سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رتبه ۳۲ ایران در پیشگامی پژوهش

بر اساس گزارش ۲۰۲۴ نیچر ایندکس، ایران جایگاه ۳۲ را در میان کشور‌های جهان کسب کرده است و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه تهران و دانشگاه شریف رتبه اول تا سوم را دارند.

سید احمد فاضل زاده؛ رئیس مؤسسه ISC گفت: نیچر ایندکس گزارش سالانه خود را تحت عنوان پیشگامان پژوهش منتشر کرد. این گزارش بر اساس داده‌های این پایگاه در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ است. در گزارش ۲۰۲۴ پیشگامان پژوهش، جمهوری اسلامی ایران در میان کشور‌های جهان حائز جایگاه ۳۲ شده است. همچنین، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند.

نیچر ایندکس پژوهش‌ها و همکاری‌های با کیفیت را با استفاده از معیار‌های ساده، شفاف و جاری، بررسی می‌کند. این پایگاه، یک پایگاه داده با دسترسی آزاد است که بر اساس وابستگی نویسندگان و روابط سازمانی، مشارکت در مقالات پژوهشی منتشر شده در مجلات باکیفیت علوم طبیعی و علوم بهداشت که بر اساس شهرت توسط گروه مستقلی از محققان انتخاب شده‌اند، را دنبال می‌کند و اطلاعات یک دوره ۱۲ ماهه را بر روی وبگاه خود نمایش می‌دهد.

مجلات گنجانده شده در نیچر ایندکس، صرف نظر از ناشر، توسط پژوهشگران فعال علوم طبیعی انتخاب شده اند. بدین صورت که از پژوهشگران خواسته شده است که نشریاتی را که ترجیح می‌دهند بهترین کار خود را در آنها منتشر کنند را بدون توجه به معیار‌هایی مانند ضریب تأثیر نشریه، و بر اساس درک خود از محتوای نشریات فهرست کنند. این فرآیند اخیراً در سال ۲۰۲۳ برای افزودن مجلات علوم سلامت نیز انجام شده است که تعداد نشریات آن به ۱۴۵ نشریه رسیده است.

نیچر ایندکس بخش کوچکی از تعداد کل مقالات تحقیقاتی منتشر شده را دنبال می‌کند و فقط علوم طبیعی و علوم بهداشتی را پوشش می‌دهد. عوامل زیادی وجود دارد که خروجی یک مؤسسه را در نیچر ایندکس تعیین می‌کنند. اندازه مؤسسه، و همچنین ترکیب تخصص‌های تحقیقاتی در مؤسسه، از جمله عوامل اصلی هستند. نیچر ایندکس راهکاری جهت نرمال سازی داده‌ها برای چنین عواملی ندارد. بلکه تنها داده‌های خامی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به تجزیه و تحلیل کمک کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.