سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان اشکذر

رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: طرح پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های شهرستان اشکذر آغاز شد.

نیک بین رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با هدف مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، طرح پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های متمرکز باشگاهی و سوار کاری شهرستان اشکذر آغاز شده است.

او بیان کرد: بیماری مشمشه یک بیماری خطرناک مسری و مشترک بین انسان و تک سمیان بوده که با توجه به علاقه‌ی همشهریان به پرورش و نگهداری اسب می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

نیک بین تصریح کرد: بیماری مشمشه نوعی بیماری کشنده باکتریایی و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذراظهار داشت: این بیماری با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند کشنده باشد.

او افزود: براساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خون‌گیری و انجام آزمایش‌های سرمی برای تشخیص بیماری مشمشه در اسب‌های شهرستان، کارشناسان این اداره با حضور در محل نگهداری اسب‌ها در سطح اسب‌داری‌های شهرستان نسبت به دریافت نمونه خون از همه اسب‌ها و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی یزد اقدام می‌کنند.

نیک بین بیان کرد:پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح بیش از ۷۰۰ راس اسب در شهرستان اشکذر برای پایش سرمی بیماری مشمشه خونگیری و آزمایش شوند.

 او اظهار داشت: تب، سرفه، ترشح چرک از بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است و رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضد عفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهم‌ترین روش‌ها برای مهار این بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: واکسن مؤثری برای پیشگیری از بیماری مشمشه وجود ندارد و مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شناسایی و حذف حیوان آلوده است.

او بیان کرد: مهمترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی است.

نیک بین تصریح کرد: با توجه به این که مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری شناسایی و حذف حیوانات آلوده می‌باشد، توصیه می‌شود باشگاه‌های سوارکاری و افرادی که به نوعی با اسب سر و کار دارند هنگام خرید اسب نسبت به انجام آزمایش‌های لازم و پایش سرمی این بیماری به وسیله دامپزشکی مبدا اقدام و مجوز سلامت و حمل بهداشتی را دریافت کنند.
 
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: افراد با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای با تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه تلاش کنند.

نیک بین ادامه داد: از اسبداران تقاضا می‌شود با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، با تیم‌های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در محل اسبداری و مهار کردن دام‌ها و ... با نیرو‌های خدوم دامپزشکی همکاری کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.