سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت نیروگاه خورشیدی در خراسان‌شمالی؛ فرصت‌سوزی یا فرار سرمایه‌گذار

خراسان شمالی به ویژه مناطق کویری آن مستعد ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی است و اگرچه سرمایه گذارانی نیز برای انجام کار جذب و در نهایت منصرف شدند ولی استفاده از این نعمت خدادادی فرصت سوزی محسوب می شود.

امروزه زندگی ماشینی و توسعه صنعت نیاز به تولید برق از نور خوشید را به یک ضرورت تبدیل کرده است و شهرستان گرمه خراسان شمالی از جمله مناطقی است که ظرفیت های ایجاد نیروگاه با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را دارد چرا که این منطقه جنوبی استان به کویر متصل بوده و بیش از ۳۰۰ روز در سال آفتابی است و بیشتر روزهای سال در صبح و عصر باد در شهرستان وزش دارد که سرعت باد دست کم به ۳۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

استفاده از ظرفیت های ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی در این شهرستان از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس منطقه مرغزار برای ایجاد توربین بادی مناسب شناخته شد، این منطقه در ۳۳ کیلومتری شهر گرمه و مستعد ایجاد اجرای توربین های بادی برای تولید برق است و متاسفانه سرمایه گذاری برای اجرای توربین بادی در سالیان گذشته به نتیجه نرسید و عملی نشد.

فرصت سوزی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی تنها به گرمه ختم نشد و شهرستان جاجرم از دیگر مناطقی است که سرمایه گذارانی از داخل و خارج برای ایجاد این نیروگاه ها در این شهرستان اعلام آمادگی کردند و برخی اقدامات اولیه را انجام دادند اما این اقدامات نیز به نتیجه نرسید.

ایجاد بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در جاجرم که قرار بود با سرمایه گذاری یک شرکت سوییسی در بهار سال ۹۷ انجام شود در آن زمان ماشین آلات و تجهیزات برای این نیروگاه خریداری شد ۶۰ هکتار زمین در اختیار قرار گرفت و تسطیح و شیب بندی زمین انجام شد بر اساس اعلام سرمایه گذار ظرفیت تولید برق در این طرح هفت تا ۱۰ مگاوات بود و قرار بود تا این رقم تا ۳۰ مگاوات هم برسد اما بعد از مدتی این طرح نیز بر زمین ماند.

ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی گرمه در انتظار تامین زمین

یکی از طرح های مهم برای تولید برق، ایجاد نیروگاه خورشیدی ۲۵ مگاواتی در شهرستان گرمه است که عملیاتی شدن آن در انتظار تامین زمین است.

فرماندار شهرستان گرمه با بیان اینکه ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی این شهرستان در انتظار تامین زمین است و امید می رود این امر زودتر به نتیجه برسد گفت: ۵۰ هکتار زمین برای اجرای این نیروگاه جانمایی شد اما به دلیل اجرای طرح بیابانزدایی و بوته کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، زمین مورد نظر قابلیت واگذری ندارد.

عبدالحسین قاضوی اظهار کرد: هماهنگی های لازم برای معرفی و جانمایی زمین جدید در حال انجام است و به محض واگذاری زمین عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به صدور مجوز ساخت نخستین نیروگاه ۲۵ مگاواتی در گرمه در سال ۴۰۱ خاطرنشان کرد: مجوز از محل مجوز بی نام سرمایه گذاری که در استان صادر شد و شرکتی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناقصه برنده و در این زمینه ۵۰ هکتار زمین مورد نیاز طرح در هنگام برگزاری مناقصه جانمایی شد اما زمین اکنون قابل واگذاری نیست.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.

شناسایی ۲۷ مکان مستعد اجرای نیروگاه خورشیدی در استان

مجری انرژی های تجدیدپزیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی در این باره گفت: ۲۷ مکان مستعد برای اجرای نیروگاه خورشیدی در استان شناسایی و مجوزهای بی‌نام برای سرمایه‌گذاری در این بخش صادر شد.

اسماعیل حسین پور اظهار کرد: خراسان شمالی ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی برای اجرای انرژی های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه خورشیدی دارد؛ ظرفیت ایجاد مولدهای خورشیدی در تمام شهرستان های استان به جز مناطق کوهستانی و غیر مسطح شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: زمین برای اجرای طرح جانمایی شده و اقدامات مربوط به واگذاری آن از منابع طبیعی انجام و تاییدیه لازم از وزارت نیرو و شرکت برق منطقه ای استان دریافت شده است.

حسین پور با اشاره به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: احداث نیروگاه خورشیدی در گرمه یکی از فرصت های سرمایه گذاری در این شهرستان است که در همین راستا انتظار می رود بانک های استان با حمایت های خود و ارائه تسهیلات لازم برای اجرایی شدن طرح های سرمایه گذاری قدم های مهمی بردارند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی و بادی را با قیمت تضمینی بالایی و به مدت ۲۰ سال خریداری می کند، البته هر ساله بر اساس فرمول تعدیل و نرخ تورم و ارزش افزوده نرخ یورو، خرید تضمینی افزایش می یابد.

ایجاد ۲۸۹ نیروگاه خورشیدی کوچک

اگرچه ساخت نیروگاه خورشیدی بزرگ هزینه بر و نیاز به سرمایه گذاری زیادی توسط سرمایه گذاران است ولی استان توانسته در بخش نیروگاه های کوچک قدم های بزرگی را بردارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی نیز با بیان این که از سال ۹۷ تاکنون ۲۸۹ نیروگاه خورشیدی کوچک در این استان توسط بخش خصوصی ایجاد شد گفت: تاکنون ۱۱۵ نیروگاه خورشیدی کوچک با حمایت شرکت برق و مشارکت کمیته امداد امام خمینی در استان برای مددجویان راه اندازی شده است.

حسن چاهی اظهار کرد: یکهزار و ۴۵۰ خانواده مددجوی کمیته امداد در استان متقاضی ایجاد نیروگاه خورشیدی کوچک پنج کیلو واتی هستند که تاکنون جانمایی یکهزار و ۲۰۵ خانوار مددجوی کمیته امداد تایید شده است.

وی افزود: هزینه تولید هر نیروگاه خورشیدی کوچک با ظرفیت پنج کیلو وات یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است و در این باره برای راه اندازی این نیروگاه های کوچک به پیمانکاران اجرای طرح آموزش های لازم داده شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی تصریح کرد: ایجاد این نیروگاه های خورشیدی زمانی قابل اجرا خواهد بود که تسهیلات مورد نیاز توسط سازمان های حمایتی مزبور به خانواده های محروم مجری آن اعطا شود و شرکت برق تنها وظیفه آموزش، نظارت فنی و رعایت استانداردها را بر عهده دارد.

وی افزود: این اقدام باید با حمایت بیشتری انجام شود تا خانوارهای تحت پوشش از این طریق به درآمد پایدار برسند و برق تولیدی خود را به صورت تضمین شده به این شرکت بفروشند.

چاهی درباره ایجاد نیروگاه خورشیدی در ادارات استان گفت: تاکنون ۴۱ نیروگاه های خورشیدی در ادارات و سازمان های استان نصب شده است، ادارات دولتی موظف هستند که دست کم ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند که این رقم اکنون در استان ۲۰درصد است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.