سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

نمایندگان به چه کسانی رای اعتماد خواهند داد؟/ لزوم دوری پارلمان از ایجاد حاشیه در انتخاب وزرای دولت

در این گزارش به لزوم هم افزایی مجلس در جلسه رای اعتماد کابینه دولت چهاردهم می‌پردازیم.

پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان انتخاب کابینه دولت به شیوه متفاوتی کلید خورد و شورایی تحت عنوان شورای راهبری وظیفه انتخاب گزینه های مناسب برای تصدی ارگانهای مهم دولتی را بر عهده گرفت و اکنون که کار این شورا به اتمام رسیده است به نظر میرسد که زمان زیادی تا معرفی لیست نهایی کابینه پیشنهادی و برگزاری جلسه رای اعتماد باقی نمانده است اما آن چه که در شرایط کنونی کشور نظر به این که دولت باید هرچه سریعتر کار خود را برای در دست گرفتن اداره امور و اجرایی سازی وعده های رئیس جمهور کلید بزند وفاق و انسجام میان دو قوه مجریه و مقننه است امری که رهبر معظم انقلاب در مدت اخیر بارها به آن تاکید کرده اند .

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چندی پیش در دیدار با نمایندگان مجلس انسجام مجموعه ارکان نظام را نیاز کشور و نظام و مردم دانستند و با اشاره به حضور رئیس جمهور منتخب به عنوان نماینده مجلس دوازدهم در این دیدار، افزودند: همچنانکه همیشه مجلس را به تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده‌ام، به دولت‌ها نیز همکاری با مجالس را سفارش و تأکید کرده‌ام.

رهبر انقلاب، موفقیت آقای پزشکیان در مسائل اقتصادی،‌ فرهنگی، بین‌المللی و دیگر عرصه‌ها را موفقیت همه خواندند و گفتند: باید همه به رئیس جمهور منتخب در ادای وظایف کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ماست.

ایشان با اشاره به ضرورت شنیده‌شدن صدای واحد در مسائل مهم از همه ارکان کشور، افزودند: برخی در دنیا گوش تیز کرده‌اند تا نشانه‌های اختلاف را در حرف‌های مسئولان پیدا کنند؛ ارکان نظام با صدای واحد آنها را مأیوس کنند.

اکنون آینده سیستم اجرایی کشور یه رای اعتماد نمایندگان مجلس بستگی دارد و این وکلای ملت هستند که باید در جلسه رای اعتماد همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند به دور از حاشیه سازی قوام و کمال و انقلابی‌گری گزینه های پیشنهادی دولت را در کفه ترازو بسنجند تا دولتی شایسته مطابق خواست مردم شکل بگیرد.

دولت و مجلس با یکدیگر تعامل داشته باشند/ قوای مقننه و مجریه از حاشیه سازی بپرهیزند

در همین رابطه محمدصالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعامل مجلس و دولت چهاردهم گفت: اولویت امروز کشور حل مسئله معیشت مردم است که در همین راستا دولت و مجلس باید تعامل و همکاری مناسبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه همکاری مجلس و دولت باید در نهایت منجر به تدبیر برای حل دغدغه های مردم در حوزه معیشت آنها شود، ادامه داد: ساختار اصلی دولت و مجلس باید در کنار هم قرار بگیرند و بر اساس نظام مسائلی که در کشور وجود دارد، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه که اخیرا هم ابلاغ شده است، اولویت های اصلی کشور مشخص شده که دولت چهاردهم باید بر اساس آن برنامه ریزی های خود را انجام دهد، عنوان کرد: قطعا با تعامل مجلس و دولت در اجرای قوانین بالادستی همچون برنامه هفتم توسعه تسریع صورت می گیرد. 

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت باید از حاشیه سازی پرهیز کنند، افزود: تمرکز دولت و مجلس باید بر هم افزایی در جهت حل مشکلات مردم باشد که این موضوع هم تنها با استفاده از امکانات و ظرفیت های داخلی فراهم می شود.

