سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص چهار هزار و ۹۰ میلیارد ریال به شبکه آبیاری کشاورزی اردبیل

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: چهار هزار و ۹۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه آبیاری کشاورزی اردبیل اختصاص یافت.

نوبخت اژدری گفت: در اجرای طرح ملی مهار آب‌های مرزی و آبیاری زمین‌های مستعد، اجرای عملیات طرح شبکه فرعی آبیاری در ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های پایاب سد خداآفرین و عمارت در استان اردبیل آغاز شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل افزود: اجرای این طرح پس از پنج سال وقفه و با اختصاص منابع اعتباری ملی آغاز شده و عملیات اجرایی این طرح در سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب این دو سد جریان دارد.
به گفته او، تا ۲ ماه آینده با تکمیل طرح و تحویل آب از سوی مدیریت آب منطقه‌ای استان، شبکه آبیاری فرعی ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد عمارت تحویل بهره برداران منطقه می‌شود.
اژدری با اشاره به حدود ۳۵۰ میلیمتر بارش در سال زراعی جاری اردبیل بیان کرد: خوشبختانه به علت بارش مناسب به خصوص در فصل بهار، تولید‌های کشاورزی این استان در همه بخش‌ها افزایش یافته و همین امر در اقتصاد عمومی استان نیز تاثیر ثبتی گذاشته است.
او خشکسالی استان اردبیل طی چند سال اخیر به خصوص در سال گذشته را دارای آثار عوارض خسارت بار عنوان کرد و گفت: خشکسالی علاوه بر کاهش تولیدات کشاورزی، موجب خشک شدن منابع آب‌های زیرزمینی استان نیز شده و کشاورزی استان اردبیل را دچار چالش اساسی کرد که عوارض آن در سال جاری نیز تا حدودی قابل مشاهده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل کاشت پاییزه محصولات را از جمله راهکار‌های اتخاذ شده مقابله با آثار خشکسالی در استان اردبیل ذکر کرد و افزود: بر همین اساس، در سال زراعی جاری ۶۰ درصد محصولات زراعی استان به صورت پاییزه کشت شد تا حداقل یک دوره آبدهی مزارع کاهش یافته و شرایط کم آبی به خوبی مدیریت شود.
اژدری همچنین گفت: فعالیت کشاورزی از زمان قبل از کاشت تا مرحله مصرف محصول تولید شده در معرض انواع تهدیدات از قبیل خشکسالی، آفات و نوسانات بازار قرار دارد ولی با مدیریت و برنامه ریزی دقیق می‌توان دامنه خسارت این بخش را کاهش داد.
به گفته او، در سال زراعی جاری ۶۱۷ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل کشت شده و امسال با تامین آب مورد نیاز، برای اولین بار ۱۰ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان به صورت کشت دوم، به زیر کشت محصولاتی نظیر ذرت بذری، ذرت علوفه‌ای و سویا رفته است.
اژدری در ادامه از واگذاری چهار هزار هکتار از اراضی ملی واقع شده در محدوده کشت و صنعت مغان به عشایر ساکن در این منطقه خبر داد و افزود: این کار پس از چند سال وقفه، به مرحله نهایی رسید که رضایت مردم منطقه و افزایش تولیدات کشاورزی را به دنبال داشته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل همچنین بیان کرد: ۳۵ درصد اشتغال و اقتصاد استان اردبیل مربوط به بخش کشاورزی است و به همین علت، فعالیت کشاورزی سهم مهمی در رونق بازار و اشتغال استان دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.