سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش‌بینی تولید ۹ هزار تن عسل در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال ۹ هزار تن عسل مرغوب در استان تولید می‌شود.

نوبخت اژدری با اشاره به پیش‌بینی افزایش ۲۱ درصدی تولید عسل گفت: پارسال هفت هزار و ۴۰۰ تن عسل از زنبورستان‌های استان برداشت شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عسل تولید شده در استان اردبیل معروف به سبلان را از جمله محصولات مرغوب و با کیفیت تولیدات کشاورزی در ایران ذکر کرد و افزود: عسل سبلان به ثبت جهانی رسیده و جزو با کیفیت‌ترین محصولات تولیدی و عرضه شده حوزه کشاورزی است.
او مجموع کندو‌های زنبور عسل در این استان را بیش از ۵۰۰ هزار کلنی اعلام کرد و گفت: بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در حرفه زنبورداری استان اردبیل مشغول فعالیت و تولید هستند.
اژدری با اشاره به مهاجرت زنبورداران سایر مناطق کشور به ییلاقات پرگل استان اردبیل به‌ویژه در فصل تابستان و زمان تولید و برداشت محصول اظهار کرد: انتظار می‌رود که با دقت و نظارت بیشتر، جلوی عرضه عسل بی‌کیفیت و نامرغوب در استان گرفته شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صادرات عسل تولید شده در استان اردبیل به کشور‌های ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان و روسیه خبر داد و گفت: این امر به رونق صنعت زنبورداری در استان کمک کرده است.
بر اساس آخرین نتایج آمارگیری زنبورداری در پاییز پارسال، ۵۳۲ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل نگهداری می‌شود.
عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشور‌های عراق، ترکیه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود، سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۵۰ تن برآورد شده است.
عسل از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.
عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.
استان اردبیل جایگاه ممتاز تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.