سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

اقدامات مرمتی در بافت تاریخی شیراز کافی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: اقدامات حفاظتی و مرمتی که در بافت تاریخی شیراز صورت گرفته است جای تقدیر دارد، اما کافی نیست و باید زیرساخت‌های بیشتری در این منطقه ایجاد شود.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ بر لزوم تهیه بانک اطلاعاتی هوشمند برای بافت تاریخی شیراز تأکید و اظهار کرد: هم‌اکنون بافت تاریخی شیراز نیازمند طرح جامع و یک بانک اطلاعاتی هوشمند است.

او اشاره به اینکه ثبت ملی بافت تاریخی شیراز حصار امنی را برای این محدوده تاریخی و ارزشمند ایجاد کرده است، تصریح کرد: اقدامات حفاظتی و مرمتی که در بافت تاریخی شیراز صورت گرفته است جای تقدیر دارد، اما کافی نیست و باید زیرساخت‌های بیشتری در این منطقه ایجاد شود تا شاهد بالا رفتن کیفیت زندگی، رونق و توسعه گردشگری باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه میراث فرهنگی رسالت ما حفاظت، صیانت و احیای آثار است از این رو وقتی شرایط و بستری مناسب فراهم شود، سرمایه‌گذاری رونق می‌گیرد.

 ثابت اقلیدی گفت: در حال حاضر تشویق مالکان خانه‌ها در بافت‌های تاریخی برای حفاظت، احیا و همچنین جذب سرمایه‌گذاری و انجام طرح‌های گردشگری در این محدوده تاریخی در دستور کار است.

او، به بازدیدش از محور سنگ سیاه در بافت تاریخی شیراز اشاره و تصریح کرد: تعدد و تنوع آثار در این محور تاریخی وجود دارد که این آثار همچنان کاربری‌های خود را دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به تبیین همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در این منطقه تاریخی تأکید کرد و افزود: یکی از تصمیمات مهم در خصوص بافت تاریخی پایش دقیق همه بناهاست که منتهی به ایجاد بانک اطلاعاتی بافت تاریخی می‌شود؛ اطلاعاتی ازجمله پلان بناها، تزیینات هر بنا، طرح مرمت و احیا بناها، سرمایه‌گذاران، طراحان، مجریان و ناظران در این بانک اطلاعاتی قرار خواهد گرفت. 

او بیان کرد: تاکنون پژوهش دقیقی بر روی تزیینات وابسته به معماری در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته که این مهم به زودی با همکاری متخصصان صورت خواهد پذیرفت و با برنامه‌ریز‌های مناسب و ایجاد بستر امن زیرساختی و همچنین تبلیغات و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی در این محور شاهد توسعه گردشگری و رونق اقتصادی برای ساکنان و مالکان این محدوده خواهیم بود.

ثابت اقلیدی، به ثبت جهانی محور زندیه شیراز هم اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی شهر شیراز باید به این پرونده جهانی اضافه شود و امیدواریم با اقداماتی زیرساختی که در این محدوده در حال انجام است شاهد تحول بزرگی در منطقه باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.