سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۴ اثر تاریخی و طبیعی استان فارس در فهرست ملی قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ابلاغ شماره ثبتی ۱۴ اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی این استان خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه فارس بیش‌ترین تعداد اثر تاریخی ثبتی کشور را داراست گفت: در حال حاضر ۱۴ اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی در شهرستان‌های استان فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است و شماره ثبتی تا آن نیز ابلاغ‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: اثر تاریخ "آب انبار هشت پخ "در شهرستان لارستان به شماره ۳۴۱۴۴، "برم سراب دخترون" در شهرستان کازرون به شماره ثبت ۳۴۱۵۲، "خانه زارع جدس و کدیور" واقع دربافت تاریخی شیراز به شماره ۳۴۱۵۱ وهمچنین "غار چهل دخترون" در شهرستان جهرم پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۴۱۵۴ درفهرست ملی به ثبت رسیده است.

ثابت اقلیدی گفت: "قلعه گوری محمله" در شهرستان خنج به شماره ۳۴۱۲۲، "مسجد محمدیه "درشهرستان جهرم به شماره ۳۴۱۶۱، "حمام گودی" در بافت تاریخی شیراز به شماره ۳۴۱۴۷ و "ُکارخانه پنبه" واقع در شهرستان جهرم به شماره ۳۴۱۵۸ درفهرست ملی به ثبت رسیدند.

او در ادامه افزود: "پل شکسته جدول ترکی" در شهرستان کازرون به شماره ۳۴۱۵۵، "قلعه پرگو" درشهرستان اوز به شماره ۳۴۲۱۱، "دبیرستان ذوالقدر" درشهرستان فسا به شماره ۳۴۲۰۹، " بقایای قلعه سفید" درشهرستان اوز به شماره ۳۴۲۱۳ و "حمام فدشکویه" درشهرستان فسا به شماره ۳۴۲۰۵ و همچنین محوطه باستان شناختی "د کان فیشور "در شهرستان اوز پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۴۲۰۶ درفهرست ملی جای گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه تأکید کرد: این آثار تحت حفاظت و نظارت وزارت میرا فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیات که منجر به تخریب‌ای تغیر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازت مای قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأکید و نظارت این وزارت خانه ممکن خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.