سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنیه مهمان حوزه تمدنی زبان فارسی

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان گفت شهید اسماعیل هنیه مهمان حوزه تمدنی زبان فارسی بود.

عبداللطیف پدرام رئیس حزب کنگره ملی افغانستان در برنامه‌ای تحت عنوان «آیا مسئله فلسطین به ما ربط دارد» گفت مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است و به همه بشریت ارتباط دارد.

وی خطاب به کسانی‌که در افغانستان می‌گویند فلسطین به ما ربط ندارد، گفت: اگر می‌گویید فلسطین به ما ربط ندارد، شما چرا از جهان کمک می‌خواهید‌ و از کشورهای دیگر تقاضا می‌کنید که به شما پناه بدهند.

پدرام افزود شهید هنیه در حوزه تمدنی فارسی زبان‌ها به شهادت رسید و رژیم اسرائیل مهمان ما را به شهادت رساند که باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: بعد از فجایع غزه ما چطور تمدن اروپایی را باور کنیم؟ در اروپایی که سخن از تمدن است اما با رفتار متفاوت در قسمت مهاجران مواجه هستیم. با اوکراینی‌ ها طور دیگر برخورد می‌شود و با افغانستانی‌ها و مهاجران دیگر گونه دیگر. آیا این عدالت و نشانه تمدن اروپایی است.

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان در پاسخ به این پرسش که چرا با فلسطینی‌ها همبستگی می‌کنیم، گفت: گذشته از مسئله انسانی قضیه، هزاران فرد به شمول فلسطینی‌ها از کشورهای اسلامی در دوران مجاهدین علیه روس‌ها با ما و مردم افغانستان همکاری کردند و در جبهه‌ها حضور داشتند و در داعیه ما شریک بودند و این داعیه روشن بود که مبارزه با اشغال شوروی سابق بود.

این سیاستمدار افغان درباره پیامد حمله رژیم صهیونیستی به اسماعیل هنیه گفت: در حوزه تمدنی زبان فارسی، رژیم اسرائیل حمله کرد و هنیه مهمان همه ما بود. مسلما پیامدش خیلی خطرناک خواهد بود. این کار رژیم اسراییل خلاف اصول و قوانین و یک عمل تروریستی است و قطعا وضعیت دشواری را منطقه تجربه خواهد کرد.

پدرام راجع به واکنش احتمالی ایران هم گفت کار اسرائیل تخطی از قاعده بازی بود و حالا قاعده بهم خورده و دیگر انتظار قاعده اصولی را نباید داشت. این آمریکا‌ بوده که همواره مستقیم یا غیر مستقیم با حملات تروریستی در جهان قاعده را برهم زده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.