سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خبرنگاران فلسطینی؛ نبرد تا پای جان با روایت‌های دروغ صهیونیست‌ها

ارتش رژیم اشغالگر قدس در جنگ و جنایت‌هایش تفاوتی بین نظامی و غیرنظامی قائل نیست، خبرنگاران غیر نظامیانی هستند که نباید مورد هدف قرار بگیرند.

۴۳ هفته از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و عملیات «طوفان الاقصی» می‌گذرد. هیچ روزی از روزهای این هفته‌ها عادی نگذشته است. بیش از ۳۰۰ روز است که چشم‌های ما بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، مدارس النصر و حسن سلامه و سازمان ملل در جبالیا و مناطق مسکونی دیرالبلح، خان یونس، الشجاعیه، السدره، الزیتون، رفح، شیخ رضوان، اردوگاه آوارگان فلسطینی النصیرات را دیده است.

گوش‌هایمان خبر شهادت ۵۰۰ عضو کادر درمان، بیش از ۸ هزار دانش آموز فلسطینی و بیش از ۳۰۰ ورزشکار و تبدیل ورزشگاه‌های غزه به بازداشتگاه برای نگهداری اسرای فلسطینی، سوء تغذیه زنان باردار و نوزادان، انباشت بیش از ۱۰۰ هزار تن زباله در نوار غزه را شنیده است.

لب‌هایمان درباره حمله صهیونیست‌ها به بندر الحدیده، شهادت وسام الطویل، صالح العاروری، حاج ابونعمه، حاج محسن، سید رضی، اسماعیل هنیه و وفاء جرار بانوی آزاده فلسطینی در جنین و اعتراضات دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای غربی در حمایت از فلسطین خوانده است.

قلممان هم از شهادت محمد عماد لبد خبرنگار مؤسسه رسانه‌ای الرساله در حمله جنگنده‌های صهیونیستی به محله شیخ رضوان در غزه، محمد ابودقه در خان یونس، بمباران خانه معتصم غراب در اردوگاه النصیرات، حمله پهپادهای رژیم صهیونیستی به چادر خبرنگاران در بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز نوار غزه و مورد هدف قرار گرفتن اسماعیل الغول خبرنگار الجزیره در حال تهیه گزارش مقابل منزل ویران شده شهید هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در اردوگاه الشاطئی در غزه نوشته است.

ارتش رژیم اشغالگر قدس در جنگ و جنایت‌هایش تفاوتی میان نظامی و غیرنظامی، کودک و جوان و پیر و سالخورده، زن و مرد، ورزشکار و دانش آموز و کادر درمان و خبرنگار قائل نیست. خبرنگاران غیر نظامیانی هستند که نباید مورد هدف قرار بگیرند اما چنین نیست! از آنجایی که اصحاب رسانه جنایت‌های این رژیم جعلی در فلسطین را منعکس می‌کنند و با روایت‌های دروغین آنها می جنگند، در امان نیستند؛ فعالان رسانه‌ای و حتی ساختمان رسانه‌ها در فلسطین مکرر مورد حمله اشغالگران صهیونیست قرار می‌گیرد. دوربین و گوشی آنها ضبط می‌شود.

همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار فرصتی دست داد تا به مرور و بررسی شهادت برخی از خبرنگاران حوزه مقاومت توسط جنایات رژیم صهیونیستی بپردازیم که مشروح آن در ادامه این گزارش می‌آید؛

