سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دژکام:

داشتن علم قرانی بدون ایمان و عمل سودی ندارد

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه ما نباید قرآن را فقط در حد حفظ کردن، تنزل دهیم، گفت: در اروپا و آمریکا افرادی هستند که اطلاعات قرآنی آنها از بسیاری از روحانیون حوزه علمیه قم بیشتر است، اما علم خالی بدون ایمان و عمل سودی ندارد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم افتتاحیه نخستین دوره حفظ قرآن کریم ویژه کارکنان فراجا گفت: برای عزیزان نیروی انتظامی مزید شرف است که حفظ قرآن را در حرم سوم اهل بیت در استان فارس پیگیری می‌کنند و برای ما افتخار است که مهمان دار این عزیزان باشیم.

او افزود: آثار و ویژگی‌های قرآن در این کتاب مبین روشن شده و ما از قرآن یاد می‌گیریم که با قرآن چگونه رفتار و زندگی کنیم از جمله آیه ۸۲ سوره مبارکه اسرا (بنی اسرائیل) که در این آیه می‌فرماید، خدای متعال قرآن را نازل فرموده و این قرآن شفا است و بیماری‌های معنوی انسان را درمان می‌کند، چنانکه امروز هزاران مقاله در دنیا نوشته شده است و سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید انسان سالم کسی است که از معنویت بهره‌مند باشد و اگر معنویت نداشته باشد حتی اگر همه آزمایشات بگویند مشکلی نیست این انسان بیمار است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: تشنگی نسبت به معنویت در دنیای معاصر ما مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ملموس و دنیا متوجه شد که از نظر معنوی عقب است. یعنی ما ۴۵ سال است انقلاب کردیم و همان سال‌ها در اروپا و آمریکا این بحث شروع شد که انسان‌ها برای اینکه سالم باشند نیاز به معنویت دارند و این کمبود معنویت باید جبران شود.

آیت الله دژکام افزود: اگر می‌گوییم قرآن بخوانیم اول می‌خواهیم خودسازی کرده باشیم و معنویت خود را تامین کرده باشیم گرچه فایده قرآن بسیار بیشتر از این است. قرآن شفا است، از درد خلاء معنویت و این مسئله را ما در ایران متاسفانه خیلی حس نمی‌کنیم. ما ایرانی‌ها آن نقطه‌ای که بشر در مرحله نابودی بود، انقلاب معنوی کردیم یعنی در اوج خراب شدن همه دنیا ایران فریاد معنویت زد.

او تصریح کرد: کتاب معرفت و معنویت که نوشته یکی از ایرانی‌هایی است که در سال ۵۷ از ایران فرار کرده است؛ او در اول کتاب نوشته است آن لحظاتی که بشریت داشت به طور کلی با معنویت خداحافظی می‌کرد از پای قله دماوند دوباره صدای معنویت به گوش بشریت رسید و مردم ایران قیام کردند و انقلاب ایران انقلاب معنویت بود.

امام جمعه شیراز افزود: برای درمان درد‌های بشر ناظر به کمبود معنویت این انقلاب انجام شده است، گرچه گاهی ما را مصادره کردن به اینکه شما باید دنیای مردم را آباد کنید؛ بله، دین اسلام هم دنیا را آباد می‌کند هم آخرت را، اما آن چیزی که دنیا و جهان معاصر ما نداشت و فریاد شما مردم آن را دوباره هدیه کرد معنویت بود وگرنه برای دنیا دیگران هم تلاش‌هایی کرده بودند و بی فایده هم نبود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: این قرآنی که می‌آموزید و عزیزان برای حفظ آن به شما کمک می‌دهند می‌خواهد این خلا معنوی جهان را جبران کند؛ قرآن شفا و رحمت برای مومنین است، اگر ایمان را حذف کنیم هر چه قرآن حفظ کنیم جواب نمی‌دهد.

او بیان کرد: در اروپا و آمریکا افرادی هستند که اطلاعات قرآنی آنها از بسیاری از روحانیون حوزه علمیه قم بیشتر است، اما علم خالی بدون ایمان سودی ندارد. ما هم نباید قرآن را تنزل بدهیم به حدی که فقط می‌خواهیم حفظ کنیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: قرآن می‌خواهد شفا باشد و معنویت را رشد دهد و اگر می‌خواهیم معنویت به واسطه قرآن اضافه شود باید ایمان داشته باشیم. مومن از قرآن بهره‌مند می‌شود و برای او شفاست، اما غیرمومن بهره مند نمی‌شود و برای ظالم جز خسران چیزی به بار نمی‌آورد لذا به فکر دلمان باشیم و از خدا بخواهیم که دل ما را آباد و روشن کند و این دل به مهر و محبت اهل بیت ظرفیت پیدا می‌کند که قرآن در آن تاثیر بگذارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.