سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال گذشته رقم خورد؛

رشد ۸ درصدی تولید لوازم خانگی در کشور

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت:در سال گذشته افزایش ۸ درصدی در رشد تولید لوازم خانگی رقم خورد، به طوری که میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی ۶۵ درصد است.

عباس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم‌خانگی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در حال حاضر با وجود تعداد قابل توجه فعالان و تولید کنندگان صنعت لوازم خانگی در کشور، تولیدکنندگان این صنعت با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند از همین رو معتقدم دولت با بسته‌های حمایتی در تولید و صادرات میتواند به بخش خصوصی و تولید کنندگان در جهش، تولید رفع موانع تولید و گسترش صادرات کمک کند.

او افزود: عدم اطمینان تولید کنندگان از استمرار تامین مواد اولیه مانند مس، فولاد، مواد پتروشیمی و آلومینیوم تغییرات نرخ ارز مسائل مالیاتی تورم سالیانه افزایش هزینه خدمات پیمانکاران موجب افزایش هزینه‌های تولید شده و از سوی دیگر قیمت‌های دستوری تامین مالی بنگاه‌ها و حضور ۳۵ درصدی ورود کالای قاچاق به بازار لوازم خانگی کشور از مشکلات عمده صنعت لوازم خانگی کشور است.

هاشمی بیان کرد: یکی از موانعی که تولید داخل را با چالش و تنگنا مواجه کرده قاچاق گسترده کالا به کشور است که در طول سال‌های اخیر تولید ملی را قرار داده. است در این بین پیکره صنعت لوازم خانگی نیز بیشترین ضربه را از این موضوع به خود دیده است.

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم‌خانگی ایران افزود:در واقع جولان انواع کالا‌ها و محصولات فاقد اصالت و افزایش قاچاق چه از منظر محصولات نهایی و چه اجزا و قطعات از جمله موانع جدی در بازار داخلی هستند که به رکود تولید داخل دامن زده است 

هاشمی بیان کرد: آمار‌های گمرک از صادرات لوازم خانگی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ نشان میدهد از رقم ۲۰۵ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی حدود ۸.۶ میلیون دلار از این میزان مربوط به اجزا و قطعات لوازم، خانگی ۶۷ میلیون دلار ظروف و لوازم آشپزخانه ۹۸ میلیون دلار لوازم خانگی انرژی بر بزرگ دو میلیون دلار لوازم خانگی انرژی بر کوچک ۲۷ میلیون دلار مبلمان اداری و خانگی و ۱.۵ میلیون دلار نیز مربوط به سایر لوازم خانگی بوده است.

او تصریح کرد: صادرات پایدار لوازم خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاه‌های ذی ربط و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای و به تبع آن اقدامات هماهنگ ملی تقویت، برند‌ها تعمیق ساخت داخل محصولات و مهمتر از همه اینها رفع مشکل تعهد ارزی می‌باشد.

هاشمی گفت: در یک دهه اخیر در حوزه صنایع لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت پیشران کشور به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی صورت گرفته است و این صنعت توانسته در زمینه توانمندسازی اقتصاد غیرنفتی و توسعه اشتغالزایی کشور سهم بالایی به خود اختصاص دهد.

او افزود: به طور کلی از سال ۹۶ از تولید ۸ میلیون دستگاه در گروه‌های کالایی مختلف لوازم خانگی به تولید حدود ۱۸ میلیون تولید انواع لوازم خانگی دست یافته ایم همچنین به طور میانگین در سال ۱٤۰۲ افزایش ۸ درصدی در رشد تولید لوازم خانگی را شاهد بوده. ایم میانگین عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی ٦٥ درصد است. در سال جاری برای رسیدن به تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک هدف گذاری شده است، اما رسیدن به این هدف نیازمند الزاماتی است.

خبرنگار: رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.