سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله دژکام:

در یک رقابت و جنگ بین‌تمدنی قرار گرفته‌ایم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه هیئت مذهبی می‌تواند محوری‌ترین مرکز تربیت دینی باشد، گفت: در یک رقابت و جنگ بین تمدنی قرار گرفته‌ایم و باید دقت کنیم؛ یعنی دوگانه‌هایی که در تمدن غربی درست کرده‌اند را دقیقا تقلید نکنیم.

آیت الله لطف‌الله دژکام در گردهمایی شورای عالی هیئات مذهبی بانوان استان فارس با اشاره به آیه ۱۰ سوره تحریم، گفت: ایام اسارت آل الله است، روز‌هایی که کاروان اسرای کربلا نزدیک به دمشق می‌شوند و اوج نقش آفرینی پیام رسان‌های نهضت کربلا به خصوص حضرت زینب کبری (س) است.

او ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت چهره‌های بزرگ و ارزشمند جبهه مقاومت اسلامی بالاخص شهید اسماعیل هنیه، بیان کرد: انشاالله خدای متعال به همه ما توفیق انجام وظایف خودمان را در این شرایط حساس جهان اسلام و تحولات بزرگ تاریخی که در جهان رخ می‌دهد عنایت کند و آنچه که بایسته است را ما بدانیم و توفیق عمل به آن را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به تشکیل شورای هیئات مذهبی خواهران و نگاه به مسئله مداحی و سخنرانی در جلسات خواهران، گفت: تجربه ما نشان داده اگر بانوان کاری را به عهده بگیرند در انجام کار جدیت خاصی دارند و انشاالله این جهت را در مسئله هیئات هم ببینیم و الگویی شود تا آقایان هم تلاش‌های بیشتری انجام دهند، چون ما متناسب با خواست رهبری از مداحان و هیئات خیلی باید کار کنیم و آنچه که امروز هست به اندازه آنچه که رهبری مطالبه دارند نیست.

آیت‌الله دژکام همچنین در خصوص رابطه با جنسیت مرد و جنسیت زن در تمدن رقیب ما یعنی تمدن اروپایی و آمریکایی روی این موضوع بحث است، افزود: بنده نمی‌خواهم بگویم از نظر دیانت اسلام مرد‌ها یا زن‌ها احکام خاصی ندارند، اما مسئله‌ای وجود دارد که از نظر قرآن کریم بیش از آنکه بخواهد بحث زن و مرد و رفتار اجتماعی و واکنش‌ها باشد بحث مومن و کافر است.

او گفت: در جنگ بین تمدنی که نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا می‌گوید بحث سر این نیست که با زن‌ها طرف است یا مرد‌ها بلکه می‌گوید تقابل تمدن ما با وحشی‌هاست و به شما مومنان وحشی گفته است و فرق نمی‌کند زن یا مرد بلکه مهم این است که مومن و مسلمان کشته اند.

آیت الله دژکام افزود: باید مقداری در این موضوع دقت کنیم یعنی آن دوگانه‌هایی که در تمدن غربی درست کرده‌اند را دقیقا تقلید نکنیم و در کشور خود بگوییم خصوصا در هیئت‌ها که وارد می‌شویم، چون هیئت محوری‌ترین مرکز تربیت دینی می‌تواند باشد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: در هیئت اگر آن حرف‌ها آمد کار ما سخت خواهد شد، متاسفانه این اتفاق در طول دوره پهلوی بوده و هنوز هم، چون در یک رقابت و جنگ بین تمدنی قرار گرفته‌ایم به قول مرحوم آیت الله حائری این حرف‌ها از آن طرف نشت می‌کند. باید تلاش کرده و جلوی این اتفاقات را بگیریم؛ حال برای این کار باید چه کنیم؟ در هیئت‌ها عمده‌ترین نقش را سخنران و مداح دارند، چه هیئت آقایان چه خانم‌ها و این سخنران و مداح اگر آنچه که می‌گویند برخواسته از متون دینی باشد خود به خود جلوی آن نشت و تقلید از تمدن رقیب گرفته می‌شود، اما اگر حرف‌های دیگران را تکرار کردیم قطعا نشتی خواهیم داشت و در ادامه دوباره نیاز است تا یک نفر آن را تصفیه کند.

او از مسئولین شورای هیئات خواهران خواست که در قدم اول به این مسئله عنایتی داشته باشند که خود مداح یک ویژگی‌هایی باید داشته باشد و اولین نکته این است که مداح باید بتواند قرآن بخواند، نتواند قرآن بخواند یک نقطه ضعف برای او حساب می‌شود. قرآن خواندن به عنوان مهارت اول است که هر مداحی باید داشته باشد.

آیت‌الله دژکام افزود: نکته دوم این است که مداح باید احکام یاد بگیرد، حتی در حیطه کار مداحی مسئله و حکم شرعی داریم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند برخی از مداحی‌ها غِناست و شرعا حرام است. مداح باید احکام را یاد بگیرد و در چهارچوب رفتار‌های شخصی خودش نیز همین گونه است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: سومین نکته این است که مداحی که مقتل نخوانده و فقط گوش داده و مقتل خوانی بقیه را تکرار می‌کند به درد نمی‌خورد، مداح باید خودش با تاریخ قضیه آشنا باشد. متون اصیل و مورد اعتماد در مقتل هم در فارسی و هم عربی داریم که باید معرفی شود، شورای مداحان و شورای هیئات که درست می‌کنیم برای این است.

او همچنین خاطرنشان کرد: مسئله دیگر مداح مخاطب شناسی است، باید مخاطب خود را بشناسد و هر حرفی زده نشود. روایت در کتاب زیاد است، اما در جایی می‌گوییم که مخاطب تحمل شنیدنش را ندارد و درک نمی‌کند و روایت را خراب می‌کنیم پس بعد از اینکه آگاهی پیدا کردیم باید گزینشی مطلب را برای مخاطب بگوییم و گزینش متناسب با فهم مخاطب انجام می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در پایان تصریح کرد: امروز جنگ بین تمدن اسلامی و تمدن کفار شدید شده است، در نظریه جنگ تمدن‌ها ۵ تمدن است و یکی اسلامی است و چهار تمدن دیگر همه یکی هستند و کفارند. این جنگ شدید شده و می‌بینید ما هر چه می‌خواهیم دعوا نکنیم آنها کاری می‌کنند که وارد دعوا شویم. چرا اسماعیل هنیه را در کشور ما می‌زنند؟ آنها اصرار به دعوا و جنگ دارند. بنده عرض می‌کنم در اموری مثل اینکه چه زمانی و چگونه بزنیم دخالت نکنیم تا فرماندهی کل قوا تصمیم بگیرد، چون ما نمی‌دانیم وسط جنگ چه می‌شود و ایشان می‌بیند و هر چه او گفت باید بپذیریم. دعوا سنگین شده است و شما باید در اینجا تبیین کننده عرصه جنگ باشید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.