سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم:

فاز سوم ساماندهی محور تاریخی‌گردشگری بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین انجام می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از اجرای فاز سوم ساماندهی محور تاریخی‌گردشگری بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملا حسین خبر داد و گفت: مشکلات این محور از طریق فرمانداری قم پیگیری می شود.

به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ علیرضا ارجمندی در گفت‌وگویی اظهار کرد: محور تاریخی‌گردشگری میدان کهنه یکی از غنی‌ترین محور‌هایی است که آثار تاریخی بسیاری از جمله مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه غیاثیه، سرای ملاحسین، نخستین مناره آجری در ایران و امامزاده حمزه (ع) در این محور تاریخی‌گردشگری قرار دارند.

او افزود: مرمت‌هایی در فاز‌های اول و دوم این محور انجام شده است و به حول قوه الهی سومین فاز آن نیز با همکاری شهرداری قم به زودی اجرا می‌شود و این محور به عنوان یک محور تردد برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی آماده خواهد شد.

او ادامه داد: در این محور سوغات و صنایع‌دستی استان قم عرضه می‌شود و در آینده نیز، اگر زمینه آن فراهم شود، مراکز اقامتی در این محور ایجاد خواهند شد تا گردشگران به خوبی بتوانند از این محور نهایت استفاده را ببرند.

ارجمندی اضافه کرد: با انجام چنین طرح‌هایی تلاش می‌کنیم تا ضمن افزایش زمان ماندگاری مسافر در استان قم، کیفیت خدمات ارائه‌شده را افزایش دهیم و این خدمات مناسب و در خور شأن زائران حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) باشد. 

او با بیان این که بازار کهنه شهر قم بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه این شهر است، گفت: سرای قدیمی ملاحسین نیز از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه‌ای برخوردار است که در صورت احیاء و مرمت به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان نقش بسزایی در رونق گردشگری خواهد داشت.

او افزود: سرای ملاحسین در مجاورت راسته بازار کهنه و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

ارجمندی بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران (تهران) تهیه شده و مرمت و ساماندهی آن در حال انجام است.

او همچنین گفت: پیشینه سرای ملاحسین به دوره قاجار می‌رسد و شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجرات، ایوان و اصطبل است و در ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

او افزود: همچنین بازار کهنه با عمر بیش از ۶۰۰ سال، قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و… را در خود جای داده است.

او اضافه کرد: این بازار در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی با شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، جنب میدان کهنه قرار دارد؛ یک ورودی آن در تقاطع بلوار عمار یاسر و خیابان آیت‌الله طالقانی و ورودی دیگر آن از کوچه ۷۳ خیابان آیت‌الله طالقانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در بخش دیگر سخنان خود؛ به بازدید، آقای دکتر عباس ذاکریان فرماندار قم از محور تاریخی‌گردشگری مذکور اشاره و بیان کرد: فرماندار قم به منظور آگاهی از روند اجرایی، ساماندهی و مرمت سرای ملاحسین، میدان کهنه و بازار کهنه شهر قم از این محور تاریخی‌گردشگری بازدید کرد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: در این بازدید، مسائل و مشکلات این منطقه با حضور فرماندار قم و تعدادی از مدیران شهرداری قم مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: فرماندار قم در این بازدید با تعدادی از کاسبان این منطقه گفتگو کرد و از خواسته‌ها و مشکلات آنان آگاهی یافت و بنا شد که اجرای طرح مرمت و ساماندهی این محور تاریخی‌گردشگری، با کم‌ترین مشکل برای مغازه‌داران این منطقه صورت بپذیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.