سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد صنعت لوازم‌خانگی امسال تداوم پیدا خواهد کرد

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت و معدن گفت: صنعت لوازم خانگی ایران طی سال‌های گذشته از لحاظ کمّی و کیفی رشد خوبی داشته است.

محمد مهدی برادران در حاشیه صنعت لوازم‌خانگی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی ایران طی سال‌های گذشته از لحاظ کمّی و کیفی رشد خوبی داشته است و توانسته علاوه بر نیاز داخل، نگاهی به بازار صادراتی کشور‌های همسایه نیز داشته باشد گفت: با توجه به رقابتی شدن بازار از واحد‌های تولید کننده خواستیم، امسال با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و به تفکیک، گروه‌های کالایی و محصولات خودشان را در قالب برنامه تولید اعلام کنند که از ابتدای سال تا کنون بیش از ۳۰۰ واحد برنامه تولید سالانه خودشان را اعلام کرده و متعهد شدند بیش از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در برنامه، تولید نمایند.

وی افزود: متناسب با این برنامه، نیاز ارزی منطبق بر درصد عمق داخلی هر محصول نیز تامین شده است.   

معاون وزیر صمت گفت: در چهار ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید در این حوزه، بیش از ۶ درصد رشد داشته و به عدد بیش از ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در چهار ماهه ابتدای سال رسیده است و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

برادران ادامه داد: معتقدم روند رشد صنعت لوازم خانگی ایران در سال جاری تداوم پیدا خواهد کرد و علی رغم اینکه واحد‌های تولیدی، مشکلاتی نظیر کمبود‌هایی در زمینه تسهیلات بانکی، تامین ارز و مشکلات انرژی دارند ولی با مدیریتی که در بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری و افزایش عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری وجود دارد می‌توانیم محصولاتمان را در بازار‌های هدف صادراتی دنبال کنیم.

درباره همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های تولیدی و صادراتی لوازم خانگی ایران که روز ۲۰ مردادماه سال جاری در هتل اسپیناس پالاس برگزار می‌شود گفت: برگزاری این گونه همایش‌ها یا نمایشگاه‌ها، فرصتی ارزشمند برای رسیدن به اهداف مهم صادراتی است که در این همایش‌ها با گرد هم آمدن فعالان صنعت می‌توان به بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت لوازم خانگی پرداخت و در عین حال با به اشتراک گذاری آگاهی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در نهایت به راهکار‌های دستیابی به اهداف مورد نظر رسید.

وی افزود: در همایش پیش رو نیز به بررسی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجاد بازار‌های جدید صادراتی در قاره‌های آفریقا و اروپا و کشور‌های CIS و بررسی چالش‌های مهم صادرات لوازم خانگی ایرانی و موضوعات مرتبط با این‌صنعت پرداخته می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) گفت: نمایشگاه ایران اکسپوی ۲۰۲۴، با توجه به حضور بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور، فرصت خوبی بود که تعدادی از واحد‌های تولیدی ما موفق به عقد قرارداد شوند و نتایج خوبی به همراه داشت.

وی افزود: همچنین هفته قبل در کشور عراق، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در اربیل کردستان برگزار شد که فرصت خوبی بود، چون بیشتر صادرات ما در این حوزه برای کشور عراق صورت می‌گیرد.

معاون صنایع عمومی وزیر صمت ادامه داد: حتی بعضی از تولید کنندگان ما با ایجاد دفتر در عراق و برخی کشور‌های دیگر به عرضه مستقیم کالا و خدمات پس از فروش روی آوردند که همه اینها می‌تواند به اعتماد مشتری بیفزاید و از لحاظ رقابتی، امتیازی برای ما محسوب شود و ماحصل این موضوع، باعث پایداری رضایت مشتری و رشد در حوزه صادرات شود.

 وی با بیان اینکه از ابتدای سال حدود ۱۱ درصد رشد صادرات در حوزه لوازم خانگی داشتیم که انشاالله تا پایان سال تداوم یابد گفت: اولویت ما در جایگزینی محصولاتِ دارای سهم عمده در قاچاق است به عنوان مثال، امسال در تولید ظرفشویی بیش از ۲۶ درصد رشد داشته ایم.