خبرنگاران به افشای جنایات صهیونیست ها ادامه دهند

محمد عبدالرحمن ابوعبید خبرنگار شبکه العالم در غزه گفت: خبرنگاران به دلیل انتقال تصویر و کشتارهای رژیم صهیونیستی مورد هدف این رژیم جعلی قرار می‌گیرند. ترور و به شهادت رسیدن خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها از مشکلات و موانعی است که در جریان کار رسانه‌ای و روزنامه نگاری با آن مواجه هستیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: روحیه ما هر روز به دلیل مشاهده صحنه‌های نسل کشی فلسطینیان توسط ارتش رژیم اشغالگر تا مرز فروپاشی می‌رود اما سعی می‌کنیم با مقاومت آن را حفظ کنیم. من و همکارانم به عنوان روزنامه نگار در غزه به دنبال انتشار و افشای جنایات صهیونیست‌های اشغالگر علیه فلسطینیان هستیم تا این کشتارها و جنگ ناجوانمردانه متوقف شود. ما به همه خبرنگاران جهان پیام می‌دهیم که به انتشار و افشای جنایات صهیونیست‌ها ادامه دهند و این موضوع را در مجامع بین المللی منتشر کنند.

بگذار بگویم ای دوست؛ مزه خواب را نمی دانم

گروهی از فلسطینیان و خبرنگاران در نزدیکی منزل شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در اردوگاه الشاطئ در غرب شهر غزه مورد هدف رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. «اسماعیل الغول» خبرنگار الجزیره که مقابل خانه شهید هنیه که توسط بمباران صهیونیست ها آوار شده بود، گزارش تهیه می‌کرد که به شهادت رسید.

اسماعیل الغول پیش از شهادتش در جریان یورش نظامیان رژیم اسرائیل به بیمارستان شفا در شهر غزه توسط نظامیان ارتش رژیم اشغالگر قدس بازداشت شد. نظامیان صهیونیستی قبل از بازداشت اسماعیل، او را به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. به گفته الغول نظامیان این رژیم جعلی او و دیگر خبرنگاران را ۱۲ ساعت بدون لباس و دست و چشم بسته نگه داشتند.

خبرنگار شهید اسماعیل الغول در پیامی به دوستش گفته است: «بگذار بگویم ای دوست که دیگر مزه خواب را نمی دانم. اجساد کودکان و جیغ زخمی‌ها و تصویرهای به خون آغشته شان از چشمم دور نمی‌شود. ناله‌های مادران و ناله‌های مردانی که دلتنگ عزیزانشان هستند از شنیدن من کم نمی‌شود. دیگر نمی‌توانم صدای کودکان را از زیر آوار تحمل کنم و انرژی و قدرتی که هر لحظه می پیچد و به کابوس تبدیل می‌شود را فراموش کنم. دیگر برای من آسان نیست ایستادن در مقابل صفوف تابوت‌هایی که قفل و امتداد دارند یا مردگان را بیشتر از زنده‌هایی که در زیر خانه‌های خود با مرگ می‌جنگند، ببینم. خجالت نمی‌کشم که جلوی دوربین بایستم و بگویم گرسنه‌ام. خیلی از بچه‌ها از من چیزی برای خوردن می‌خواهند و نمی‌دانند من هم مثل آنها شب‌ها از گرسنگی نمی‌خوابم.»

زینه دختر شهید اسماعیل الغول که ماه آینده ۹ ساله خواهد شد، بیش از ۱۰ ماه است که پدرش را ندیده است. او دیگر باید در بهشت منتظر پدرش باشد.

ارتش رژیم صهیونیستی و نهادهای اطلاعاتی آن در خصوص شهید اسماعیل الغول در نوار غزه ادعا کردند که او از نیروهای زبده نظامی حماس بوده و در حمله هفت اکتبر مشارکت داشته است. شبکه الجزیره در گزارشی این ادعای رژیم صهیونیستی را رد کرده کاملاً دروغ دانست. این شبکه در بیانیه‌ای آورده است: «این ادعا که اسماعیل الغول از نیروهای زبده نظامی وابسته به حماس بوده اتهامی واهی و یک اقدام تحریک آمیز خطرناک به شمار می‌رود که سلامت نیروهای این شبکه را در خطر قرار داده و مسؤولیت مستقیم آن بر عهده مقامات رژیم صهیونیستی است.

