سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جمع‌آوری زباله‌های خانگی شهرکرد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: زباله‌های خانگی با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط ۳۰۰ نیروی راننده و پاکبان جمع‌آوری می‌شود.

داوود مومنی اظهار کرد: زباله‌های خانگی تولید شده توسط دو شرکت خصوصی با قرارداد ۸۰۰ میلیارد ریال و فعالیت ۳۰۰ نفر نیروی راننده و پاکبان جمع‌آوری و در سایت پسماند شهرکرد دفن می‌شود و زباله‌های عفونی، بیمارستانی و بهداشتی استان نیز پس از جمع‌آوری در قطب صنعتی بی‌خطرسازی و مجدد به سایت زباله انتقال داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد اظهار داشت: روزانه در ۲ نوبت زباله‌های بیمارستانی و عفونی و یک نوبت زباله‌های خانگی دفن و روی آن‌ها پوشیده می‌شود تا از پخش شدن آن ها توسط افراد زباله گرد، حیوانات و پرندگان و باد به اطراف جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه زباله به ازای هر نفر ۷۲۵ گرم است و با نرم کشوری همخوانی دارد، اضافه کرد: شهر شهرکرد از نظر نظافت، رفت و روب و جمع آوری پسماند یکی از شهر‌های تمیز استان است.


بیشتر بخوانید


مومنی ادامه داد: برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری طرح جامع مدیریت پسماند شهرکرد تهیه و به تصویب وزارت کشور رسید و ابلاغ شد و در راستای اجرای طرح جامع مدیریت پسماند، طرح هوشمند تفکیک زباله از مبدا از اواخر خردادماه در شهرکرد آغاز شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: شهرکرد به عنوان چهارمین شهر در کشور است که طرح هوشمندسازی تفکیک زباله در این شهر در حال اجراست.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰ درصد زباله خانگی قابل بازیافت است اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح از ماه گذشته تاکنون تعدادی کانکس جمع‌آوری پسماند خشک در سطح شهر نصب شد و همچنین نرم‌افزار "زی پاس" در استان فعال شد، کمتر از چهار درصد زباله بازیافتی در سطح شهر جمع‌آوری شده است.

مومنی با اشاره به اینکه دفن زباله یکی از مشکلات جدی در استان و همچنین شهرکرد است، گفت: در سطح استان کارخانه بازیافت فعال نیست و این مساله باعث شده که تمام پسماند‌ها دفن شود.

وی اضافه کرد: از ۱۲ سال گذشته مجوز راه‌اندازی کارخانه بازیافت در استان برای چند نفر نفر شده بود که به دلایلی فعالیت این کارخانه ناتمام ماند و از پارسال بنابر تصویب کارگروه مدیریت پسماند، مجوز فعالیت این کارخانه به شهرداری شهرکرد واگذار شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد گفت: با فعال شدن این سایت که ظرفیت اسمی ۲۵۰ تن زباله را دارد زباله‌های شهرستان شهرکرد و شهرستان‌های اطراف از جمله فرخشهر، سامان و بن نیز ساماندهی می‌شود.

مومنی افزود: با فعال شدن این کارخانه علاوه بر ساماندهی پسماند، زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی برای تعدادی از افراد نیز فراهم می‌شود و همچنین اثرات زیست‌محیطی دفن نامناسب و زیاد پسماند از جمله آلودگی خاک، محیط، تصرف زمین برای دفن زباله نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری شهرکرد در زمینه مدیریت پسماند و احداث مکان دفن از همه شهر‌های استان موفق‌تر است، گفت: هم‌اکنون مکان دفن زباله درشهرکرد حداقل استاندارد‌های لازم از جمله نگهبان، فنس‌کشی، حفر ترانشه، سکوی دفن، پوشش زباله را دارد و روزانه زباله‌ها در این مکان به صورت مداوم پوشش داد می‌شود.

مومنی با تاکید بر اینکه طرح مدیریت پسماند نیاز به فرهنگسازی و همچنین طرح جامع دارد گفت: نیاز نیست در هر روستا و شهر یک مکان برای دفن زباله در نظر گرفته شود و مدیریت پسماند باید به صورت منطقه‌ای باشد تا کمترین میزان خسارت به محیط‌زیست وارد شود.

وی گفت: به ازای هر روز تفکیک زباله از مبدا حدود پنج هزار مترمربع در طبیعت کمتر زباله دفن می‌شود و به صورت روزانه حدود ۱۳۵ تن زباله خانگی جمع‌آوری می‌شود که ۲۰ درصد زباله‌ها معادل ۲۶ تن زباله قابل بازیافت است.

مومنی افزود: برای اجرای این طرح با کمک پارک علم و فناوری نرم‌افزار "زی‌پاس" طراحی شده است و تاکنون ۲ هزار نفر این نزم افزار را نصب کرده‌اند و هم‌اکنون ماشین‌آلات با آرم یکسان و ۴۰ نیرو به صورت مستقیم با لباس متحدالشکل در سطح شهر، این طرح را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح دوشنبه‌های بازیافتی در شهرکرد گفت: در مابقی روز‌های هفته مواد بازفتی شهروندانی که پیام خود را در این سامانه ثبت کرده باشند به صورت محله محور جمع‌آوری می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.