سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه مدیریت جامع تالاب قوپی‌باباعلی مهاباد تصویب شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی این شهرستان تصویب شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به احیا و آبگیری تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی این شهرستان پس از ۲۰ سال، گفت: برنامه مدیریت جامع این تالاب با سه هدف راهبردی شامل مدیریت آب و خاک، حفاظت از تنوع زیستی و افزایش آگاهی مردم از وجود تالاب با همکاری مسوولان و ذینفعان تالاب تصویب شده است.

وی اضافه کرد: وقتی مردم از منافعی که محیط زیست برای آنان فراهم می‌سازد به طور کامل اطلاع پیدا کنند، در مقابل آن احساس تعلق و مسئولیت کرده و در حفاظت و حراست از آن خواهند کوشید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: ارزیابی اولیه و شرایط کنونی تالاب، تامین حق‌آبه قانونی برای تالاب و چشم‌انداز آینده تالاب در قالب این برنامه مدیریت جامع با همکاری جوامع دانشگاهی در آینده تدوین می‌شود.

وی افزود: در قالب برنامه مدیریت جامع این تالاب کشاورزان و باغداران این منطقه در اقدامی داوطلبانه نسبت به کاهش مصرف آب با تغییر الگوی کشت و آبیاری و استفاده کمتر از سموم و کودشیمیایی اقدام می‌کنند.

سلیمانی اظهار کرد: در مقابل این اقدام داوطلبانه، هر گونه درآمدزایی از تالاب از جمله تور‌های گردشگری و اسکان آنان در آینده به جوامع محلی روستایی و کسانی که در این طرح‌های داوطلبانه مشارکت داردند، واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه قوپی باباعلی مهاباد دومین تالاب این شهرستان است که برنامه مدیریت جامع برای آن تصویب شده، افزود: فرآیند تدوین برنامه مدیریت پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد در سال ۱۳۹۷ تصویب و تدوین شده بود.

سلیمانی با اشاره به احیای تالاب بین المللی قوپی‌باباعلی مهاباد در سال آبی جاری در ادامه گفت: در راستای تامین حق‌آبه با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد، آب از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب انجام و برای نخستین بار طی ۲۰ سال اخیر در مجموع ۳.۵ میلیون مترمکعب آب در این تالاب ذخیره شد.

وی افزود: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز و سرحنایی، آنقوت، انواع غاز، فلامینگو و تنجه است.

سلیمانی گفت: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.