سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمد یونس به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش سوگند یاد کرد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل پس از کناره‌گیری «شیخ حسینا» نخست‌وزیر سابق بنگلادش در دولت موقت این کشور سوگند یاد کرد.

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری خود نوشت که وی به عنوان مشاور ارشد دولت موقت (که معادل نخست‌وزیری است) سوگند یاد کرد.

خبرگزاری فرانسه پیشتر گزارش داده بود محمد یونس ۸۴ ساله و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۶ آماده برای ادای سوگند در دولت موقت امروز اروپا وارد داکا شد و مورد استقبال فرمانده ارتش بنگلادش قرار گرفت.

وی در بدو ورود به فرودگاه داکا خواستار برقراری نظم و قانون و آرامش در این کشور شد.

یونس در فروگاه داکا گفت که امروز روز باشکوهی برای بنگلادش بوده و این کشور پیروزی جدید خلق و دومین استقلال خود را کسب کرده است.

شیخ حسینا، ۷۶ ساله که از سال ۲۰۰۹ میلادی به مدت ۱۵ سال نخست وزیر بنگلادش بود، به دنبال نا آرامی‌های یکماه اخیر پس از کناره گیری از سمت خود به هند گریخت و در نزدیکی یک پایگاه هوایی در نزدیکی دهلی نو به سر می‌برد.

رسانه‌های هندی در آن زمان گزارش دادند که بالگرد حامل نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش که در بحبوحه افزایش درگیری میان معترضان و دولت این کشور، داکا را ترک کرده بود، دوشنبه (۱۵ مرداد) در فرودگاه نظامی «قاضی‌آباد» این کشور به زمین نشست.

اعتراضات بنگلادش اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

درگیری‌های شدید بین پلیس و معترضان در بنگلادش بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه دست کم به کشته شدن ۴۰۹ نفر انجامید. تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.

در حالیکه نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش بردند و شیخ حسینا را مجبور به ترک کشور کردند.

ارتش بنگلادش پس از استعفای شیخ حسینا، وعده داده بود که دولت موقت تشکیل می‌دهد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بنگلادش ، هند ، داکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
تبریک به کشور مسلمان بنگلادش واقعا بهترین گزینه برای دولت موقت انتخاب شده است. انشاالله بنگلادش هم بزودی به مالزی دوم در اقتصاد تبدیل شود.