سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جان مرشایمر:حمله ایران به اسرائیل ویرانی‌های زیادی به‌بار می‌آورد

نظریه‌پرداز برجسته بین‌الملل در تازه‌ترین موضع‌گیری پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس می‌گوید که رژیم صهیونیستی به دلایلی عمیقاً گرفتار شده است.

به نقل از راشاتودی، «جان مرشایمر» نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل و دانشمند علوم سیاسی درباره ارزیابی خود از وضعیت رژیم صهیونیستی پس از ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می‌گوید «اسرائیل هم‌اکنون به دردسر و مشکل عمیقی گرفتار شده؛ مشکلش واقعاً واقعاً واقعی است؛ مهمتر اینکه هیچ راهی برای خروج از این وضعیت هم ندارد.»

وی در ادامه نظر خود را این‌گونه تشریح می‌کند: به نظرم مسائلی هست که بیشتر آمریکایی‌ها درکی از آن ندارند. اول اینکه اسرائیلی‌ها قادر نیستند حماس را در غزه شکست دهند؛ دوم اینکه در غزه گرفتار شدند و نمی‌توانند از آن خارج شوند؛ به یاد بیارید که سال ۲۰۰۵ غزه را چگونه ترک کردند؛ سوم اینکه هیچ گونه راه‌حل نظامیِ معناداری در مواجهه با حزب‌الله لبنان هم ندارد؛ اسرائیل نمی‌تواند حزب‌الله را شکست دهد.

در رابطه با ایران؛ اگر با ایران وارد جنگ شود؛ ایرانی‌ها با حمله هوایی حجم وسعیی از موشک و پهپاد شلیک می‌کنند و تخریب‌های زیادی را ایجاد کنند؛ این خطر همیشه وجود دارد؛ و اینکه آنها به دنبال دست‌یابی به سلاح هسته‌ای هم هستند.

این مواد فوق همه تهدید‌های خارجی هستند؛ اسرائیل در داخل نیز به خاطر مشکلات داخلی ضعیف شده و به علت مشکلات اخیر حتی در مسیر جنگ داخلی قرار دارد؛ و در پایان اینکه باید بدانیم که تحولات روز‌های اخیر نشان می‌دهد که اسرائیل به‌شدت و عمیقاً به ایالات متحده وابسته است؛ اسرائیل نمی‌تواند به‌تن‌هایی و بدون کمک و پشتیبانی آمریکا وارد این جنگ‌ها شود و آنها را ادامه دهد.

ما در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۸ میلیارد دلار به آنها کمک کردیم؛ تکرار می‌کنم ۱۸ میلیارد دلار و در حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل به آنها کمک کردیم؛ همه نوع سلاحی در اختیارشان قرار می‌دهیم؛ آنها به ما نیاز دارند، نیاز دارند که از آنها حمایت سیاسی و دیپلماتیکی کنیم.

این وضعیت، وضعیت یک «کشور» مستقل نیست که اسرائیلی‌ها دوست دارند خود را آن‌گونه تصور کنند؛ اسرائیل باید درباره وضعیت خود بیشتر فکر کند؛ آنها عمیقاً به ایالات متحده وابسته هستند.

موقعی که تمام این فاکتور‌ها و عوامل را در نظر می‌گیریم، باید از خود بپرسند که اسرائیل چگونه می‌تواند از این وضعیت خلاص شود؟ به حزب‌الله در لبنان حمله کنند؟ جدی می‌فرمایید؟ در ۱۹۸۲ به حزب‌الله حمله کردید و بعد سال ۲۰۰۶ حمله کردید که نتیجه آن فاجعه‌آمیز بود.

با این ارتش خسته از جنگ با حماس، حمله به حزب‌الله دیوانگی است؛ حتی اگر ما به آنها کمک کنیم. همه این مشکلاتی که ذکر شد، مشکلاتی لاینحل هستند و آنها را هر روز عمیق‌تر می‌کنند.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.