سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰ هیولای ترسناک در قلب کهکشان راه شیری کشف شد

ستاره‌شناسان ۱۰ ستاره مرده عجیب و غریب یا ستاره نوترونی را در نزدیکی قلب کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند.

کشف تپ‌اختر‌های جدید عجیب و غریب اتفاقی بسیار غیرعادی است اما آنچه واقعا هیجان انگیز است، تنوع گسترده‌ای از چنین موارد عجیب و غریب در یک خوشه کهکشانی است!

 ستاره‌شناسان ۱۰ ستاره مرده عجیب و غریب یا ستاره نوترونی را در نزدیکی قلب کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند. این ستاره‌های نوترونی عجیب و غریب در حال چرخش هستند که به این معنی است که آنها تپ اختر به شمار می‌روند. دانشمندان گمان می‌کنند که ماهیت بسیار چگال این خوشه کروی عجیب و غریب، که در فاصله ۱۸ هزار سال نوری از زمین قرار دارد، می‌تواند منجر به این شود که این ستاره‌های مرده که به سرعت در حال چرخش هستند، اشکال عجیب و غریب و پیچ خورده‌ای به خود بگیرند.

به نقل از اسپیس، به عنوان مثال، در این تعداد شاهد چندین «تپ اختر عنکبوتی» که ستاره‌ها را با تار‌های پلاسما نابود می‌کنند و یک ستاره خون‌آشام شیطانی پر سرعت هستیم که حریصانه ستاره‌های همراه خود را می‌بلعد.

تپ اختر‌ها ستارگان نوترونی هستند که می‌توانند با سرعت ۷۰۰ بار در ثانیه بچرخند. آنها پرتو‌هایی از تشعشعات را از قطب‌های خود به بیرون پرتاب می‌کنند که مانند پرتو‌های یک فانوس دریایی آسمانی در فضا می‌چرخد. این تپ اختر‌های تازه کشف شده در کنار هم در خوشه کروی ترزان ۵ قرار دارند که خانه صد‌ها هزار نوع مختلف ستاره با سنینی بین ۱۲ تا ۴.۵ میلیارد سال است. ستاره شناسان پیش از این از وجود ۳۹ تپ اختر در ترزان ۵، یکی از شلوغ‌ترین مناطق کهکشان راه شیری، آگاه شده بودند.

اسکات رانسوم (Scott Ransom)، دانشمند رصدخانه ملی نجوم رادیویی بنیاد ملی علوم ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: پیدا کردن تپ اختر‌های جدید عجیب و غریب بسیار غیرمعمول است. اما آنچه واقعا هیجان‌انگیز است، تنوع گسترده این گونه موارد عجیب و غریب در یک خوشه است.

شیاطین پرسرعت و عنکبوت‌های کیهانی درنده

رانسوم و همکارانش تپ اختر‌ها را با تلسکوپ گرین بنک و تلسکوپ میرکات کشف کردند. ردیابی مکان ستارگان نوترونی و زمان چرخش آنها با میرکات (MeerKAT) و سپس مقایسه آن با ۲۰ سال مشاهدات ترزان ۵ که با استفاده از تلسکوپ گرین بانک انجام شده است، ویژگی‌های عجیب این ستارگان مرده تازه پیدا شده را آشکار کرد.

به عنوان مثال، دو ستاره نوترونی بخشی از یک منظومه دوتایی ستاره نوترونی فوق العاده نادر هستند. ستاره شناسان حدود ۳۶۰۰ تپ اختر را در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند، اما تنها ۲۰ مورد از آنها دوتایی ستاره نوترونی بوده‌اند.

هنگامی که این دوتایی‌ها تشکیل می‌شوند، یکی از ستاره‌های نوترونی مانند یک خون آشام کیهانی مواد را از دیگری بیرون می‌کشد. این ماده منتقل شده چرخش ستاره نوترونی را افزایش می‌دهد و یک تپ اختر میلی ثانیه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند صد‌ها بار در ثانیه بچرخد. جفت تازه یافت شده می‌تواند برای چنین جرمی رکوردشکن باشد و به نظر می‌رسد که سریع‌تر از ۷۱۶ چرخش در ثانیه که سرعت چرخش رکورددار فعلی PSR J ۱۷۴۸-۲۴۴۶ ad در ترزان ۵ است، می‌چرخد.

با این حال، این ستاره مرده شیطانی، تنها هیولایی نبود که در ترزان ۵ یافت شد.

این گروه همچنین سه تپ اختر عنکبوتی کمیاب جدید کشف کردند. این تپ اختر‌ها بسته به ماهیت ستاره‌ای که می‌بلعند، به عنوان عنکبوت «پشت قرمز» یا «بیوه سیاه» طبقه بندی می‌شوند.

هر دو نوع ستاره، ستارگان همراه را با یک تار از تابش پرانرژی نزدیک می‌کشند و از بین می‌برند. تپ اختر‌های عنکبوتی پشت قرمز ستارگان همراه با جرم بین ۱۰ تا ۵۰ درصد جرم خورشید را شکار می‌کنند، در حالی که تپ اختر‌های عنکبوتی بیوه سیاه ستارگان کوچک‌تر با کمتر از پنج درصد جرم خورشید را ویران می‌کنند.

محققان امیدوارند که تعداد بیشتری از این موارد عجیب و غریب کیهانی را در ترزان ۵ کشف کنند.

تحقیقات این گروه در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.