سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل مرمت ضلع شرقی «نارین قلعه» نایین

مرمت ضلع شرقی بنای تاریخی «نارین قلعه» در این شهرستان با اعتبار پنج میلیارد ریال تکمیل می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: مرمت این بنا شامل استحکام‌بخشی، بدنه سازی و بازسازی بخش‌های فروریخته ضلع شرقی قلعه است.

محمود مدنیان افزود: پیش از این در سال ۱۳۹۹، هسته مرکزی و یکی از برج‌های نارین قلعه با ۲ میلیارد ریال مرمت و سال گذشته با ۱۰ میلیارد ریال هزینه، پی‌بندی و استحکام‌بخشی بخش‌هایی از آن به‌همراه مرمت ۲ برج دیگر تمام شد.

وی گفت: قسمت شرقی، مهمترین بخش قلعه است که نیاز به استحکام‌بخشی دارد و با اعتباری که امسال تامین شده است این کار انجام می‌شود.


به گفته مدنیان در صورتی که اعتبارات کافی تامین شود، علاوه بر بخش شرقی، استحکام بخشی قسمت‌های داخلی قلعه به همراه محوطه‌سازی برای بازدید گردشگران انجام می‌شود.

نارین قلعه حدود ۲ هزار متر مربع وسعت دارد و خندق اطراف آن که بخشی از ساختار حفاظتی قلعه محسوب می‌شود در دوره قاجار به تصرف مردم درآمد، اما بخش‌هایی از این خندق به‌عنوان الگو حفاظت می‌شود.

گفته می‌شود این بنا در اصل آتشکده بوده، اما برخی دیگر از باستان‌شناسان اعتقاد دارند کاربری نظامی و اداری داشته است.

نارین قلعه مربوط به دوران پیش از اسلام (پارتیان) و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است؛ این بنا پیشتر در تملک وزارت اقتصاد و دارایی بود و سند آن در سال ۱۳۹۵ به نامِ وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.