سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

منطقه ما به واسطه ماجراجویی‌ صهیونیست‌ها وارد مرحله حساسی شده است

یزدان پناه گفت: اردنی‌ها به واسطه روابط با غربی‌ها، علاقه دارند قاصد آنها در ایران باشند و از ما بخواهند که خویشتن‌داری کنیم و پاسخی ندهیم.

کیومرث یزدان پناه استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر وزیر خارجه اردن به کشورمان اظهار کرد: سفر وزیر خارجه اردن در این مقطع زمانی به کشورمان بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: به نظر من این سفر را نمی‌توان سفری برای التماس کردن تشخیص داد، این که به عنوان مثال التماس کنند که ایران دست به انتقام گیری نزند شاید غلط باشد، به هر حال با توجه به آن که متاسفانه سالیان سال است که میان ایران و اردن در هیچ سطحی رابطه‌ای برقرار نیست و این سفر به صورت غیرمنتظره ناشی از نگاه‌هایی است که در واقع منطقه وسیع غرب آسیا از مدیترانه  تا خلیج فارس درگیر آن شده است.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: از طرفی به نظر می‌آید کشور ما نیز تصمیم قطعی خود را گرفته که به واسطه آن که امنیت ملی توسط رژیم صهیونیستی خدشه دار شده و باید اعاده حیثیت کند و اجازه گستاخی بیش از حد را به رژیم صهیونیستی ندهد، اقدامی بکند. به هر حال تصمیم گرفته شده که حتما اقدامی موثر و بازدارنده و قاطع علیه منافع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی انجام دهد.

یزدان پناه تاکید کرد: رژیم صهیونیستی پنجه در صورت ایران انداخته و درست در شرایطی که کشور ما در آستانه تحولات سیاسی داخلی بود و مهمان‌هایی از کشور‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کشور ما حضور داشتند این اقدام به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست که مهمانی به هر دلیل در کشور ما  توسط صهیونیست‌ها مورد هدف قرار گیرد و بنابراین  این مسئله‌ای است که ما در مسیر پاسخ دادن بسیار جدی هستیم و شاید این گونه مذاکره‌ها در این مقطع چندان تاثیرگذار نباشد.

وی ادامه داد: ۲ نکته دیگر هم وجود دارد. اول  آن که ایران اگر اقدامی بازدارنده علیه منافع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی بخواهد انجام دهد و از عملیات موشکی استفاده کند به شکل طبیعی آسمان اردن بخشی از مسیر عبوری موشک‌های ما خواهد بود و شاید اردنی‌ها بیش از همه چیز نگران این مسئله باشند که مبادا این مسئله باعث شود که روابطشان با کشور‌های عرب منطقه و  همچنین اسرائیل دچار تنش شود.  

استاد دانشگاه تهران افزود: نکته مهم بعدی آن است که شاید اردنی‌ها به واسطه روابطی که با آمریکایی‌ها و همچنین در اروپا با فرانسوی‌ها دارند، به گونه‌ای علاقه دارند پیک و قاصد آن‌ها در ایران باشند و از ما بخواهند که خویشتن داری کنیم و پاسخی ندهیم.

وی ادامه داد: با توجه به آن که ترور اسماعیل هنیه در کشور ایران اتفاق افتاده، شاید از این جهات آن‌ها علاقه داشته باشند که ایران را برای حمله نکردن قانع کنند و اقدامات دیگری انجام دهد. اما به نظر می‌رسد که در واقع منطقه ما به واسطه ماجراجویی‌های احمقانه‌ ارتش رژیم صهیونیستی و نخست وزیر آن‌ها وارد یک مرحله بسیار حساس ضدامنیتی و ضدپلیتیکی شده که چه بسا ممکن است منطقه را درگیر جنگ گسترده‌ای کند که پاییز سخت و زمستان سختی را پیش روی کشور‌های منطقه قرار دهد.

یزدان پناه در انتها گفت: اگر چه باید واقع بین باشیم. مواضع جغرافیایی اجازه جنگ گسترده را میان ایران و اسرائیل نمی‌دهد، اما اگر اوضاع منطقه از کنترل خارج شود پیامد‌های جبران ناپذیری را برای تمامی کشور‌های منطقه شاهد خواهیم بود که اردن هم از این مسئله جدا نخواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
منتقم
۰۶:۱۶ ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
منتظر پاسخ قاطع و بازدارنده ایم
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
دوست دارم اسرائیل را با خاک یکسان کنیم
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
وحشت زده شده وزیر اردن