستان به صورت منصفانه برخورد و نقد کنند و به سمت تخریب و تخطئه نروند.

وی با بیان اینکه شاید می‌توان گفت برخی از کانال‌های مجازی مطالبات مردم را در مسیر عکس قرار می‌دهند و باید دید این از روی ناآگاهی است یا به صورت برنامه ریزی شده است که مسیر مطالبات مردم تغییر پیدا کند افزود: 

فرماندار اردکان گفت: مردم بیشترین اطلاعات خود را از کانال‌های مجازی دریافت می‌کنند پس رسانه یک قابلیت استثنایی برای اداره جامعه توسط مدیران و یک بلندگوی پرقدرت برای شهروندان جهت انعکاس مشکلات شهروندی است که جامعه باید به سمت استفاده صحیح از این ظرفیت حرکت کند، اما لازمه این حرکت مجهز شدن مدیران کانال‌ها به اطلاعات روز و بروزرسانی خود و افزایش آگاهی و ارتقاء سواد رسانه و در رأس همه آنها، قانونگرایی و کسب مجوز فعالیت می‌باشد، وقتی این اقدام صورت گرفت مسئولان نیز مکلف به پاسخگویی بیشتر خواهند بود و استفاده حداکثری از قابلیت رسانه در حوزه تبیین فعالیت ها، فرهنگ سازی و اداره بهتر جامعه می‌شوند.

سبزواری افزود: بنابراین مدیران کانال‌ها باید خود را به روز و آگاهی خود را بالا ببرند و البته به سمت مجوز دار کردن خود بروند که این کار می‌تواند به آنها در بسیاری از امور کمک کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.