مجلس مطابق فرمایش رهبرانقلاب حداکثر همکاری را با دولت خواهد داشت

همچنین  سید اسماعیل حسینی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر همراهی مجلس با دولت در رای اعتماد به کابینه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان بر همکاری مجلس با دولت به ویژه در بحث رای اعتماد به کابینه تاکید داشتند و معیارهایی را نیز در این باره مشخص کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب ضمن توصیه‌هایی به نمایندگان در محورهای مختلف بر تعیین وزرای پیشنهادی بر اساس معیارها و ملاک‌هایی همچون انقلابی و کارآمد بودن تاکید کردند.

حسینی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و معیارهای تعیین شده برای مجلس و دولت همکاری لازم را با دولت جدید از جمله در بحث رای اعتماد به کابینه خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: قطعاً انتخاب و رای اعتماد به وزرایی کارآمد، با تجربه، کاردان و انقلابی می‌تواند برای حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف راهگشا باشد و مبنای کار مجلس برای رای اعتماد همین خواهد بود.

البته رهبر معظم انقلاب ضمن آن که مجلس را به تعامل با دولت دعوت کردند در خصوص ویژگی‌ها و معیارهای ضروری افراد کابینه دولت فرمودند: کسی را باید میدان‌دار کرد که امین، صادق، متدیّن و از بُن دندان معتقد به جمهوری اسلامی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ایمان یک شاخص مهم است، امید به آینده و نگاه مثبت به افق شاخص مهم دیگر است و به کسانی که نگاهشان به افق تاریک است و معتقدند نمی‌شود کاری کرد، نمی‌توان مسئولیت‌های مهم و کلیدی داد.

 اعضای کابینه نباید با سیاستهای کلی نظام زاویه داشته باشند/ وزرای دولت نباید دنبال پست و مقام گرفتن در ارگانهای دیگر باشند

در این باره غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره خصوصیات اشخاصی که باید در کابینه دولت چهاردهم حضور داشته باشند، اظهار کرد: افرادی باید برای تصدی در کابینه دولت چهاردهم انتخاب شوند که در مواضع آنها با سیاست‌های نظام و رهبر معظم انقلاب زاویه وجود نداشته باشد.

وی افزود: اعضای کابینه باید تخصص لازم را برای پستی که به آنها داده می‌شود داشته باشند، از طرفی باید سیاست‌های ابلاغی نظام را به صورت صد درصد رعایت و در راستای خواست رهبر معظم انقلاب حرکت کنند.

مصباحی مقدم متذکر شد: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود این است که باید افرادی در کابینه دولت به کار گرفته شوند که تجربه لازم برای پیشبرد امور کشور را داشته باشند و به حوزه کاری خود مسلط باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: معتقدم که اعضای دولت باید با یکدیگر هماهنگ باشد و اقدامات و سیاست‌های یکدیگر را خنثی نکنند و در واقع به یکدیگر کمک کنند و قطعاً چنین کابینه‌ای موفق خواهد بود.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس گفت: اعضای کابینه دولت باید اشخاصی باشند که بتوانند هماهنگ با اعضای دیگر کابینه دولت انقلابی را در ارائه خدمات و اداره امور کشور ایجاد کنند.

وی افزود: وزرای دولت نباید به دنبال پست گرفتن در سازمانها و دل مشغولی های دیگر باشند و تنها باید به هدف خود در جهت پیشبرد امور کشور توجه کنند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه نمایندگان باید سلامت و توانایی های وزرای پیشنهادی را محک بزنند، افزود: باید مشخص شود که کابینه پیشنهادی شرایط خدمت به مردم را با توجه به وضعیت کنونی کشور را دارا هستند.

نماینده مردم شاهین شهر متذکر شد: معتقدم که نمایندگان در جلسه رای اعتماد به جزء مبانی انقلاب و اسلام نباید به مسائل دیگری توجه کنند و باید از ایجاد حاشیه پرهیز شود همچنین افرادی که به مجلس نیز معرفی می‌شوند نیز باید خود اشخاصی بی حاشیه باشند.

گزارش از فاطمه سیدی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.