سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیجر فرانسه را متهم به اقدامات بی‌ثبات کننده کرد

رئیس شورای انتقالی نیجر تاکید کرد ماموران و جاسوسان فرانسه در این کشور دست به توطئه می‌زنند.

ژنرال عبدالرحمن تیانی، رئیس شورای انتقالی نیجر، فرانسه را متهم کرد که به دنبال بی‌ثباتی در کشورش است، زیرا ماموران سرویس‌های مخفی فرانسه برای انجام فعالیت‌های خرابکارانه به بنین و نیجریه متوسل می‌شوند.

براساس گزارش المیادین، تیانی در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی نیجریه به مناسبت شصت و چهارمین سالگرد روز استقلال گفت که اراده برای بی ثبات کردن نیجر از طریق جابجایی همه عوامل سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه  که از نیجر اخراج شده بودند گسترش یافته است.

او اعلام کرد که ماموران فرانسوی مکان خود را به نیجریه و بنین تغییر دادند و با لباس غیر نظامی حرکت می‌کنند، درست مانند عناصر نیرو‌های مسلح بنین که با همان لباس حرکت می‌کنند.

تیانی افزود که توماس گریسو، مسئول سابق اداره کل امنیت خارجی فرانسه در نیامی  در این توطئه دست داشته  و کوتونو (پایتخت بنین) را دوباره به پناه دادن به پایگاه‌های فرانسوی متهم کرد.

او خاطرنشان کرد که  روزی که متقاعد شود که هیچ تهدیدی از سوی بنین وجود ندارد ، نیجر اقدامات مناسبی را برای بازگشایی مرز با آن انجام خواهد داد.

شایان ذکر است که از زمان کودتای ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳ که منجر به سرنگونی محمد بازوم، رئیس جمهور پیشین نیجر شد، روابط بین نیجر و فرانسه بهم ریخت و حکومت نظامی حاکم در نیامی نیرو‌های فرانسوی را اخراج کرد و مانند مالی و بورکینافاسو با روسیه متحد شد.

یکی از کشورهای دارای سابقه سیاه استعمارگری در قاره آفریقا، فرانسه است. در سال ۱۴۰۲ ائتلاف پنج کشوری، معروف به G۵ ساحل فروپاشید. یعنی ائتلافی که فرانسه با ۵ کشور آفریقایی موریتانی، مالی، نیجر، بورکینافاسو و چاد به وجود آورده بود، دیگر نمی‌خواست نقش استعماری فرانسه را بپذیرد.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.