سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت مبهم تله‌کابین ناهارخوران

به‌رغم اینکه دی ماه سال ۹۸ اعلام شد که شورای‌عالی معماری و شهرسازی با اجرای تله‌کابین ناهارخوران (گرگان) موافقت کرده اما با گذشت حدود ۵ سال هنوز این طرح درگیر است.

سابقه تله‌کابین گرگان به دوره دوم شورای اسلامی این شهر برمی‌گردد، زمانی که طرح گرگان ۱۴ پلاس که شامل ۱۴ کلان پروژه در این شهر بود، آغاز شد، اما سرنوشت برخی از آن طرح‌ها مانند تله کابین بعد از گذشت حدود دو دهه و مطالبه از سوی مسئولان و مردم، پر از ابهام است.

در نخستین دور سفر دولت نهم، مطالعات اجرایی و تهیه طرح تله‌کابین تا شهریور ۱۳۸۵ به تصویب رسید، اما ساخت تله‌کابین باز هم از یک مصوبه فراتر نرفت تا اینکه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ از سوی مدیریت شهری گرگان این پروژه بار دیگر مورد تأکید و پیگیری قرار گرفت.

پروژه تله کابین گرگان در قالب طرح «پارک جنگلی ناهارخوران» به‌مساحت ۶۰۲ هکتار طراحی شده که از همان زمان موافقان و مخالفانی زیادی داشته است. از یک سو، مسئولان استانی اجرای این پروژه را باعث رونق گردشگری استان می‌دانند و از سوی دیگر، مخالفان زیست‌محیطی هم مسائلی را مطرح می‌کنند که جای تأمل دارد.

متأسفانه با گذشت حدود دو دهه، هیچ کدام از این دو طرف از پس اقناع دیگری برنیامده‌اند و همین اتفاق سبب شده تا یکی از مهمترین طرح‌هایی که اغلب مردم گرگان هم انتظارش را می‌کشند، درگیر، اما و اگر‌های بسیاری باشد.

این در حالی است که دی ماه سال ۱۳۹۸ نیز استاندار وقت گلستان از تصویب طرح تله کابین گرگان در شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داده بود، اما از آن زمان حدود ۵ سال می‌گذرد و خبری هم از تله کابین نیست.

آنطور که کارشناسان معتقدند گردشگری مهم‌ترین مزیت شهر گرگان است با این وجود زیرساخت‌ها برای حضور و ماندگاری گردشگران و مسافران فراهم نیست. با توجه به قرارگیری گلستان و شهر گرگان در مسیر مشهدالرضا برخی آمار‌ها حاکی از گذر سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از این مسیر است، اما میزان اقامت و ماندگاری مسافران بسیار اندک است.

مدیران شهری گرگان معتقدند با ایجاد برخی جاذبه‌های گردشگری و تفریحی مانند تله کابین می‌توانند مدت اقامت مسافران و گردشگران را در این شهر افزایش دهند و به تبع آن اقتصاد شهر نیز دچار تحول گسترده‌ای خواهد شد.

در دوره کنونی نیز با وجود اینکه مدیران شهری گرگان معتقدند سرمایه‌گذار پای پروژه تله کابین گرگان ایستاده است، اما شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز مجوز احداث آن را در پارک جنگلی ناهارخوران صادر نکرده است.

حمیدرضا آقاملایی، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در این ارتباط اظهار داشت: همه مجوز‌های موردنیاز برای احداث تله کابین ناهارخوران در دوره پنجم شورای شهر اخذ شد، اما در شورای عالی معماری و شهرسازی با وجود موافقت اولیه با اجرای طرح، اختلاف نظر‌هایی درباره تله کابین به وجود آمد که پس از چند سال هنوز پاسخی قطعی و قانع کننده به ما نداده‌اند.

وی افزود: با وجود جلسه‌های مکرر با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نشست مشترک  با مخالفان این طرح، باید تأکید کنم که بخشی از این انتقادات، غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

آقاملایی ادامه داد: تمامی پیوست‌های مطالعاتی این طرح موردنیاز مانند مطالعات ترافیکی انجام شده و با کمترین آسیب به محیط زیست قابلیت اجرا دارد. در حال حاضر مدیریت شهری گرگان آمادگی احداث تله کابین در ناهارخوران را دارد.

وی انتقادات مخالفان اجرای تله کابین در ناهارخوران گرگان را بهانه‌هایی برای انجام نشدن کار دانست و گفت: امیدواریم سازمان محیط زیست در دولت چهاردهم نگاه منطقی‌تری به این پروژه داشته باشد و برای اجرای آن به ما کمک کند.

صفرعلی پایین محلی از دیگر اعضای شورای شهر با بیان اینکه همه مجوز‌های لازم برای اجرای تله کابین اخذ شده است، اظهار داشت: پس از این همه کش و قوس‌ها برای ما مسجل شده که برخی‌ها نمی‌خواهند گرگان پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها محیط زیست را بهانه کرده‌اند و مانع توسعه گرگان شده‌اند، گفت: در استان‌های همجوار نه یک مورد بلکه چند تله کابین احداث شده است، اما در گرگان اجازه این کار را نمی‌دهند. نمک آبرود پیش چشم همگان قرار دارد و تخریب و قطع گسترده درختان را همه دیده‌اند، اما صدایی از آنان درنیامد، اما در گرگان با وجود اینکه در طرح تله کابین، عنوان شده که تخریب منابع طبیعی اتفاق نخواهد افتاد و همه الزامات نیز رعایت خواهد شد، اما موافقت نمی‌شود.

ه هرحال تله کابین ناهارخوران سال‌هاست که در پیچ و خم‌های اداری گیر افتاده و منتقدان و مخالفان نیز از دیدگاه خود کوتاه نمی‌آیند. مدیران شهری و همچنین مسئولان استانی نیز پیگیری‌های خود را دارند و باید دید آیا تکلیف اجرا یا عدم اجرای این پروژه به طور قطعی مشخص می‌شود یا نه!

منبع:تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.