سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدمت ۳۴ موکب بخش سلامت از استان به زائران اربعین حسینی

۳۰ موکب خدماتی- درمانی و چهار موکب درمانی از استان اصفهان درمسیر پیاده روی اربعین حسینی، در مرز‌ها و کشور عراق فعالیت دارند.

جانشین رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان اصفهان گفت: در مراسم اربعین حسینی، با توجه به طولانی بودن مسافت و گرمای هوا، احتمال انتقال بیماری‌های واگیر، خطر گرمازدگی همچنین بروز مشکلات بهداشتی و درمانی برای برخی از زائران وجود دارد و نقش رابطان سلامت کاروان ها، مواکب و خادمان در تامین سلامت زائران، مهم است.

حمید گله داری با اشاره به فعالیت حدود ۲۲۰ موکب از استان اصفهان در مسیر پیاده روی اربعین افزود: هر موکب، یک رابط سلامت معرفی کرده است و در دو جلسه آموزشی توصیه‌های بهداشتی، تغذیه‌ای و پزشکی به آنها ارائه شده است.


وی تأکید کرد: رعایت نکات بهداشتی و غذایی برای زائران پیاده‌روی اربعین، قبل، حین و بعد از سفر ضروری است.


جانشین رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان اصفهان به برخی از توصیه‌های بهداشتی و عمومی ویژه زائران اشاره و اضافه کرد: پوشیدن کفش مخصوص پیاده روی، استفاده از از کوله پشتی وعینک آفتابی استاندارد، کلاه لبه دار و کرم ضدآفتاب، پیاده روی در ساعت‌های معتدل و خنک هوا، نوشیدن مایعات کافی و فراوان در هنگام پیاده روی، استفاده از آب بسته بندی، غذا‌های پخته شده تازه طبخ، میوه پوست دار و شسته شده از جمله این توصیه هاست.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: زائران بیمار قبل از پیاده روی اربعین، با پزشک خود مشورت کنند و در صورت تأیید پزشک، داروی مورد نیاز خود را برای دو هفته به همراه داشته باشند.

محمد سلطانی افزود: دولت عراق بیش از ۱۰۰ قلم داروی ممنوعه برای سفر به این کشور در ایام اربعین اعلام کرده است و زائران باید در سفر هوایی، زمینی و دریایی به عراق این دارو‌ها را همراه نداشته باشند.


وی اضافه کرد: چنانچه ضرورت دارد، بیمار به علت وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف کند، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد دارو‌های جایگزین که در کشور میزبان دارو‌های ممنوعه نیست برای وی تجویز کند.

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: زا ئران باید از به همراه داشتن قرص‌های "دیازپام"، "فلورازپام"، "ترامادول"، "متادون"، "بوپرنورفین " (b ۲) همچنین دارو‌های مربوط به بیماری اعصاب و روان، صرع و سرطان که به نوعی دارای ترکیبات مخدر است و هرگونه داروی گیاهی شبهه‌ناک خودداری کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.