سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیاهان دارویی در سطح ۳۰۰ هزارهکتار در برنامه هفتم افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: در برنامه هفتم، کشت گیاهان دارویی در سطح ۳۰۰ هزارهکتار افزایش می‌یابد.

ترحم بهزاد گفت: برای اجرای به موقع و دستیابی به اهداف ۲۰ میلیون هکتاری اصلاح و احیای مراتع در برنامه هفتم، یک برنامه پنج ساله را تدوین و سهم استان‌ها را مشخص کرده‌ایم.

بهزاد افزود: این برنامه پنج ساله شامل اقدامات شاخصی همچون ساماندهی و مدیریت چرا در سطح ۱۵ میلیون هکتار، عملیات بیولوژیک در سطح یک میلیون هکتار، عملیات بیومکانیک در سطح یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار، ۳۰۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی، حفاظت و قرق در سطح دو میلیون و ۴۵۰هزار هکتار است.

به گفته او، برای اجرای برنامه پنج ساله اصلاح و احیای مراتع در قالب برنامه هفتم، حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم.

بهزاد افزود: امسال در سال نخست برنامه هفتم، دو میلیون هکتار طرح مرتعداری، دو میلیون هکتار احاله مدیریت طرح‌های مرتعداری، ۱۰۰هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۱۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک، ۴۰هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی و ۱۵میلیون هکتار مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ به انضمام ۴۰۰هزار هکتار پروژه‌های مدیریتی برنامه‌ریزی شده است.

او اعتبار مورد نیاز برای تحقق و اجرای برنامه‌های اصلاح و احیای مراتع در سال نخست را حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سال گذشته مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی و اسناد خزانه برای برنامه اصلاح و احیا و مدیریت مراتع کشور پرداخت شد، در حالیکه ۳۸۲میلیارد تومان از طریق مشارکت مردمی و از سوی بهره‌برداران مراتع در این زمینه هزینه شد.

بهزاد گفت: از بدو انقلاب اسلامی تاکنون ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار در کل برای مدیریت مراتع کشور پرداخت شده که به طور میانگین برای مدیریت هر هکتار مرتع ۱۷۲ تومان می شود که بسیار ناچیز است. این رقم برای اقداماتی همچون نظارت، جلوگیری از تغییر کاربری، حریق، جلوگیری از ورود غیرمجاز و ظرفیت‌های چرای دام  و بهره‌برداری بی‌رویه از محصولات فرعی مرتعی  و تامین سوخت ماشین‌های گشت و مراقبت جوابگو نیست.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.