سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور پس از ۱۰ سال وقفه با اعتبارات ملی در مراغه آغاز شد.

 زارع گفت: سال گذشته و بر اساس مصوبه دور اول سفر رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به استان آذربایجان شرقی حدود ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این مرکز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه ساختمان مرکز در مجموع ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اضافه کرد: امسال هم ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای تکمیل این مرکز اختصاص یافته که تخصیص حداکثری در حال پیگیری است.

رئیس اداره محیط زیست مراغه اظهار کرد: مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور با حدود هشت هزار مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت ۷.۸ هکتار و در جنب دانشکده علوم پزشکی در حال احداث است.

زارع با اشاره به اینکه این مرکز دارای ۲ بخش تحقیقاتی و موزه‌ای است خاطرنشان کرد: بخش تحقیقاتی شامل بخش‌های آزمایشگاهی ، فرآوری و مطالعه‌ای است و در بخش موزه‌ای هم بایگانی و نمایشگاه وجود دارد.

وی گفت: تمام گروه‌های فسیلی از جمله ماکروفسیل، میکروفسیل، پالینولوژی، گیاهی، و مهره‌داران سراسر کشور در این مجموعه مورد مطالعه، حفاظت و نمایش قرار می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست مراغه در مورد اهداف احداث این مرکز گفت: ایران به علت داشتن تنوع سنگواره‌ها (فسیل‌ها) دوران مختلف زمین‌شناسی و آثار فسیلی ۶۴۰ میلیون سال پیش تا عهد حاضر از نظر دیرینه‌شناسان دارای برگ‌های زرین تاریخ آفرینش است.

زارع در خصوص اینکه چرا مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور در این شهرستان احداث می‌شود افزود: مراغه به علت وجود فسیل‌های مهره‌دار جزو مناطق پرفسیل دنیا به شمار می‌آید و در ردیف پنج منطقه مهم دارای سنگواره‌ها (فسیل‌ها) پستانداران مهره‌دار جهان قرار دارد و علاوه بر آن مسیر مهاجرت حیوانات صحرایی آفریقا از مراغه عبور کرده است و نخستین اثر طبیعی و ملی فسیلی کشور در منطقه شرق مراغه و در محلی موسوم به دره گرگ ثبت شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.