ارتش و نهادهای اطلاعاتی رژیم اشغالگر در اواسط ماه مارس الغول را در بیمارستان الشفاء بازداشت نموده و پس از ۱۲ ساعت بدون هر گونه توضیحی وی را آزاد کردند. اگر اسماعیل الغول خبرنگار این شبکه از نیروهای زبده حماس بوده و این ادعای اشغالگران صحت دارد چرا وی را آزاد کرده‌اند؟ این روشن است که مقامات رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایات خود با ادعای بی‌اساس و واهی تلاش می‌کنند. این ادعاها و دروغ‌ها تلاشی فضاحت بار برای توجیه هدف قرار دادن خبرنگاران در غزه توسط اشغالگران است به طوری که از ابتدای جنگ غزه تاکنون ۱۶۵ خبرنگار و کارکنان فعال در عرصه رسانه‌ای به قتل رسیده‌اند.»

شهادت خبرنگار فلسطینی آمریکایی در جنین

«شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه خبری الجزیره قطر به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی، هنگامی که در حال پوشش صحنه یورش اشغالگران به اردوگاه جنین بودند به شهادت رسید.

شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی آمریکایی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. در ۱۱ مه ۲۰۲۲ در حالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اشغالگر قدس به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای صهیونیستی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر، به شهادت رسید. سفیر آمریکا در اسرائیل با توجه به اینکه شیرین ابوعاقله دارای تابعیت آمریکا بود، خواهان انجام تحقیقات در رابطه با نحوه مرگ وی شد.

با وجود گزارش‌های اولیه از سوی همکاران ابوعاقله که سربازان صهیونیستی را متهم می‌کردند، اسرائیل مسؤولیت در مرگ او را انکار و مبارزان فلسطینی را مسبب آن خواند. این رژیم جعلی بعدها مدعی شد او ممکن است از سوی هر یک از طرفین کشته شده باشد و در ۵ سپتامبر اعتراف کرد او احتمالاً به صورت تصادفی مورد اصابت نیروهایش قرار گرفته ولی از تحقیق جنایی خودداری کرد.

ابوعاقله خبرنگار شبکه عرب زبان الجزیره زمانی که به شهادت رسید، به یک جلیقه ضد گلوله و یک کلاه ایمنی خبرنگاری مجهز بود، هیچ رزمنده فلسطینی نزدیک این خبرنگار نبود و سربازان صهیونیستی در فاصله حدود ۲۰۰ متری وی مستقر بودند در حالی که صهیونیست‌ها مدعی شدند که وی با شلیک اشتباه کشته شد.

پیکر شیرین ابوعاقله در ۱۳ مه ۲۰۲۲ مصادف با ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شرق اورشلیم از بیمارستان سن جوزف به سمت باب الخلیل با حضور هزاران نفر که عده‌ای از آن‌ها پرچم فلسطین را در دست داشتند برگزار شد. پلیس رژیم صهیونیستی با حمله به این مراسم و سرکوب عزاداران با استفاده از باتوم و نارنجک‌های صوتی، موجب برهم خوردن مراسم و مجروح شدن ده‌ها تن از شرکت کنندگان در این مراسم شد.

زینه الحلوانی؛ کودکان در بازداشتگاه ها حقوق بشر ندارند؟

زینه الحلوانی دختر خبرنگار فلسطینی ساکن قدس، روزی که دستگیر شد به خاطر لبخند بر روی چهره‌اش با دست و پای بسته، معروف شد.

این خبرنگار فلسطینی که در زندان صهیونیستی اسیر بوده است بعد از آزادی اش لحظاتی را که در زندان‌های رژیم اشغالگر مشاهده کرده از این صحنه‌ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و خود نیز با روایت آن گریه می‌کند؛ با چشم خود دیدم که کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی شب‌ها گریه می‌کنند و مادران خود را می‌خواهند، من زمانی که بازداشت بودم مقابل بازداشتگاه ما بخش کودکان زندانی شده بود. من در میان آن‌ها زیر ۱۱ سال هم دیدم. نیمه شب کودکان فریاد می‌زدند و مادرانشان را می‌خواستند و گریه می‌کردند. به خدا قسم هر زمان که به یاد این کودکان اسیر می‌افتم اشک‌هایم جاری می‌شود و گریه می‌کنم. خدا را شکر که از آنجا بیرون آمدم و دیگر این صحنه‌ها را نمی‌بینم. اما هنوز نگران کودکانی هستم که در بازداشتگاه‌ها هستند. خدا را شکر که من فقط چند روز بازداشت بودم.

