سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک پنجم مراجعات پزشکی در بیماری‌های جزیی با خودمراقبتی قابل درمان است

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود یک پنجم از مراجعات پزشکی با توصیه‌ها و آموزش‌های خود مراقبتی در بیماری‌های جزیی، قابل درمان است و می‌تواند بار بزرگی را از دوش جامعه پزشکان بر دارد.

دکتر محمد امین وفایی روز یکشنبه در این خصوص گفت: خودمراقبتی گام اول سلامت‌ است و بخش عمده‌ای از اقدامات خود مراقبتی و حدود ۲۰ درصد مراجعات به پزشک، مربوط به بیماری‌های جزیی است که اگر فرد دانش لازم نسبت به این بیماری‌ها و خود مراقبتی‌ها را داشته باشد می تواند در مدت زمان کوتاهی، بدون درمانی خاص و یا با درمان‌های ساده خانگی و با آرامش نسبی این بیماری را در بستر خانواده درمان کند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای منتشره در انگلستان، حدود دو سوم افراد مراجعه کننده به پزشکان که برای درمان آن‌ها دارو تجویز شده است، بدون تجویز دارو، قابل درمان بوده‌اند که این آمار به این معناست که ما با استفاده از توصیه‌های خود مراقبتی می‌توانیم مردم را توانمند کنیم تا بتوانند بیماری جزیی خود را به شیوه‌ای مناسب درمان و از رفت و آمد، دریافت داروهای غیرضروری و همچنین پرداخت هزینه‌های اضافی اجتناب کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعریف خود مراقبتی دارای چند ویژگی رفتاری از جمله داوطلبانه بودن یک فعالیت آموخته شده و علم داشتن به آن، مسوولیت همگانی برای حفظ سلامت فرد، خانواده و نزدیکان و نیز مراقبت از نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان است.

وفایی افزود: به طور کلی خود مراقبتی عملی است که هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا بتواند به صورت مستقل از سلامت خود مراقبت کند و معمولا مادران نقش مراقبتی مهمتری را در بین اعضای خانواده به عهده دارند.

وی ادامه داد: بین ۶۵ تا ۸۵ درصد مراقبت‌هایی که به سلامتی منجر می‌شود، محصول خود مراقبتی است و نقش پزشکان در آگاهی‌بخشی و تقویت اقدامات خودمراقبتی در بیماران، بسیار کمک کننده است چرا که پزشکان می‌توانند هنگام مراجعه بیماران، اطلاعات کیفی مکتوبی را به آن‌ها ارائه کنند تا از ویزیت‌های مجدد پیشگیری شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

برچسب ها: خودمراقبتی ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.