سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید روغن‌های حل شونده پایه کوانتومی مبتنی بر فناوری نانو

متخصصان یک شرکت دانش بنیان، روغن خنک کننده دستگاه‌های ماشین کاری را بر پایه فناوری نانو تولید کردند. 

شمالی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: روغن حل شونده یک روغن قابل اختلاط با آب بوده و با تشکیل امولوسیون روغن در آب و ایجاد شرایط صابونی برای فرایند‌های روانکاری و خنک کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمر چهار برابری نسبت به روغن‌های پایه نفتی و معدنی معمول، سازگاری با محیط زیست و نداشتن بخار‌های سمی از ویژگی‌های این محصول است.

او افزود: اصطکاک زیاد حرارت میان اجزای این دستگاه‌ها و دستگاه‌هایی مثل فرزکاری، سوراخکاری و برشکاری موجب ایجاد حرارت و آسیب به آنها می‌شود که برای رفع این مشکل از روغن‌های خنک کننده استفاده می‌شود، روغن‌هایی که نسل جدید آن را متخصصان شرکت دانش بنیان ما با استفاده از فناوری نانو تولید و روانه بازار کرده اند.

شمالی اظهار کرد: ۸۰ درصد از صنعت کشورمان، صنایع ماشین کاری‌اند که همه صنایع ماشین کاری نیازمند روغن برای انتقال حرارتی و روانکاری هستند. این یک محصول هایتک و دانش بنیان بر بیس کوانتوم دات کربنی بوده که نمونه‌های مشابه خارجی بسیار کمی دارد. این محصول نانویی ایرادات روغن‌های خنک کننده قبلی را نداشته و روغن‌هایی بر پایه نفتی و معدنی که هم پساب‌های مخرب زیست محیطی داشتند و هم بخار‌های سمی و فساد پذیری در مدت کوتاه دارند.

او ادامه داد: روغن‌های حل شونده پایه کوانتومی این شرکت دانش بنیان علاوه بر عمر ۴ برابری، حساسیت‌های پوستی و تنفسی نداشته و پسماند تولیدی این محصول به هیچ عنوان برای محیط زیست آسیب‌زا نیست. باتوجه به اینکه فراریت و بخار ندارد ، میزان مصرف را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد و در تمامی صنایع ماشین کاری با تمامی متریال‌ها و فراینده می‌توان استفاده کرد. تا ۹۰ درصد پسماند تولیدی مجموعه‌های صنعتی و تا ۷۰ درصد هزینه اقتصادی را در طول سال کاهش می‌دهد. همچنین از کیفیت فنی بالایی برخوردار است. 

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به نمونه‌های خارجی روغن‌های حل شونده نانویی بیان کرد: نمونه‌های مشابه این محصول که در کشور‌های همچون سوئد، آلمان و ژاپن بوده که تا پیش از این وارداتی بودند، اما حالا حاصل تلاش متخصصان ایرانی ارزان‌تر و حدود یک پنجم نمونه خارجی در دسترس صنعتگران کشورمان قرار می‌گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
باید روغن ماشینام مثل تراشکاریا آب صابون بشه
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
معمولا آب صابون میزنن