سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۰ درصد بذر دانه‌های روغنی و چغندرقند گواهی شده است

معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر نهال گفت: ۱۰۰ درصد بذور محصولات زراعی مثل دانه های روغنی، چغندر قند گواهی شده است.

صمد مبصر معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر نهال در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس بسیاری از مستندات علمی که در دنیا وجود دارد، استفاده از بذر گواهی شده ارقام جدید و اصلاح شده می تواند تا ۵۰ درصد عملکرد محصولات زراعی را تضمین کند.

به گفته او، با ورود ارقام جدید بذر در ۱۰ سال گذشته و ارتقای برنامه های تولید بذر گواهی شده این حرکت بصورت بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی رقم خورده است. البته این امر تا تحقق نقطه مطلوب فاصله دارد که قسمتی بحث فنی مربوط به تولید بذر و بذرهای تولیدی است و بحث دوم مسائل مربوط به اقتصاد بذر و حمایت دولت از این صنعت رقم خواهد خورد.

برنامه وزارت جهاد تامین ۶۰ درصد بذر گواهی شده گندم آبی است

مبصر با بیان اینکه بذر گندم که نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد،افزود: به عنوان مثال رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بذر گندم بصورت گواهی شده تامین می کنیم که در خصوص زراعت آبی ۵۵ تا ۶۰ درصد و زراعت دیم ۲۵ تا ۳۰ درصد بسته به سال های مختلف است. درحالیکه مطلوب وزارت جهاد در برنامه کوتاه مدت تامین ۶۰ درصد بذر گندم آبی و ۴۰ درصد بذر گندم دیم بصورت گواهی شده است.

معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر نهال ادامه داد: برای سال زراعی جدید حدود ۵۵۰ هزارتن بذر گواهی شده گندم مصوب و هدفگذاری شده که به دلایلی ممکن است به این عدد نرسیم به طوریکه حدود ۸۰ درصد برنامه بذر گندم گواهی شده محقق شود.

او با اشاره به دلایل عدم تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه وزارت جهاد در خصوص بذر گواهی شده گندم افزود: شرایط ویژه آب و هوایی مبنی بر پاییز گرم و خشک و سپری کردن نیمه اول زمستان بدون بارش و در انتهای سرد و خشک از علل این امر محسوب می شود، هرچند خوشبختانه بهار خنک و پربارشی داشتیم.

تامین ۹۵ درصد بذر کشور توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی

مبصر افزود: تولیدکنندگان بخش خصوصی ۹۵ درصد بذر کشور را تامین می کنند که تولیدکنندگان به ۲ صورت وابسته هستند چراکه دولت تصمیم به قیمت پایین دارد و مابه التفاوت قیمت را در قالب یارانه به تولیدکنندگان پرداخت می کند که تاکنون تعهد یارانه ای دولت از محل سال قبل به تولیدکنندگان پرداخت نشده است و دومین بحث تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز برای خرید بذر خام از کشاورزان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ درصد بذور محصولات زراعی مثل دانه های روغنی، چغندر قند گواهی شده است، گفت: ضریب نفوذ  بذر گواهی شده محصولات علوفه ای، حبوبات و برنج پایین است که برای رسیدن به نقطه مطلوب در تمامی محصولات زراعی باید بهره وری را ارتقا دهیم چراکه حمایت و نگاه ویژه دولت به بحث صنعت بذر مهم است و از سه منظر تامین یارانه بذر مورد نیاز، تامین به موقع تسهیلات بانک با نرخ بهره منطقی و معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بذور باید در دستور کار قرار بگیرد تا با استفاده حداکثری از ظرفیت فنی و تجهیزات، تولید بذر گواهی شده افزایش یابد.

مبصر ادامه داد: شرکت‌های تولید بذر گندم نتوانستند از محل یارانه‌های سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، یارانه خرید بذر را دریافت کنند.

معاون موسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر نهال گفت: شرکت‌های تولید بذر گندم در حال حاضر نزدیک به ۱۲۵۰ میلیارد تومان یارانه از دولت طلب دارند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.