سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زندانیان از آموزش‌های مهارتی برخوردار می‌شوند

به منظور توانمندسازی زندانیان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان زندان‌ها توافقنامه همکاری امضا کردند.

 بنا بر توافقنامه‌ای که به امضای مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها رسید، جامه هدف زندانیان، مددجویان کانون اصلاح و تربیت و متهمان بازداشتی از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شود.

از اهداف تنظیم این تفاهم‌نامه، پرورش و هدایت استعداد فکری و فنی زندانیان، مددجویان کانون‌های اصلاح و تربیت متهمان بازداشتی، آموزش گروه هدف به منظور توانمندسازی جهت اشتغال آنان پس از آزادی و بازدارندگی از ارتکاب مجدد جرم و اجرای سنجش و ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه‌ای آنان است.

بر اساس این تفاهم‌نامه که قرار است به مدت سه سال اجرایی شود، بررسی نیازسنجی آموزشی و شناسایی شغل و شایستگی در راستای اولویت‌بندی تدوین و بازنگری استاندارد‌های شغل و شایستگی، تامین مربی و اساتید مجرب آموزشی، ارائه خدمات مشاوره شغلی به جامعه هدف، برگزاری دوره‌های آموزشی فنی و حرفه ای، ارزشیابی و سنجش مهارت حرفه ای، صدور گواهینامه مهارت، برگزاری مسابقات ملی مهارت زندانیان آموزش دیده و ... توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور انجام خواهد شد و از جمله محور‌های اصلی این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی متعهد به تامین فضا، تجهیزات، مواد مصرفی و سایر ملزومات آموزشی مطابق استاندارد‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، نیازسنجی آموزشی و شناسایی شغل و شایستگی مورد نیاز گروه هدف، معرفی زندانیان و کارکنان دارای صلاحیت و توان حرفه‌ای به عنوان مربی، همکاری در برگزاری مسابقات ملی مهارت، سمینار‌ها و همایش‌های مهارتی و ... شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، توانمندسازی زندانیان را از ساز وکار‌های بازپروری و اصلاح زندانیان برشمرد و گفت: توانمندسازی گروه هدف، برنامه‌های مختلفی از قبیل آموزش، اشتغال و حرفه‌آموزی را شامل می‌شود و اشتغال و حرفه‌آموزی جدا از تاثیری که بر پیشگیری از تکرار جرم دارد، می‌تواند از منظر اقتصادی به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت خانواده زندانیان، هم در دوره مجازات حبس و هم پس از آن کمک کند.

عظیمی تصریح کرد: با توجه به نقش توانمندسازی زندانیان در اشتغال آنان، لازم است بیش از پیش به توانمندسازی در زندان‌ها توجه شود. اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در بستر یک رویکرد اصلاح‌گرایانه و نگاه اقتصادی به مجازات و حبس تحقق‌پذیر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.