همچنین صنایع لوازم خانگی کوچک که قاچاق پذیر است و هم بازار هدف‌های صادراتی را می‌تواند دنبال کند جزو اولویت‌های ما است که در نمایشگاه لوازم خانگیِ تهران، رونمایی برخی محصولات جدید را خواهیم داشت.

برادران گفت: به کمک شرکت‌های دانش بنیان خصوصاً در حوزه انرژی، تولید محصولات جدید با مصرف کمتر انرژی را برنامه‌ریزی کردیم که برخی از این محصولات در نمایشگاه پیش رو، رونمایی خواهند شد.

 وی با بیان اینکه در حوزه انرژی، استانداردهایمان را بازنگری کردیم اظهار کرد: در حوزه کولر آبی این استاندارد‌ها اجباری شده و رده‌های E، D، C، F حذف شده و رده‌های A+ و A++ اضافه شده است.

همچنین در حوزه بخاری گازسوز دودکش‌دار نیز رده‌های B، F، G را حذف کردیم و تولید این بخاری‌ها در کشور ممنوع شد وواحد‌های تولیدی ما به سمت ارتقای توان خود با مصرف کمتر رفتند.

برادران در عین‌حال بیان کرد: در حوزه کولر گازی، استاندارد‌هایی که در سال گذشته بازنگری کردیم را اجباری کردیم و واردات آن‌ها صرفاً در حوزه A++ و A+++ صورت می‌گیرد و در حوزه یخچال نیز امسال، استاندارد‌هایی را بازنگری می‌کنیم.

در بخش محصولات گرمایشی شامل انواع رادیاتور آلومینیومی و فولادی و آبگرمکن‌های مخزن‌دار از امسال استاندارد‌ها اجباری شده و رده‌های G و F حذف می‌شوند.

وی افزود: همچنین در حوزه اجاق گاز نیز رده‌های E، F، G را حذف کردیم و رده‌های A+++ و A++ و A+ را اضافه کردیم و امسال این الزام همزمان با ایام نمایشگاه به صورت رسمی به استان‌ها ابلاغ شد.

برادران ادامه داد: همه اینها در مجموع در حوزه انرژی به اقتصاد ملی و اقتصاد خانوار‌ها کمک می‌کند و از طرفی محصولات ما می‌توانند با استاندارد‌های جهانی رقابت کنند که متاسفانه در سال‌های گذشته صرفاً به استاندارد‌های ملی بسنده می‌شد.

وی در عین حال تاکید کرد: به دنبال بازنگری استاندارد‌های لوازم خانگی با کمک سازمان ملی استاندارد هستیم که این استاندارد‌ها جایگزین استاندارد‌های قبلی شود و به نوعی بتوانیم استاندارد‌های اروپا را در کشور اِعمال کنیم و در عین حال بتوانیم محصولات بهره‌ور برای داخل کشور و هم برای صادرات داشته باشیم.

همچنین با هماهنگی که با رایزن‌های اقتصادی و مراکز تجاری کشور‌های مختلف داششتیم محصولات لوازم خانگی را در اولویت‌های صادراتی کشور قرار دادیم. چون در سال‌های اخیر این صنعت در حال رشد است و از ۱۴ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون‌دستگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۷ و نیم میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: درصدی از مازاد تولید لوازم خانگی برای تشکیل زندگی‌های جدید و یا تعویض محصولات داخلی مصرف می‌شود و درصدی هم، جایگزین کالا‌های وارداتی و قاچاق می‌شود. درصدی نیز برای بازار‌های صادراتی هدف‌گیری می‌شود.

به عبارت دیگر تولید کنندگان ما قبل از اینکه برنامه تولید بدهند باید برنامه صادراتی و برنامه مبارزه با قاچاق کالا و در عین حال برنامه عرضه‌ی مناسب برای مشتریان داخل کشور باید داشته باشند.

وی افزود: ما اول با نگاه مشتری مداری به فروش کالا اقدام‌کرده و بازار هدف را نشانه می‌گیریم و پس از آن به سمت تولید می‌رویم، برخلاف رویه‌ی سابق، که اول تولید می‌کردیم و بعد مشتری پیدا می‌کردیم ولی در حال حاضر بر اساس تقاضای مشتری، تولید کنیم.

خبرنگار:رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.