سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمیق‌تر شدن شکاف میان بایدن و نتانیاهو

بایدن و نتانیاهو که از همان ابتدا رابطه‌ی خوبی با یکدیگر نداشتند، اکنون به دلیل ترور شهید هنیه و شکر اختلافاتشان فزونی گرفته است.

بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نگرانی خود را در مورد عواقب ترور‌هایی که بر «مذاکرات آتش بس» سایه افکنده است، ابراز کرد که ممکن است تنش بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را افزایش دهد.

براساس گزارش الحره، به گفته این روزنامه آمریکایی، نتانیاهو با بایدن در مورد آخرین تحولات جدل دارند که ممکن است به آخرین اختلاف بین دو متحد از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۰ ماه پیش تبدیل شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که گفتگوی تندی روز پنجشنبه میان نتانیاهو و بایدن انجام شد که در آن نتانیاهو منکر مانع بودن اسرائیل بر سر توافق آتش‌بس شد و این ادعا را رد کرد که ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران می‌تواند تلاش‌ها را با هدف رهایی اسرا مختل کند.

توهم عجیب نتانیاهو

یک مقام مطلع در کابینه صهیونیستی نیز به نیویورک تایمز گفت که نتانیاهو در تماس با بایدن ادعا کرده است که برای ایجاد مانع در آتش بس تلاشی نمی‌کند و ترور هنیه، مذاکره کننده اصلی در مذاکرات آتش بس، تنها ممکن است چند روزی مذاکرات را مختل کند و در نهایت این اقدامات اسرائیل را برای قرار دادن آخرین اقدامات با اعمال فشار بیشتر بر حماس تسریع خواهد کرد.

بایدن قبلا تایید کرده بود که زمان ترور هنیه «بد» بوده است، زیرا این زمان در لحظه‌ای مهم رخ داد که آمریکایی‌ها امیدوار بودند توافقی حاصل شود و آن بدون در نظر گرفتن ترس رئیس‌جمهور آمریکا از تشدید تنش‌ها که منجر به جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر شود، انجام گرفته است.

 به گفته این مقام صهیونیستی، کابینه رژیم صهیونیستی به واشنگتن از برنامه‌های خود اطلاع نداد، در حالی که مقامات آمریکایی عدم اطلاع آنها و رها کردنشان در تاریکی را رد نکردند.

 بایدن روز پنجشنبه پس از بازگشت سه آمریکایی آزاد شده توسط روسیه، طی گفتگوی سریع با خبرنگاران در پایگاه هوایی اندروز در مریلند، نسبت به تشدید بحران در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. بایدن گفت: من بسیار نگرانم که با نتانیاهو دیداری داشته باشم، ما باید به جلو حرکت کنیم.

وی در پاسخ به تاثیر ترور هنیه در میانجیگری و روند توافق گفت: فایده‌ای نداشت، فقط همین را می‌گویم.

آمریکا متحد قوی اسرائیل

نیویورک تایمز اعلام کرد که در نهایت، حتی زمانی که بایدن با نتانیاهو موافق نیست، واشنگتن متحد قوی رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا دستور ارسال کشتی‌های جنگی بیشتری برای خنثی کردن هرگونه حمله به اسرائیل را صادر کرد، همانطور که در آوریل گذشته اتفاق افتاد.

بر اساس گزارشی که کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی منتشر  اما دفتر نتانیاهو آن را تکذیب کرد، نتانیاهو با اتهاماتی از سوی رهبران امنیتی در اراضی اشغالی مواجه است مبنی بر اینکه نخست وزیر رژیم تروریستی اسرائیل در حال تغییر مفاد پیشنهادات برای توافق است تا رسیدن به توافق را دشوارتر کند.

فشار شهرک‌نشینان به نتانیاهو

شایان ذکر است خانواده‌های اسرای صهیونیستی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو، نتانیاهو را به مانع‌تراشی در توافق متهم کردند.آنها اعلام کردند: معامله‌ای روی میز وجود دارد و نتانیاهو به شکلی هدفمند آن را خنثی می‌کند.

آنها افزودند:‌ به خاطر او، افراد اسیر شده در اسارت می‌میرند. او تصمیم می‌گیرد به جای نتیجه گیری، ما را به تشدید تنش بکشاند و به معامله‌ای که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد و از تشدید تنش جلوگیری می‌کند، پشت می‌کند.

این خانواده‌ها افزودند: مذاکره کنندگان ارشد گفتند که تنها طرفی که به دلایل شخصی با این توافق مخالف است، نتانیاهو است و اکثریتی در دولت وجود دارد که از توافق حمایت می‌کنند.

 آنها خواستار گذاشتن این معامله روی میز دولت شدند. آنها تاکید کردند که مردم خواهان بازگشت افراد اسیر شده به خانه هستند و مردم حق دارند بدانند چرا نزدیک به ده ماه است که اسرا هنوز برنگشته اند. 

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.