سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه‌کننده برنامه «آفریقا امروز» پرس تی‌وی:

آفریقا سرزمینی که باید از نو شناخت

«آفریقا امروز» ازجمله برنامه‌های هفتگی پرس تی وی است که هر دوشنبه روی آنتن این شبکه بین‌المللی انگلیسی‌زبان می‌رود.

«آفریقا امروز» ازجمله برنامه‌های هفتگی پرس تی وی است که هر دوشنبه روی آنتن این شبکه بین‌المللی انگلیسی‌زبان می‌رود. سازندگان در هر قسمت از برنامه «آفریقا امروز» مهم‌ترین مسائل و موضوعات مرتبط با قاره آفریقا و کشور‌های آفریقایی را زیر ذره‌بین نقد و بررسی می‌برند و با کارشناسان و صاحب‌نظران در این‌باره به گفتگو می‌نشینند.

عاطفه سادات دربندی، تهیه‌کنندگی این برنامه را که ۱۴ سال از عمرش می‌گذرد، برعهده دارد. دربندی درباره تغییرات برنامه «آفریقا امروز» در طول این ۱۴ سال توضیح می‌دهد: محل تولید برنامه ابتدا در لندن بود، اما پنج سالی است که در ایران ساخته می‌شود. ساختار برنامه در این مدت تغییرات اساسی داشته است و در آینده نیز تغییرات دیگری اعمال خواهد شد.

دربندی ادامه می‌دهد: قرار است در هر قسمت برنامه به تاریخ و پیشینه یکی از کشور‌های آفریقایی پیش از ظهور استعمار و پس از آن بپردازیم. همچنین به فرهنگ و تمدن این کشور‌ها نیز خواهیم پرداخت. فرهنگ و تمدن هر ۵۴ کشور آفریقایی در برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، بخش شبکه‌های اجتماعی نیز به برنامه اضافه خواهد شد و کار‌های جدید گرافیکی نیز صورت می‌گیرد.

وی درباره استقبال مخاطبان از «آفریقا امروز» نیز بیان می‌کند: بازخورد‌های خیلی خوبی گرفته‌ایم. مجری برنامه را در کشور‌های آفریقایی می‌شناسند. از طریق شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان برنامه در ارتباط هستیم. همچنین قسمت‌های مختلف برنامه در پیام‌رسان‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام و ایکس بارگذاری خواهد شد.

دربندی با اشاره به حضور مبارک هنیا به‌عنوان مجری در برنامه می‌گوید: از زمانی که برنامه در ایران تولید می‌شود اجرای برنامه برعهده مبارک هنیاست. البته قرار است برای بخش‌های جدیدی که به برنامه اضافه می‌شود مجری جدیدی بیاوریم که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

تهیه‌کننده «آفریقا امروز» در تشریح موضوعات اولویت‌دار برای طرح در برنامه اظهار می‌کند: مسائل کلی کشور‌های آفریقایی مورد نظر ماست و بر این موضوع متمرکز هستیم که آفریقا در گذشته چه داشته و پس از دوران استعمار، به چه حال و روزی افتاده است. همچنین این موضوع را یادآور می‌شویم که چگونه غرب همچنان به شکلی جدید کشور‌های آفریقایی را استعمار می‌کند و از نیرو‌ها و منابع این کشور‌ها نهایت استفاده را می‌برد و خواسته‌های خود را بر آنها تحمیل می‌کند.

دربندی با تأکید بر پرداخت به موضوع غزه در برنامه اضافه می‌کند: درباره غزه چند برنامه داشته‌ایم. علاوه بر غزه، پرداخت به موضوعاتی ازجمله قدس، فلسطین و سوریه هم در دستور کار همیشگی بوده است و هر ساله به مناسبت روز جهانی قدس، استقبال و واکنش مردم آفریقا به راه‌پیمایی این روز را به شکل مفصل پوشش می‌دهیم.

به گفته تهیه‌کننده «آفریقا امروز»، کارشناسان این برنامه از میان صاحب‌نظران مرتبط با موضوع مطرح‌شده انتخاب می‌شوند و ترجیح بر این است که مسائل هر کشور در گفتگو با کارشناسانی از همان کشور تجزیه و تحلیل شود.

دربندی در پایان تأکید می‌کند: تا به امروز ۷۶۶ برنامه ساخته شده و روی آنتن رفته و موضوعات هر قسمت را نیز نویسنده و مدیران پیشنهاد می‌دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.