سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۱.۷ درصدی نرخ رشد استان تهران طی سه سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از افزایش ۱.۷ درصدی نرخ رشد استان تهران طی سه سال گذشته خبر داد.

محمد علیمهری در تشریح روند توسعه اقتصادی در سطح استان تهران گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از منابع بانکی کشور و بیش از ۵۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی کشور در تهران اخذ می‌شود و بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تهران به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از سوی دیگر بیش از ۷۰ درصد از خدماتی که در کل کشور ارائه می‌شود تمرکز و استقرارشان در استان تهران است و به این ترتیب استان تهران جایگاه پر اهمیتی در اقتصاد کشور دارد.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه شهرک‌های صنعتی در حال حاضر ۳۲ شهرک صنعتی فعال داریم که ۱۹ شهرک دولتی و ۱۳ شهرک غیر دولتی می‌باشد. تعداد واحد‌های تولیدی استان تهران نیز ۸۴ هزار واحد است؛ اما به دلیل وجود قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتری، پروانه صنعتی در این استان صادر نشده و برای دور زدن قانون واحد‌ها به سمت پروانه‌های صنفی رفته‌اند که ضمن محرومیت از برخی امکانات نابسامانی‌هایی را رقم زده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تأکید کرد: بخش زیادی از نرخ رشد اقتصادی کشور مربوط به استان تهران است. در حقیقت استان تهران در هفت محصول حوزه کشاورزی دارای رتبه اول است که شامل سبزی و صیفی، گلخانه، گل شاخه بریده، خوراکی، شاتوت، گیلاس و گوجه سبز می‌باشد. از سوی دیگر ۵۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نیز در استان تهران مستقر هستند که سال گذشته و سال قبل از آن ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید در تهران مستقر شده‌اند که بیشتر این شرکت‌ها در حوزه خدمات و آی‌تی فعالیت دارند.

علیمهری افزود: به این ترتیب نرخ رشد استان تهران طی سه سال گذشته از عدد ۵ به ۵.۵ و ۶.۷ دهم درصد رسیده و امیدواریم از عدد ۷ نیز عبور کنیم و این موضوع از مسیر احیای واحد‌های تولیدی پیگیری شده است. بر همین اساس بالای سه هزار واحد تولیدی نیمه کاره، نیمه فعال و تعطیل احیاء شده‌اند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.