سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد دانشگاه کانادا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند روی پای خود بایستد

استاد دانشگاه کانادا گفت آنچه رژیم صهیونیستی را گستاختر می‌کند حمایت‌های بی‌دریغ آمریکاست و این رژیم بدون حمایت واشنگتن سر پا نخواهد ماند.

ترس رژیم صهیونیستی از پاسخ حتمی ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران، چند روز گذشته نه تنها به تیتر یک رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های عبری تبدیل شده بلکه باعث شده تا ارتش این رژیم تصمیم بگیرد از خروج نیروهایش از پایگاه‌های نظامی اسرائیل خودداری کند. با شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران در کنار همه درخواست‌هایی که برای انتقام سخت مطرح شدند، رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود تاکید کردند «اسرائیل زمینه مجازاتی سخت را برای خود فراهم کرد».

کانال ۱۲ اسرائیل هم نوشت که شین بت سطح محافظت از نتانیاهو و وزیران کابینه را به دلیل ترس از واکنش ایران به ترور هنیه، افزایش داده است. در همین زمینه سی‌ان‌ان از قول یک منبع اعلام کرد که بلینکن از نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر درخواست کرد پیام‌هایی را برای دعوت به خویشتنداری به ایران و حزب‌الله لبنان برساند. 

 حال برای بررسی جوانب مختلف این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان با رابرت فانتینا، استاد دانشگاه کانادا گفتگویی را ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظر می‌گذرد.

-به نظر شما دلیل اصلی ترس رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران چیست؟

رابرت فانتینا: رژیم صهیونیستی نشان داده است که نمی‌تواند روی پای خود بایستد. بدون حمایت ایالات متحده و برخی از همسایگان خاورمیانه اسرائیل قادر به دفاع از خود نخواهد بود. پیش از این، این حمایت را دریافت می‌کرد و در حالی که ایالات متحده علی‌رغم نقض مداوم قوانین بین‌المللی، همیشه از اسرائیل حمایت خواهد کرد، کشور‌هایی در خاورمیانه که در گذشته حمایت می‌کردند، ممکن است اکنون تمایل کمتری به انجام این کار داشته باشند. روسیه در برابر فشار‌های آمریکا و عربستان برای به تاخیر انداختن ارسال محموله‌های تسلیحاتی به یمن که انتظار می‌رود از ایران حمایت کند، سر تعظیم فرود آورده است، اما باید ببینیم که کشور‌های دیگر، در صورت وجود، در مقابل نفوذ آمریکا تسلیم خواهند شد. با کاهش نفوذ جهانی ایالات متحده، کشور‌های دیگر به ظاهر تمایل بیشتری دارند تا مستقل از خواسته‌های ایالات متحده عمل کنند.

- در صورت انتقام ایران به نظر شما کابینه نتانیاهو چه واکنشی نشان خواهد داد؟

رابرت فانتینا: کابینه رادیکال و جناح راست از نتانیاهو خواستار افزایش سرکوب و تحریک اسرائیل در سراسر خاورمیانه خواهد شد. از ایالات متحده تسلیحات بیشتری طلب خواهد کرد. لبنان می‌تواند انتظار داشته باشد که بمب‌های ساخت ایالات متحده بر شهرهایش بیفتد و تجاوزات علیه فلسطینی‌ها، که قبلاً به طرز وحشیانه‌ای غیرقابل توصیف است، افزایش خواهد یافت. هرکسی که با اقدام وحشیانه اسرائیل مخالفت کند، که همگی نقض قوانین بین‌المللی است، «یهودستیز» نامیده خواهد شد. با این حال، این توهینی است که معنای کمی دارد، زیرا انتقاد از اسرائیل با انتقاد از یهودیت یا یهودیان برابر نیست.

- نقش آمریکا در حملات اسرائیل به مناطق مختلف را چگونه تحلیل می‌کنید؟

رابرت فانتینا: هر جنایتی که اسرائیل مرتکب می‌شود، هر نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر، با تامین مالی و تایید ایالات متحده انجام می‌شود. ایالات متحده به حقوق بشر برای هیچکسی در خاورمیانه یا هر جای دیگری در جهان علاقه ندارد، اگر دولت‌های آن کشور‌ها از همه فرمان‌های ایالات متحده تبعیت نکنند. این یک سیاست بلندمدت ایالات متحده است، سیاستی که ده‌ها سال است که باعث رنج‌های غیرقابل تصور در سراسر جهان شده است.

اکنون ایالات متحده کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده و سایر مواد را برای حمایت از جنایات اسرائیل می‌فرستد. اسرائیل به وضوح متجاوز است. ترور رهبران دولتی یا نظامی یک کشور دیگر، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و انجام آن در خاک خارجی، این نقض را تشدید می‌کند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که ایالات متحده به همدستی خود در تمامی جنایات اسرائیل علیه بشریت ادامه دهد.

- به نظر شما دلیل سردرگمی کابینه نتانیاهو در طراحی صحنه‌های جنگ و حملات پراکنده چیست؟

رابرت فانتینا: به دلیل تمایل نتانیاهو برای حفظ قدرت و بیرون ماندن از زندان، او باید اعضای رادیکال و نژادپرست اعضای کابینه خود را خشنود کند یا سازماندهی مجدد دولت و سقوط او از قدرت را به خطر بیندازد. تعیین هرگونه استراتژی دولتی در این شرایط باید چالش برانگیز باشد، اما اسرائیل همچنان به نسل کشی و نقض قوانین و هنجار‌های بین المللی با این ترور‌های پراکنده و حملات تصادفی به لبنان، سوریه و دیگر کشور‌های خاورمیانه ادامه می‌دهد.

در شرایطی که بسیاری از جهان از رنج غیرقابل توصیف فلسطینی‌ها و ناآرامی‌ها و آشفتگی‌هایی که اسرائیل و ایالات متحده ایجاد می‌کنند وحشت زده اند، برنامه‌های فعلی ایالات متحده و اسرائیل پایدار نیستند. این جنایات هرچه زودتر به پایان برسند، زودتر صلح در خاورمیانه برقرار خواهد شد.

رابرت فانتینا روزنامه نگار و فعال سیاسی صلح و حقوق بشر بین المللی است. نوشته‌های او به طور مرتب در وبسایت‌های مختلف منتشر می‌شود و اخبار و یادداشت‌های او در «سقوط آزاد: مجله نویسندگی نفیس» کانادا گنجانده شده است. او در نزدیکی تورنتو، انتاریو، کانادا زندگی می‌کند. او نویسنده کتاب‌های زیادی در زمینه سیاسی و ژئوپلیتیکی است و مطالعات زیادی در زمینه فلسطین انجام داده است. یکی از مشهورترین کتاب‌های وی درباره فلسطین و سرزمین‌های اشغالی «طرف دیگر دیوار: وقایع نگاری داغ از بی عدالتی‌های غیرقابل بیان» نام دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.