سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد مراکز نجات فرزندان سقط در لرستان

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به ایجاد مراکز نجات فرزندان سقط، گفت: از مردادماه سال گذشته تا کنون ۱۶۳ مادر با مراجعه به این مراکز از سقط‌جنین خود منصرف شده‌اند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که به تصویب دولت سیزدهم و مجلس رسید، قانونی که می‌تواند اجرا و استمرار آن در افزایش ازدواج، رشد نرخ جمعیت، جوانی و پویایی جامعه مؤثر باشد.

بر اساس اعلام کارشناسان جمعیت، جمعیت کشور ایران و به‌تبع استان لرستان رو به سمت سالمندی در حال حرکت است و به گفته کارشناسان اگر جلوی این افزایش نرخ سالمندی گرفته نشود، در آینده با مشکلات متعددی از جمله نبود نیروی کار، مشکلات اجتماعی، فرهنگی و… مواجه خواهیم شد.

شناسایی مادران نابارور و ارائه خدمات برای درمان

مریم کوشکی معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان دراین‌رابطه، اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه جمعیت کشور رو به سمت پیری در حال حرکت بود، در این راستا باتوجه‌به تأکیدات مقام معظم رهبری دررابطه‌با چاره‌اندیشی دراین‌رابطه، موضوع و اجرای قانون جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این راستا دستورالعملی به همه سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله وزارت بهداشت ابلاغ شد، عنوان کرد: قسمت‌هایی از اجرای قانون جوانی جمعیت در حیطه کاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه سخنان خود، تشویق‌کردن، ارائه آموزش‌ها به زنان در سنین باروری، شناسایی نابارورها، نشان‌دار کردن آنها، معرفی بیمه، راه‌اندازی مراکز درمان ناباروری سطح دو و سه، پیشگیری از سقط، پیشگیری از مرگ‌های زودرس از طریق بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، سرطان و… را از جمله وظایف دانشگاه علوم پزشکی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت برشمرد و گفت: در این راستا یک مرکز درمان ناباروری سطح دو در شهرستان بروجرد افتتاح شده است.

کوشکی، بیان داشت: همچنین مرکز درمان ناباروری سطح سه در شهرستان خرم‌آباد نیز در حال راه‌اندازی است.

وی با تأکید بر ارائه آموزش‌های پیشگیری از سقط در استان، عنوان کرد: همچنین با افراد متخلف در حوزه سقط‌های مخفیانه و غیرقانونی نیز برخوردهای لازم صورت‌گرفته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه این مراکز غیرقانونی پلمب شده است، تصریح کرد: همچنین افراد مشغول به کار در این مراکز نیز به دستگاه قضائی معرفی شده‌اند.

۱۲ مرکز «نجات فرزندان سقط» ایجاد شد

کوشکی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد مهدهای کودک در مراکز درمانی و بیمارستانی استان، گفت: همچنین پیش‌بینی مشوق‌های فرزندآوری برای کارکنان دولت و همچنین عموم مردم یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح «نفس» یا «نجات فرزندان سقط» برای جلوگیری از سقط در استان، بیان داشت: در این راستا یک تفاهم‌نامه بین بسیج جامعه پزشکی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت منعقد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه در هر شهرستان باید یک مرکز «نفس» راه‌اندازی شود، گفت: در این مراکز یک ماما و یک روان‌شناس حضور فیزیکی دارند و به افراد مراجعه‌کننده آموزش‌ها، مشاوره‌ها، ارائه خدمات درمانی و همچنین بسته‌های حمایتی برای جلوگیری از سقط ارائه می‌کنند.

کوشکی، افزود: از تاریخ ۲۸ مردادماه سال گذشته که اولین مرکز «نفس» را در استان راه‌اندازی کردیم، تا پایان اسفندماه سال گذشته، ۱۲ مرکز «نفس» را در لرستان ایجاد کردیم.

۱۶۳ مادر از سقط‌جنین خود منصرف شدند

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها، از تاریخ یاد شده تا کنون ۱۸۱ نفر مراجعه‌کننده به مراکز «نفس» داشته‌ایم، عنوان کرد: از این تعداد، ۱۶۳ نفر از سقط‌جنین خود منصرف شدند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه متأسفانه تعداد اندکی هم منصرف نشدند، ادامه داد: تا این لحظه نیز ۳۵ نوزاد زنده به دنیا آمده، بقیه نیز دوران باروری خود را طی می‌کنند.

کوشکی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سقط اشاره کرد و گفت: در برخی موارد مادر جنین دچار بیماری می‌شود و خودبه‌خود، دچار سقط‌جنین می‌شود، در برخی موارد نیز مادر باردار بوده و در حین بارداری ما متوجه می‌شویم که جنین مشکل حادی دارد که تا قبل از ۱۶ هفتگی مشمول سقط‌جنین قانونی می‌شود، گاهی اوقات نیز بدون هیچ علت پزشکی و به همان دلایلی که مادر برای خودش دارد، سقط غیرقانونی و زیرزمینی را انجام می‌دهد که این امر جرم محسوب می‌شود، هم برای خانواده‌ای که می‌خواهند یک‌نفس را از بین ببرند و هم برای کسی که کننده این کار غیرقانونی است.

عوارض جبران‌ناپذیر و مرگ مادرانی که سقط می‌کنند

وی با اشاره به عوارض بسیار جبران‌ناپذیر این سقط‌های غیرقانونی برای مادران، بیان داشت: در مواردی ما شاهد مرگ این مادران هم بوده‌ایم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به بازدیدهای سرزده دانشگاه علوم پزشکی از مطب‌ها و جاهایی که احتمال این سقط‌ها وجود دارد، تصریح کرد: همچنین اگر مردم گزارش دهند که فلان مرکز این کار را انجام می‌دهد، دانشگاه، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دادستانی دراین‌رابطه ورود جدی خواهند کرد

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.