سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ کشاورزی با دخالت خودروسازان در تعرفه گمرکی پسته

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی کرمان گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته و واردات قطعات خودرو با ارز صادرات پسته ضربه بزرگ به پیکره کشاورزی است.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی به قدرت و نفوذ خودروسازان در افزایش تعرفه گمرکی پسته و ورود قطعات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته واکنش نشان داد و گفت:این اتفاقات می‌تواند نسخه‌ی کشاورزان را در هم بپیچد و باعث نابودی یک صنعت بزرگ و یک میراث ارزشمند و هزاران خانواده شود.

مظفر محمدی اقدامات اخیر خودروسازان را نابود کننده تدریجی زندگی کشاورزان توصیف کرد و گفت: افزایش تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز حاصل از صادرات پسته ضربه مهلک صنعت خودروسازی به پیکره صنعت کشاورزی است. 

وی افزود: خودرو سازان براساس نفوذ خود باعث شدند تعرفه گمرکی پسته از ۶ به ۹ دلار افزایش یابد تا با افزایش تعهدات ارزی، بتوانند قطعات خودروی بیشتری وارد کنند و از این مسیر تمامی صادر کنندگان پسته زمین گیر شده اند.

وی واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته در سکوت خبری را نابود کننده زندگی کشاورزان دانست و تاکید کرد: اقدامات خودروسازان در صادرات پسته، باعث می‌شود که جایگاه این محصول صادراتی نیز روز به روز در بازار جهانی تنزل یافته و اقدامات صادراتی این محصول استراتژیک به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، دنبال نشود.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد: براساس اطلاعات موجود و تحلیل روند‌های اخیر مشخص شده که شرکت‌های خودرویی، محصول پسته دسترنج کشاورزان را زیر قیمت تمام شده صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تاثیر قرارداده‌اند.

 محمدی ادامه داد: سود این گروه در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند و ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برایشان اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که صادرات پسته توسط شرکت‌های خودرویی از مهرماه گذشته آغاز شده است، تصریح کرد: در این مدت ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی صادر شده و صادرکننده‌های اصلی پسته بیچاره شده‌اند.

رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی کرمان اظهارداشت: بخش زیادی از محصول پسته در انبار‌ها باقی مانده است؛ چرا که شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متاثر از قیمت‌هایی که قبلا از این شرکت‌ها خریده‌اند حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی پسته خرید کنند و این امر به مرور جایگاه پسته ایران در بازار‌های جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

برچسب ها: کشاورزی ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.