سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این راهکار‌ها شما را از گرمازدگی نجات می‌دهد

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به راه‌های جلوگیری از گرمازدگی و درمان این بیماری برای زائران اربعین حسینی، می‌پردازد.

حسین جعفری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در صورتی که فرد برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد و یا درصورتی که فرد برای کاهش دمای بدن خود به اندازه کافی، عرق نکند گرمازدگی رخ می‌دهد.

وی، با اشاره به اینکه سالمندان، نوزادان و افرادی که داروی خاص مصرف می‌کنند مستعد گرمازدگی هستند، افزود: اگر فردی دچار گرمازدگی شود باید به سرعت درمان شود تا آسیب جدی نبیند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: در بدن ما به میزان بسیار زیادی حرارت داخلی تولید می‌شود که به طور طبیعی ما خودمان را با عرق کردن و خارج کردن دمای اضافی از راه پوست، خنک نگه می‌داریم.

به گفته وی، در برخی شرایط خاص مانند دمای بسیار بالا، رطوبت بالا و یا فعالیت شدید در زیر آفتاب داغ، این سیستم خنک کننده ممکن است درست عمل نکند و اجازه دهد که گرما تا حد خطرناک و آسیب‌رسانی در بدن بالا برود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه اضافه کرد: اگر فردی آب بدنش را از دست بدهد و همچنین به اندازه کافی نیز عرق نکند تا بدنش خنک شود، در این صورت دمای داخلی بدن افزایش پیدا کرده و گرمازدگی بروز می‌کند.

گرمازدگی چگونه قابل درمان است؟

حسین جعفری با اشاره به اینکه گرمازدگی می‌تواند آسیب‌های دائمی را متوجه فرد گرمازده کند، ادامه داد: درمان این بیماری به شدت حائز اهمیت است چراکه حتی می‌تواند موجب مرگ وی نیز شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی از شایعترین علائم گرمازدگی عنوان کرد: این علائم شامل سردرد، سرگیجه، عدم قدرت تمرکز و گیجی، خستگی، گرما و خشکی پوست که قرمز می‌شود، اما عرق نمی‌کند، افزایش شدید حرارت بدن، از دست دادن هوشیاری، تند شدن ضربان قلب و حالت توهم است.

به گفته جعفری، فردی که دچار گرمازدگی می‌شود باید سریعا به فضای باز برده شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خارج کردن لباس‌ها از بدن فرد تاکید کرد و گفت: با مرطوب کردن پوست به آرامی با آب خنک و باد زدن بیمار بدنش را برای عرق کردن تحریک کنید. روی کشاله ران و زیر بغل فرد کیسه آب یخ بزارید، اورا به یک اتاق خنک ببرید و پا‌ها را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید. مصرف مایعات وریدی برای جبران مایعات و الکترولیت‌های ازدست رفته ضروری است.

وی با اشاره به اینکه فرد بهتر است در رختخواب استراحت کند، گفت: دمای بدن بعد از گرمازدگی ممکن است تا هفته‌ها به طور غیر طبیعی کاهش یا افزایش پیدا کند.

چگونه ار بروز گرمازدگی جلوگیری کنیم؟

جعفری، با تاکید بر اینکه هنگامی که برای مدت طولانی خارج از منزل هستید، مقادیر زیادی آب بنوشید، آب و نوشیدنی‌های ورزشی بهترین انتخاب هستند، توصیه کرد که بهتر است از مصرف چای، قهوه و الکل در روز‌های گرم خودداری کنید. همچنین لباس‌های سبک با بافت ریز و روشن بپوشید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید، انجام فعالیت‌های سنگین را به روز‌های خنک‌تر موکول کنید.

به گفته وی، اگر می‌خواهید بیرون باشید، ساعات بیرون ماندن را به تدریج زیاد کنید تا بدنتان با هوای بیرون عادت کند.

جعفری با اشاره به اینکه مصرف مکرر مایعات از بالا رفتن دمای بدن جلوگیری می‌کند، افزود: می‌تواند برای جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن از اسپری مرطوب کننده هم استفاده کنید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توصیه می‌کند که بهتر است تا جایی که امکان دارد در روز‌های بسیار داغ یا مرطوب در فضای بسته بمانید.

جعفری خاطرنشان کرد: اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و یا مبتلا به بیماری مزمن هستید، در مورد مسائل ایمنی دیگری که می‌تواند از شما در مقابل گرمازدگی محافظت کند، با پزشک مشورت کنید.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.