آیا این کودکان در بازداشتگاه‌ها حقوق بشر ندارند؟ آیا سازمان دیده بان حقوق بشر نباید اقدامی برای آزادی این کودکان انجام بدهد؟ من قبل از اینکه خبرنگار باشم فرزند قدس هستم و باید از آن دفاع کنم. چرا مرا به چیزهایی متهم می‌کنند که وظیفه دارم آن را انجام بدهم، زیرا من یک شهروند فلسطینی هستم. چرا به من تهمت می‌زنید، از قبل از انتفاضه یعنی حتی قبل از ماه مبارک رمضان قلب همه جوانان برای قدس می‌تپید هنوز هم می‌تپد.

از ۷ اکتبر گذشته؛ ۱۶۶ خبرنگار شهید و ۹۱ خبرنگار بازداشت شدند

از ۷ اکتبر گذشته و آغاز جنگ علیه غزه تاکنون ۱۶۶ خبرنگار در حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده و ده‌ها خبرنگار دیگر نیز مجروح شدند.

محمد عیسی ابو سعاده خبرنگار فلسطینی شب گذشته در حمله ارتش اشغالگر صهیونیستی به منطقه الزنه در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه به شهادت رسید.

باشگاه اسیر فلسطین اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر گذشته ۹۱ خبرنگار فلسطینی را بازداشت کرده که آخرین آنها حازم ناصر بوده است.

این مرکز اشاره کرد که ۵۳ نفر از این خبرنگاران هنوز در اسارت هستند که ۶ نفر از آنان زن و ۱۶ نفر هم از ساکنان نوار غزه هستند.

باشگاه اسیر فلسطین تاکید کرد که ۱۷ نفر از این خبرنگاران در بازداشت موقت هستند.

کُشتار خبرنگاران در غزه تا کِی باید ادامه داشته باشد؟

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای تاکید کرد که پس از شهادت اسماعیل الغول و رامی الریفی دو خبرنگار فلسطینی، قتل و کشتار خبرنگاران در غزه تا کِی باید ادامه داشته باشد؟

این فدراسیون خواستار توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه در غزه شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بیان کرد که هر چه دادگاه کیفری بین‌المللی زودتر درباره قتل خبرنگاران تحقیق کند، بهتر است.

همچنین باشگاه مطبوعات در واشنگتن نیز تاکید کرد که اسماعیل الغول تقریباً هر روز در شبکه الجزیره بود و مکان و هویت رسانه‌ای او مشخص بود.

این مرکز اشاره کرد که اسماعیل الغول در هنگام بمباران جلیقه و کلاه خبرنگاری با آرم مطبوعاتی به تن داشت.

باشگاه مطبوعات واشنگتن عنوان کرد که اسماعیل الغول و رامی الریفی در شرایط بسیار سختی تلاش کردند تا اخبار مهم را به جهان برسانند و با وجود کمبود آب و غذا فعالیت می‌کردند و برای ادامه پوشش با خطرات زیادی روبرو بودند.

سلاح خبرنگاران؛ کاغذ، قلم و دوربین

سلاح خبرنگاران، کاغذ، قلم و دوربینی است که با آن قول سدید می‌گویند؛ یعنی برای جامعه خوب و مفید حرف می‌زنند و از حق می‌گویند. چنانچه در قرآن کریم آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقولوا قَولًا سَدیدًا یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید. خبرنگاران فلسطینی این عاقبت بخیرهایی هستند که حنجره و چشم و گوش مظلومان و ستم کشیدگان می‌شوند و حذف آنها توسط رژیم صهیونیستی جلوگیری از انعکاس جنایت‌های این رژیم علیه فلسطینیان است.

منبع:  مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.