سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرانی از تاثیر «آرادکوه» بر تکثیر پشه آئدس

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ابلاغ وظایف شهرداری‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی که پشه آئدس منتقل می‌کند، خبر داد.

علی نصیری در همایش تبیین وظایف شهرداری‌ها که با موضوع تهدیدات ناشی از ناقل مهاجمین زیستی (پشه آئدس) در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: در موضوع کرونا، ما آبان ماه سال ۹۸ هشدار‌هایی را اعلام کردیم، اما متاسفانه مورد تمسخر قرار گرفتیم تا اینکه در اسفندماه شاهد همه گیری کووید ۱۹ بودیم و دیگر برای بسیاری از اقدامات دیر شده بود. امروز هم زمانی است که ما باید درباره این پشه و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند صحبت کنیم تا دیر نشود و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: بر اساس سخنان مقام معظم رهبری ما یک مرکزیتی در بحران‌ها نداریم که مدیریت یکپارچه انجام دهند.

نصیری با بیان اینکه شهر تهران در شب‌ها حدود ۹ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: در وسعت ۷۵۰ کیلومتر این شهر، ما ۵۵ مخاطره در سال ۱۴۰۳ شناسایی کردیم که ۱۴ مورد آن در سال ۱۴۰۳ اولویت دارند که یکی از این موارد پشه آئدس است. این پشه سه بیماری معروف تب دنگی، چیکن گونیا و زیکا را به انسان‌ها منتقل می‌کند که هر کدام از آنها می‌تواند برای انسان خطراتی داشته باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در تاریخ ۲۶ خردادماه امسال برنامه ملی مقابله با و پیشگیری از پشه آئدس ابلاغ شد و وظایف شهرداری‌ها در این باره مشخص شده است.

نصیری گفت: دستورالعملی در راستای وظایف شهرداری‌ها، طراحی، تهیه و پیاده‌سازی شد. همچنین برنامه عملیاتی پدافند زیستی شامل بهسازی و پاکسازی و رفع آلودگی در اماکن دارای آب و رطوبت نیز ابلاغ شد. همچنین مقرر شد سند آموزش شهروندی نیز ابلاغ و تهیه شود.

وی با اشاره به وظایف شهرداری‌ها برای مقابله با پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن نیز افزود: جمع‌آوری و دفع آب‌های شهری، سمپاشی محیط شهری، پاکسازی و رفع آلودگی کانون‌های تجمع زباله، بهسازی آب نماها، جمع آوری لاستیک‌ها و خودرو‌های فرسوده، تشدید نظارت بر آبیاری فضای سبز و جلوگیری از غرق‌آبی شدن از جمله وظایف شهرداری‌ها است.

نگرانی مدیریت بحران از تاثیر آرادکوه بر تکثیر پشه آئدس

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: آرادکوه می‌تواند شرایط را سخت کند و مکانی بحران زا باشد و باید هرچه سریعتر این محیط بهسازی شود.

نصیری گفت: البته این نکته قابل ذکر است که در آذرماه ۱۴۰۲ این موضوع مورد بحث قرار گرفت و دستورالعمل‌هایی درباره پیشگیری و مقابله با این پشه تهیه شد که موارد بسیاری را شامل می‌شود. جلوگیری از فروش و واردات گیاه لاکی بامبو، فرهنگ‌سازی به رانندگان میادین میوه و تره بار و جلوگیری از انباشت آب در خودرو‌های حمل میوه نیز از جمله اقداماتی است که در ابلاغیه اولیه ذکر شده بود. باید دقت کنید که گیاه لاکی بامبو گیاهی است که شرایط زندگی این پشه را فراهم می‌کند بنابراین باید از ورود و پرورش آن جلوگیری کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: کلیه کارکنان شهرداری باید آموزش و مهارت کافی درباره این بیماری را دیده باشند. همچنین باید برای شهروندان نیز آموزش کافی ارائه شود.

نصیری درباره استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: ما از گروه‌های دوام خود که عوامل ارتباط ما در مناطق شهری هستند نیز برای پیشگیری از این بیماری استفاده می‌کنیم و جلساتی برای آموزش این افراد درحال برگزاری است.

وی افزود: تمرین سراسری در شهر، برگزاری وبینار آموزشی در شهریورماه و برگزاری جلسات آموزشی برای پایانه‌های مسافربری نیز در دستورکار ما قرار دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های اخیر حوادث زیادی را تجربه کردیم. مانند سقوط بالگرد شهید رئیسی، شهادت مهمان عزیز ما اسماعیل هنیه، فروریزش در خیابان ولیعصر و آتش‌سوزی در منطقه ۲۱ و همکاران من همیشه در صحنه بوده‌اند و امیدواریم این بیماری نیز کنترل شده و مشکلات زیادی ایجاد نکند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.