سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرفیت پتروشیمی کشور ۹۶ میلیون تن است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در حال حاضر کشور ما دارای ۹۶ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی است.

احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی در برنامه رادیو اقتصاد گفت: امروزه پتروشیمی در همه حوزه های زندگی بشر تاثیر دارد كه از جمله آنها می توان به دارو اشاره كرد به طوری که تبدیل نفت به محصولات دیگر و افزایش تولید ناخالص ملی از مسیر توسعه پتروشیمی است.

او گفت: خوشبختانه در روزهای سخت تحریمی پتروشیمی فروش خود را داشت و ارز خود را نیز وارد كشور كرد.

ابهری یادآور شد: در حال حاضر كشور ما دارای ۹۶ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی است كه در برنامه هفتم قرار است به ۱۳۱ میلیون تن افزایش یابد كه البته برنامه سنگینی است.

وی افزود: برای همین برنامه نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در ۵ ساله آینده هستیم. در همین برنامه قرار است كه سالانه ۲۳ درصد رشد محصولات غیرنفتی داشته باشیم. اگر قرار باشد به این برنامه برسیم باید ساختار و زمینه این عرصه را فراهم كنیم. در این امر باید موانعی كه بر سر راه تولید محصولات پتروشیمی است را رفع كنیم.

دبیر انجمن صنفی كارفرمایی صنعت پتروشیمی بیان كرد: صنعت پتروشیمی خوراك پایدار از جمله الزامات در این حوزه است. با قطع برق های مكرر نمی توانیم قراردادهای خود را عملی كنیم. نمی توانیم با قرارداد ۹ ماهه گاز خوراك را فراهم كنیم. امروزه خود ما هم می خواهیم گاز تولید كنیم تا به برنامه ناترازی غلبه كنیم.

وی گفت: باید فضای كسب و كار را بهتر كنیم. زنجیره ارزش باید شامل تخفیفات پلكانی باشد تا برای خریدار جذاب باشد یا در محصولات دیگر می توانیم توسعه زنجیره بدهیم. وقتی امروزه تولید كننده راغب به این حوزه نیست به این دلیل است كه زنجیره این حوزه ناقص است.

ابهری یادآورشد: برای رفع ناترازی دو راه صرفه جویی و سرمایه گذاری وجود دارد. كشور ما دارای منابع غنی انرژی است که متاسفانه توجه خاصی به آن نمی شود. امروزه بخاری هایی به بازار آمده است كه می تواند مصرف را نصف كند. اگر ۵ تا ۷ درصد صرفه جویی داشته باشیم گاز صنایع پتروشیمی قطع نمی شود. ما نباید در حوزه صنایع بالادستی این عرصه حضور یابیم ولی مجبور شدیم كه حضور یابیم.

وی افزود: از وزارت نفت آینده تقاضا داریم كه با حذف بروكراسی های زائد سرمایه گذار را فراری ندهیم. باید زمینه را آماده كنیم تا سرمایه گذاری و تولید سود كند.

خبرنگار: رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.